سفر در میان کرونا: اردوغان به قطر رفت

مسئله لیبی و جنگ داخلی سوریه از مواردی است که اردوغان را به قطر کشانده

رجب طیب اردوغان در فرودگاه دوحه، ۲ ژوئیه- Murat Cetinmuhurdar/Reuters

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، امروز (دوم ژوئیه) سفری کاری به قطر انجام داد. این اولین سفر خارجی آقای اردوغان در پی همه‌گیری ویروس کرونا است.

اردوغان در این سفر با امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، دیدار کرد.

رییس‌جمهور ترکیه در این سفر چندین نفر از اعضای کابینه را با خود به همراه داشت: برات آلبایراک، وزیر خزانه‌داری؛ هولوسی آکار، وزیر دفاع؛ فخرالدین آلتون، وزیر ارتباطات؛

ابراهیم کالین، سخن‌گوی رییس‌جمهور و هاکان فیدان، رئیس سازمان ملی اطلاعات.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره اطلاعات ترکیه امروز با صدور بیانیه‌ای گفت رهبران این دو کشور «دوست و برادر» به گفت‌وگو در مورد مسائل منطقه و جهان پرداخته‌اند.

ترکیه و قطر از نزدیک‌ترین متحدین خاورمیانه‌اند. به خصوص از سه سال پیش که نزاعی بین عربستان سعودی و قطر درگرفت و شکافی جدید در جهان عرب و حوزه خلیج فارس ایجاد شد.

در این غائله، عربستان سعودی در کنار امارات متحده عربی و مصر به رهبری رییس‌جمهور عبدالفتاح سیسی قرار دارد و این‌ها قطر و ترکیه را متهم به هم‌سویی با اخوان مسلمین می‌کنند،‌ گروهی که زادگاه اصلی‌اش مصر بوده و در سراسر جهان اسلام حضور فعال دارد.

جمهوری اسلامی ایران نیز با این‌که تا پیش از ماجرای سال ۲۰۱۷ روابط خیلی خوبی با قطر نداشت در پی این غائله به دوحه نزدیک‌تر شده است.

آخرین صحنه این اختلافات جنگ داخلی لیبی است که در یک سوی آن ژنرال خلیفه حفتر با همراهی امارات و مصر ایستاده و در سوی دیگر دولت مستقر در طرابلس که مورد پذیرش سازمان ملل و مورد حمایت قطر و ترکیه است. کارشناسان علاوه بر لیبی، مشکلات اقتصادی ترکیه و جنگ داخلی سوریه را از دیگر مواردی می‌دانند که اردوغان را به قطر کشانده است.

روابط ترکیه و قطر البته به پیش از ماجرای سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد. ترکیه از ۲۰۱۵ یک پایگاه نظامی در قطر با قدرت ۵۰۰۰ نیرو دارد. این علاوه بر پایگاه‌های نظامی این کشور در سوریه، سومالی، لیبی، عراق، قبرس و جمهوری آذربایجان بخشی از نفوذ ترکیه در منطقه است. بریتانیا و آمریکا تنها دو کشور دیگری هستند که در قطر پایگاه نظامی دارند.