نخست‌وزیر فرانسه استعفا کرد

نخست‌وزیر جدید تا ساعاتی دیگر معرفی می‌شود

تغییر کابینه در فرانسه به معنی این است که ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر باید پیشاپیش استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کند-Thomas SAMSON / POOL / AFP

کاخ الیزه اعلام کرد که ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه، پیش از تغییر کابینه کشور از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

در بیانیه کاخ الیزه آمده نخست‌وزیر جدید این کشور طی چند ساعت آینده  معرفی خواهد شد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، درصدد تقویت دستگاه رهبری خود برای دوسال باقیمانده از ریاست جمهوری‌اش است تا چرخ اقتصاد کشور را پس از بحران کووید-۱۹ به حرکت بیندازد.

تغییر کابینه دولت در فرانسه به معنی این است که نخست وزیر باید پیشاپیش استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کند، اما همچنان ممکن است نخست وزیر مستعفی بار دیگر در کابینه جدید به همین سمت منصوب شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام آقای مکرون به تغییر دولت‌اش به دنبال نتیجه انتخابات سراسری شوراهای محلی صورت می گیرد که در آن مردم حزب مکرون را با حمایت از حزب سبزها مجازات کردند.

رسانه‌های محلی پیروزی آقای فیلیپ در بندر شمالی «لوُهاور» را یک «نقطه نادر و روشن» برای رئیس جمهور فرانسه توصیف کردند که انتظار می رفت حزبش در این منطقه به پیروزی چندانی دست نیابد.

آقای مکرون با تغییر نخست وزیر که در میان مردم از خودش محبوب تر است، دست به یک قمار سیاسی می زند. تحلیلگران سیاسی می گویند آقای فیلیپ در میان أمواج شورش و ناآرامی نهایت وفاداری را از خود نشان داده و ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ وارد رقابت شود. 

اما در عین حال حفظ آقای فیلیپ در مقام نخست وزیری نیز احتمالا برای آقای مکرون مشکل برانگیز خواهد بود، زیرا ممکن است چنین تعبیر شود که او ضعیف تر از آن است که بتواند نخست وزیر را از مقامش عزل کند یا این که حزب نوپایش از نفوذ کافی برای تغییر کامل کابینه بی بهره است.

آقای فیلیپ در جریان کارزار انتخاباتی خود در «لوهاور» گفت: «اگر رئیس‌جمهور معتقد است شخص دیگری در مقام نخست‌وزیری موثرتر خواهد بود، من در کمال وفاداری به انتخابش احترام می گذارم.»

گزارش تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent