ابراز تمایل ایران به مشارکت طالبان در بدنه سیاسی افغانستان

سفیر ایران از نحوه برگزاری مذاکرات صلح از سوی آمریکا انتقاد کرده است

محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان، دریک مصاحبه تلویزیونی در کابل گفت: «ما خواستار مشارکت طالبان درقدرت سیاسی افغانستان هستیم، اما موافق اینکه همه قدرت سیاسی به دست این گروه باشد، به هیچ وجه نیستیم».

آقای بهرامی اظهارداشت: «هدف ما روشن است. نظر ما این است که درافغانستان ساختاری وجود دارد که طالبان می‌تواند درآن مشارکت کند، اما همه چیز بسته به نظر شهروندان افغانستان است».

آقای بهرامی درمورد روند مذاکرات صلح افغانستان گفت، تصویرآینده این گفت‌و‌گوها روشن نیست و این امر مربوط به کسانی می‌شود که این گفت‌و‌گوها را مدیریت می‌کنند.

وی افزود: «واضح بگویم، مسئول نتیجه این گفت‌و‌گوهای صلح کسانی هستند که روند مشروعیت‌زایی طالبان را تبدیل به یک فرآیند غیرقابل بازگشت کردند و نهادهای رسمی را با نوع رفتارشان تضعیف نمودند و درضمن آن رقابت‌های منفی را دراین زمینه به بار آوردند».

به نظر می‌رسد اشاره سفیر ایران به ایالات متحده آمریکا باشد. نمایندگان آمریکا تا کنون چندین بار با نمایندگان طالبان در خصوص برقراری صلح در افغانستان گفت‌و‌گو کرده‌اند، اما این گفت‌و‌گو‌ها تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

اظهارات این دیپلمات ایرانی در کابل، درحالی مطرح می‌شود که مایک پومپیو، وزیرخارجه آمریکا، دولت ایران را مسئول انفجار روز دهم خرداد، درمنطقه «پل چرخی» کابل کرد. وزیرخارجه ایران این اتهام را رد کرده و آن را «بی اساس» خوانده است.

چندی پیش، جواد ظریف، وزیرخارجه ایران گفت، آیالات متحده آمریکا درمورد گفت‌و گوهای صلح درافغانستان، سیاست نادرستی را دنبال می‌کند. او اظهار کرد که تاکنون ایالات متحده آمریکا هیچ دستاوردی در این زمینه نداشته است.

آقای ظریف همچنین گفت که آمریکا نمیتواند حکومت افغانستان را از گفت‌و‌گوهای صلح محروم کند.

اظهارات این دومقام ایرانی، درحال ابراز می‌شود که آمریکا بارها ایران را به حمایت تسلیحاتی از گروه های شورشی و طالبان در افغانستان متهم کرده است، اتهامی که از سوی ایران رد شده است.

در راستای مذاکرات صلح با طالبان الیس ویلز، معاون وزارت خارجه آمریکا در امورآسیای جنوبی و مرکزی گفته است که ایالات متحده درحال بررسی یک برنامه اقتصادی پس از توافق صلح با طالبان درافغانستان است.

در حال حاضر زلمی خلیلزاد،  نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان، سرگرم رایزنی با مقامات سیاسی، اعضای جامعه مدنی و شهروندان افغانستان برای برگزاری دور هفتم مذاکرات صلح در این کشور است.

بیشتر از