مشاور سابق دولت اسرائیل: تأسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کرده‌ایم

«این حمله با استفاده از هواپیمای اف‌۱۶ و از آسمان کشورهای خلیج‌فارس انجام شده است»

ادی کوهن، مشاور سابق دفتر نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده است که انفجار و آتش‌سوزی امروز در تأسیسات هسته‌ای ایران در نتیجه حمله جنگنده‌های اسرائیلی انجام شده است.

این موضوع از سوی مقام‌های ایران و اسرائیل تائید و یا رد نشده است.

کوهن که در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ میلادی به مدت ۸ سال مشاور نخست‌وزیر اسرائیل بوده این اظهارات را در صفحه توییتر خود منتشر کرده است.

در توییت آقای کوهن به زبان عربی و به نقل از منابع اطلاعاتی غربی ادعا شده است که «بزرگ‌ترین تأسیسات غنی‌سازی ایران» توسط جنگنده‌های اف‌۱۶ اسرائیلی بمباران و تخریب شده است.

او گفته که ایران از کارشناسان روس خواسته تا برای کنترل تشعشعات هسته‌ای و بررسی حادثه به ایران بیایند.

آقای کوهن همچنین گفته که این جنگنده‌های اسرائیلی از آسمان کشورهای خلیج‌فارس برای حمله استفاده کرده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه او توییت خود را در نخستین ساعات بامداد و ۱۰ ساعت پیش از آن منتشر کرد که مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران وقوع آتش‌سوزی در تأسیسات نطنز را به رسانه‌ها اعلام کنند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، صبح امروز ضمن تائید خبر «آتش‌سوزی» گفته که «یکی از سوله‌های در دست ساخت در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شده است.»

او گفته علت این حادثه در دست بررسی است.

تأسیسات هسته‌ای نطنز در شمال استان اصفهان، یکی از مهم‌ترین سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران است که از ابتدای ساخت و شروع فعالیت، حساسیت فراوانی ایجاد کرده است.

بهروز کمالوندی در توضیح مختصری که درباره حادثه صبح امروز ارائه کرده است، محل آتش‌سوزی را از لحاظ عملیات هسته‌ای «غیرفعال» اعلام کرده و گفته که هیچ‌کس در این حادثه جانش را از دست نداده است.

همچنین اعلام شده که این رویداد سبب توقف فعالیت در بخش‌های فعال این تأسیسات هسته‌ای نشده و آلودگی محیطی نیز ایجاد نشده است.

بهروز کمالوندی بدون اشاره به جزئیات اشاره شده در این توئیت آقای کوهن، در مصاحبه با تلویزیون ایران گفته انتشار مواد رادیواکتیو در نتیجه حادثه امروز نطنز «کار رسانه‌های معاند» است و صحت ندارد.

نام تأسیسات هسته‌ای نطنز با یکی از پیچیده‌ترین عملیات جاسوسی و خرابکاری دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نیز گره خورده است.

در سال ۲۰۰۷ این تأسیسات که تازه کار خود را آغاز کرده بود به ویروس «استاکس‌نت» آلوده شد. در اثر سه سال فعالیت بدافزار استاکس‌نت سلسله انفجار‌هایی در سانتریفیوژهای فعال در این سایت رخ داد که سبب تعویق برنامه غنی‌سازی ایران شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌تایمز در گزارشی که از این حمله منتشر کرده گفته که ویروس استاکس نت به صورت مشترک توسط آمریکا و اسرائیل ساخته و برای انتقال آن به تأسیسات هسته‌ای نطنز از هلند هم کمک گرفته شده است.

ایران و روسیه در سال ۲۰۱۰ یعنی سه سال پس از آلوده شدن رایانه‌های این تأسیسات و دیگر ماشین‌های صنعتی در کشورهای دیگر متوجه وجود این بدافزار شدند.

در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ نیز سپاه پاسداران از سرنگونی پهپاد جاسوسی اسرائیل در حوالی تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داد. ساعتی بعد از انتشار این خبر تصاویر این پهپاد نیز در رسانه‌های وابسته به سپاه منتشر شد. 

بیشتر از