پوتین تا ۱۶ سال دیگر در قدرت می‌ماند

کمیسیون انتخابات روسیه نتایج را پنج ساعت قبل از پایان رای‌گیری به طور زنده منتشر کرد

گروه‌های مخالف در مورد حمایت پیش‌بینی شده از اصلاحات ابراز تردید کرده‌اند، وضعیتی که به پوتین اجازه می‌دهد پس از ۲۰۲۴ همچنان در قدرت باقی‌بماند-AFP

به لطف ماشین انتخابات کرملین به هیچ وجه جای تردیدی نبود که این نتیجه برای همه‌پرسی ولادیمیر پوتین در مورد اصلاح قانون اساسی به دست آید، نتیجه‌ای که اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۳۶ همچنان قدرت را در دست داشته باشد.

اما این تصمیم کمیسیون انتخابات روسیه که نتایج مقدماتی را پنج ساعت قبل از پایان رأی‌گیری به طور زنده منتشر کند، تازگی داشت و حتی بدگمان‌ترین ناظران را شگفت‌زده کرد.

۷۳ درصد ر‌أی به نفع اصلاحات قانون اساسی که در پیش‌بینی اولیه اعلام کرده‌اند در کل با نتایج نظرخواهی‌های منتشره توسط سازمان‌های نظرسنجی دولتی «فوم» و «وتسیوم» همخوانی دارد و آن‌ها هم قبل از پایان رأی‌گیری به ترتیب حمایت ۷۰ و ۷۶ درصد رأی‌‌دهندگان از اصلاحات را پیش‌بینی کرده بودند.

اما تصویری که گروه‌های مخالف ترسیم کرده بودند به کلی فرق داشت. طبق نظرسنجی‌های آن‌ها در ساعت ۵.۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی (۳.۳۰ بعد از ظهر به وقت گرینویچ) میزان آرای موافق و مخالف در مسکو تقریباً مساوی(۴۷.۷۶ درصد موافق و ۵۲.۲۴ درصد مخالف) بود و رییس جمهور در زادگاهش شهر سنت‌پترزبورگ دچار شکست سنگینی (۳۸.۲ درصد موافق و ۶۱.۸ درصد مخالف) می‌شد.

نظرخواهی در مورد قانون اساسی که طی هفت روز و در بحبوحه همه‌گیری کرونا صورت گرفت در روسیه انتخابات نامعمولی بود. اما مقامات گفتند این اقدام بی‌سابقه برای تضمین ایمنی رأی‌گیری ضرورت داشت.

اما به نظر مخالفان این کار ترفندی برای افزایش حضور مردم در انتخابات بود، مردمی که از حضور طولانی یک رهبر در مسند قدرت به تنگ آمده‌اند.

زمان این انتخابات با دوران دشواری برای آقای پوتین مصادف شده است که میزان زیادی از محبوبیت خود را بابت سوء‌مدیریتی در مقابله با بحران کرونا در چند ماه پرآشوب اخیر از دست داده است. طبق اعلام مرکز لوادا که مستقل‌ترین مؤسسه نظرسنجی روسیه است آقای پوتین هنوز مورد اعتماد ۵۹ درصد مردم روسیه است، اما این شاخص از اوج محبوبیت وی در سه سال قبل و پس از ضمیمه‌سازی شبه‌جزیره کریمه ۳۰ درصد کم‌تر است.

طبق نظرسنجی‌های باز که در آن از مردم روسیه پرسیده بودند مورد اعتمادترین سیاست‌مدارهای مورد نظرشان را نام ببرند، میزان حمایت از پوتین به ۲۹ درصد کاهش یافت. این شاخص در میان رأی‌دهندگان جوان از همه کم‌تر است و کم‌تر از ۱۰ درصد از پوتین حمایت کردند.

 تقاضای انتخابات این هفته به رای مثبت و منفی به مجموع ۲۰۶ مورد اصلاح در قانون اساسی بود و پیشنهاد تغییر دادن مدت ریاست جمهوری در میان آن گم شده بود. البته مقامات ادعا می‌کنند که به رأی گذاشتن یک به یک تغییرات قانون اساسی به «لحاظ فنی غیرممکن» بود.

تبلیغات رسمی انتخابات هم یکسره بر ۲۰۵ اصلاح دیگراز ازدواج دگرباشان جنسی گرفته تا ترمیم تضمینی میزان حقوق بازنشستگی و سایر مزایای اجتماعی متمرکز بود. آقای پوتین روز سه‌شنبه در سخنرانی برای مردم از مهم‌ترین موضوع همه‌پرسی یعنی تغییر مدت ریاست‌جمهوری هیچ سخنی به میان نیاورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتهاماتی در مورد تقلب در رأی‌گیری هم وجود داشته است که راستی‌آزمایی آن‌ها با توجه به انجام قسمت اعظم رأی‌گیری به صورت الکترونیکی و خانگی دشوار است.

از سوی دیگر مقامات حکومتی هم ادعا می‌کنند که این انتخابات پاک‌ترین انتخابات صورت گرفته تاکنون در روسیه بوده است. نیکلای بولایف، قائم‌مقام کمیسیون انتخابات نیز گفت که با توجه به اندک‌شمار بودن شکایت‌های دریافتی «پیشرفت بزرگی» رخ داده است.

آقای پوتین هم گفت روش‌های دستکاری در انتخابات مثل رأگیری اجباری،« خطای گرد کردن» در شمارش آرا و افزایش دادن شمار شرکت کنندگان «مجاز نیست». اما شواهدی وجود دارد که تمامی این روش‌ها و روش‌های دیگری را به کار گرفته‌اند.

در روز پنج‌شنبه که نخستین روز رأی‌گیر بود پاول لوبکوف خبرنگار شبکه مستقل تلویزیونی دوژد در گزارشی اعلام کرد که توانسته دو بار رأی بدهد. پلیس از او بازجویی کرد و اکنون دادستانی تهدید کرده بابت «تقلب در انتخابات» مورد محاکمه جنایی قرار می‌گیرد.

یک هفته قبل از آن هم همکار وی از همان شبکه به خاطر افشاگری راجع به نام‌نویسی غیرقانونی از افراد سال‌مند به منظور شرکت در رأی‌گیری الکترونیکی تحت بازجویی قرار گرفت. برخی از  انگشت‌نماترین دستکاری‌ها در همان هفته در سنت‌پترزبورگ پایتخت شمالی روسیه به ثبت رسید.

در این شهر خبرنگاران محلی از مقامات انتخابات در حال پرکردن صندوق‌های رأی مچ‌گیری کردند. یک ناظر انتخابات هم در مرکز رأی‌گیری دیگری مدعی شد که مقامات نگذاشتند آمار رأی‌گیری را ببیند.

خبرنگاری به نام داوید فرنکل که یک روز بعد برای پیگیری این اتهامات رفته بود توسط یک مأمور پلیس و مرد ناشناس دیگری به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به خاطر شکستگی استخوان کتف راهی بیمارستان شد.

طبق گزارش گروه گلوس که بر انتخابات نظارت می‌کرد طی هفت روز انتخابات در مجموع ۱۵۰۰ تخلف مجزا رخ داده است. اما الا پامفیلوا رییس آقای بولایف در کمیسیون انتخابات این ادعا را تکذیب کرد و گلوس را سازمانی «تباه و مسموم» خواند.

الیا آزار خبرنگاری که به خاطر انجام اعتراضات غیرمنتظره و بدیع مشهور شده است برای گردهمایی اعتراضی در ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت محلی(۴ بعد از ظهر به وقت ساعت تابستانی بریتانیا) فراخوان داده است.او در پستی در فیسبوک نوشت که این کار را به خاطر اعتراض به «کودتا» انجام می‌دهد.  اما او به صراحت قبول دارد که انجام اعتراض در روسیه غیر ممکن است و به هیچ وجه دیگران را تشویق نمی‌کند که به وی بپیوندند.

او گفت: هر کسی باید خودش تصمیم بگیرد. هر کسی که بیاید به احتمال زیاد ۲۰ هزار روبل (۲۳۰ پوند) جریمه می‌شود و ۳۰ روز هم حبس می‌کشد.

© The Independent