گزارش پنتاگون از همکاری روسیه با طالبان علیه نیروهای آمریکایی

از زمان امضای توافق صلح حملات نیروهای طالبان افزایش یافته

مقام‌های روسیه هر‌گونه دخالت در فعالیت‌های ذکر شده در گزارش پنتاگون را رد کرده‌اند - THOMAS WATKINS / AFP

طبق گزارش جدید پنتاگون که روز چهارشنبه منتشر شده، روسیه برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از افغانستان، با طالبان همکاری کرده است. 

این گزارش در حالی منتشر شده که نشریه نیویورک‌تایمز نیز چند روز پیش خبر داده بود نیروهای اطلاعاتی روسیه، برای کشتن سربازان آمریکایی، به جنگجویان مرتبط با طالبان پاداش می‌دادند. 

گزارش پنتاگون محدوده زمانی دسامبر ۲۰۱۹ تا ماه می ۲۰۲۰ میلادی را در بر می‌گیرد. 

براساس این گزارش، «دولت روسیه از ماه فوریه با دولت‌های مرکزی، کشورهای منطقه و طالبان همکاری می‌کرده تا نفوذ خود را در افغانستان افزایش دهد، خروج نیروهای آمریکایی را تسریع و نیز چالش‌های امنیتی ناشی از خروج نیروهای آمریکایی را شناسایی کند.»

اگرچه مقام‌های روسیه هر‌گونه دخالت در فعالیت‌های ذکر شده در این گزارش را رد کرده‌اند. 

به باور پنتاگون، روسیه مایل به برقراری صلح میان آمریکا و نیروهای طالبان بوده و امیدواراست، برقراری روابط خوب میان این دو مانع از بازگشت نیروهای آمریکایی به افغانستان شود. 

طبق گزارش پنتاگون، از زمان امضای توافق صلح میان طالبان و آمریکا در ماه فوریه، حملات خشونت‌بار نیروهای طالبان افزایش یافته است. براساس مفاد این توافقنامه، آمریکا قرار است نیروهای خود را در خاک افغانستان کاهش دهد و در مقابل، طالبان نیز روابط خود را با گروه القاعده قطع کند. گروهی که فعالانه برای ضربه زدن و تضعیف به دولت افغانستان تلاش می کند. 

براساس گزارش پنتاگون، آمریکا به تعهد خود در این باره عمل کرده، در حالی که طالبان ظاهرا به همکاری با برخی عناصر القاعده ادامه داده است. فارغ از این موضوع، آمریکا در صدد است تا تعداد نیروهای خود را در افغانستان کاهش دهد. تعداد نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان، از ماه فوریه تا کنون، هشت هزار نفر بوده است. 

 منابع اطلاعاتی به نشریه نیویورک‌تایمز گفته‌اند که از ماه‌ها قبل در مورد پاداش‌های روسیه به دونالد ترامپ هشدار داده بودند. 

این در حالی است که آقای ترمپ به علت ادعاهایی مبنی بر این که او گزارش‌های روزانه اطلاعاتی را نمی‌خواند و اقدامی‌تلافی‌جویانه نکرده، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. 

آقای ترامپ روز چهارشنبه این ماجرا را «حقه» رسانه‌های جعلی برای آسیب زدن به او و حزب جمهوری‌خواه خواند. او همزمان ادعا کرده که هرگز گزارشی در این باره به او داده نشده، چراکه این اطلاعات، فاقد اعتبار لازم بوده و به میز کاری او نرسیده است.

منابع اطلاعاتی ناشناس، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌اند که ماجرای پاداش‌های روسیه، دست‌کم در یکی از گزارش‌های روزانه آقای ترامپ گنجانده شده بود. 

اعضای کنگره آمریکا روز سه شنبه در جلساتی جداگانه در جریان  گزارش ادعای پیشنهاد پاداش روسیه قرار گرفتند. در پی این نشست‌ها، قانونگذاران جمهوری‌خواه مدعی شدند که اطلاعات مزبور هرگز به دست آقای ترامپ نرسیده، چراکه ماموران اطلاعاتی آمریکا بر سر معتبر بودن این گزارش‌ها اتفاق‌نظر نداشتند. 

جیم اینهاف، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته نیروهای نظامی سنا، به نشریه پولیتیکو گفته: « ماموران امنیتی ما با یکدیگر توافق‌نظر نداشتند، چیزی که الان به خوبی نمایان است. این اطلاعات هنوز در حال ارزیابی بود، پیش از آن که به دست آقای ترامپ برسد.» 

هم‌زمان ران جانسون، سناتور جمهوری‌خواه به این نشریه گفته که گزارش‌های اولیه «کاملا غلط و تایید نشده بوده است.» 

آقای اینهاف گفته دمرکرات‌ها از این ماجرا برای صدمه‌زدن به رئیس‌جمهوری در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بهره‌برداری خواهند کرد. 

او افزود: «حالا این ماجرا تبدیل به داستانی در واشنگتن خواهد شد؛ ماجرایی برای بد جلوه دادن رئیس‌جمهور. چراکه ما در عین حال چیز دیگری نیز می‌دانیم و نیازی به اطلاعات ویژه هم نداریم: پوتین یک قاتل و اوباش است. او از آمریکا و منافع ما متنفر است.» 

بعضی نمایندگان دموکرات که در جریان این گزارش قرار گرفتند، از آقای ترامپ انتقاد کردند. 

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در پایان نشست به خبرنگاران گفت که رئیس‌جمهور می‌بایست ماجرای روسیه را تصدیق می‌کرد و مردم آمریکا را در جریان آن قرار می‌داد. 

او افزود: «این برای من غیرقابل توجیه است که رئیس‌جمهور چنین اتهامات آشکاری را با مردم  آمریکا در میان نگذاشته و به آنها اطمینان نداده که ماجرای پاداش روسیه برای آوردن سر سربازان آمریکایی را پیگیری خواهد کرد.» 

این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از واکنش دولت ترامپ به این گزارش‌ها دفاع کرده و گفته: «ما دقیقا به شیوه‌ای درست پاسخ دادیم تا مطمئن شویم نیروهایمان در وضعیتی مناسب هستند، نسبت به اعتبار و میزان خطر هشیارند و این که ما در کنار آنها هستیم.» 

© The Independent