تنها در یک ماه، حدود پنج میلیون فرصت شغلی در آمریکا ایجاد شد

آمار حاکی از احیای بازار اشتغال آمریکا و کاهش نرخ بیکاری است

کاهش نرخ بیکاری نشانگر پیشرفت بازار کار آمریکا برای دومین ماه متوالی است-David Dee Delgado/Getty Images via AFP 

در حالی که بحران بیماری عالم‌گیر کرونا آمریکا را نیز فراگرفته، ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار شغل در ماه ژوئن در این کشور ایجاد شده که نرخ بیکاری را به ۱۱.۱ درصد کاهش داده است. 

داده‌های منتشر شده از سوی دفتر آمار نیروی کار آمریکا در روز پنجشنبه نشان می دهد، بازار کار این کشور که به شدت ضربه خورده، احتمالا به تدریج شروع به احیاء خود خواهد کرد.

در پی این خبر، دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری حاضر شد و در بیانیه‌ای از این « آمار تاریخی » تمجید کرد. گرچه منتقدان می‌گویند این میزان افزایش در مشاغل ، پس از کاهش تاریخی آن بوده و این که نرخ بیکاری در آمریکا کماکان بدتر از رکود سال ۲۰۰۷/۲۰۰۸ میلادی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش تاریخی آمار شغل‌های جدید در آمریکا، در پی بازگشایی اقتصادی در شمار زیادی از ایالت‌های کشور رخ داده که شروع به بازگشایی گام به گام کرده‌اند. کاهش نرخ بیکاری نشانگر پیشرفت بازار کار آمریکا برای دومین ماه متوالی است. 

اگرچه آمار جدید شاید تاثیر دیرهنگام ناشی از جهش شدید موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور، طی چند هفته اخیر، به‌ویژه در سواحل جنوب و غرب را در بر نگیرد.

با وجود ادامه سیر صعودی بیماری تنفسی، که ممکن است مجددا مشاغل را در معرض خطر قرار دهد، فرمانداران ایالت های کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا ناچار به عقب‌گرد از طرح های بازگشایی شده‌اند. 

آمار ابتدایی درخواست حقوق بیکاری نیز کماکان بالاست. آماری که تنها در هفته گذشته با کاهشی ناچیز همراه بود که یک میلیون و ۴۰۰‌هزار کارگر برای اولین بار درخواست حقوق و مزایای بیکاری کرده بودند. 

علاوه بر این، نرخ بیکاری ۱۱.۱ درصدی کماکان سه برابر بیشتر از نرخ بیکاری ۳.۵ درصدی در ماه فوریه گذشته است، یعنی دورانی که هنوز اپیدمی کووید- ۱۹ آمریکا را در برنگرفته بود. 

دن نورث اقتصاددان ارشد از موسسه « ایلور هرمز نورث آمریکا» به شبکه خبری ام بی سی گفت: «ما شاهد پایین رفتن منحنی بوده ایم، اما کماکان در سطح بسیار بالای قبلی هستیم. پیش از این بحران، میانگین دراز مدت حدود ۳۵۰ هزار بود، بنابراین ما در حال حاضر چهار برابر میانگین دراز مدت هستیم و از همه مهم تر، این منحنی در حال مسطح شدن است. بیش از ۱۹ میلیون نفر در سراسر کشور به حقوق بیکاری وابسته هستند.»

دونالد ترامپ صبح روز پنجشنبه، ناگهان در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد و در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «اقتصاد ما دوباره رونق می‌گیرد. این آمارها تاریخی اند. اقتصاد امریکا حدود پنج میلیون شغل را در ماه ژوئن ایجاد کرده که همه انتظارها را در هم شکسته است. بازار بورس فوق‌العاده خوب است. این بالاترین آمار ایجاد مشاغل ماهیانه در تاریخ کشور ماست. »

رئیس جمهوری آمریکا حاضر به پاسخ گویی به سوالات خبرنگاران نشد. 

© The Independent

بیشتر از جهان