کرونا برگزاری جشن روز ملی کانادا را در برخی مناطق این کشور لغو کرد

پس از ۱۵۳ سال مردم کانادا روز ملی این کشور را در خانه‌هایشان جشن خواهند گرفت

نمایی از شهر تورنتو پس از شیوع کرونا در کانادا- Emma McIntyre /Getty Images via AFP

هرچند آمار مبتلایان به کووید۱۹ در کشور کانادا نسبت به روزهای نخست سیر نزولی داشته اما همه‌گیری کرونا باعث شده تا مراسم ملی روز ملی کانادا در برخی ایالت‌های این کشور بعد از ۱۵۳ سال برگزار نشود. اجتماع مردم غیرقانونی اعلام شده است و مراسم این روز در برخی مناطق به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

پوشیدن ماسک نیز در«تورنتو» واقع در استان «انتاریو» به دلیل حجم بالای مبتلایان اجباری شده است. بیش ازچهار میلیون نفر در بزرگترین شهر کانادا از هفته آینده باید با پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی حاضر شوند. «جان توریس شهردار تورنتو گفته است که شهروندان از ۷ژوئیه باید در تمام مکانهای عمومی مسقف در تورنتوی بزرگ ماسک داشته باشند. طبق این دستورالعمل فقط کودکان زیر دوسال و افرادی که به دلیل مشکلات پزشکی قادر به پوشیدن ماسک نیستند از پوشیدن ماسک معاف هستند. این مقررات تا ۳۰ سپتامبر امسال برقرارخواهد بود.

مقام‌های رسمی در شهرداری تورنتو می‌گویند امیدوارهستند که استفاده عمومی از ماسک بتواند در جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا موثر باشد. 

پیش‌تر در ۳۰ مارچ شهردار تورنتو به همه شهروندان هشدار داده بود افرادی که مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به بسته شدن پارک‌ها و تفرجگاه‌ها را نقض کنند، با جریمه ۷۵۰ تا ۵هزار دلاری روبرو خواهند شد. 

در استان کبک نیز از ۱۳ جولای پوشیدن ماسک در تمام وسائل نقیله عمومی در این استان الزامی است. مردم در برخی ایالت‌های این کشور می گویند اینکه دولت برای آنها مقرر کند که چه چیزی بپوشند، خلاف آزادی‌های عمومی‌ست. 

کانادا جزو اولین کشورهایی بود که با اعلام همه گیری شیوع کرونا در دنیا اعلام قرنطینه عمومی کرد و دستور داد که تمام مراکز عمومی، پارکها، سالن‌های ورزشی، تفرجگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکزدولتی، رستوران‌ها، مراکز خرید (به جز معدود مراکز خرید اقلام ضروری) تعطیل شوند.

با اعلام همه گیری کرونا در این کشو، دولت کانادا از روز ۱۵ مارچ قرنطینه را در این کشور اعمال کرد و  تاکنون قوانین سختگیرانه و بازدارنده ای را برای مردم در کانادا در پیش گرفته است. 

کانادا با شروع همه گیری کرونا مرزهای خودش را بسته و تمام پروازها به نقاط مختلف دنیا را لغو کرد و تا پیش از لغو همه پروازها از تمام شهروندان خود درخواست کرد که هرچه سریعتر به کشورشان بازگردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما روز گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد که مرزهایش را به روی کانادائی‌ها باز کرده است. 

ایالت آلبرتا درغرب کانادا، در روزهای ابتدای شیوع کرونا بالاترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده بود که هم اکنون در شرایط بهتری به سر میبرد و از بسیاری از قوانین سختگیرانه در امان است.

طبق آمارهای رسمی  کانادا در مجموع ۱۰۳ هزار و ۲۵۰مورد مبتلا به ویروس کرونا را در این کشور داشته است. استان آنتاریو با ۱۷۸ مورد بالاترین میزان مبتلایان را داراست.  

استان «کبک» هم که برای مدتی اعلام آمار روزانه را متوقف کرده بود، قرار است از هفته پیش رو دوباره آمار روزانه را اعلام کند. 

روز ملی کانادا 

امروز اول جولای روزملی کانادا برای نخستین بار در تاریخ شکل گیری این کشور به صورت آنلاین برگزار می‌شود. امسال کرونا روز ملی این کشور را هم تحت سیطره خود درآورده است و برگزاری این رویداد بزرگ در کانادا لغو شده تا از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری شود. با افت آمار تعداد مبتلایان در این کشور پیش‌تر گفته شده بود که اجازه تجمع از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در شهر امکان پذیر است اما باز هم  وزرات بهداشت این کشور از مردم درخواست کرده  که از اجتماعات بپرهیزند و به همین دلیل اجازه برگزاری هیچ مراسم رسمی داده نشده است. 

تلویزیون رسمی «سی بی سیس در این کشور با برگزاری کنسرت‌های مجازی و برنامه‌های متنوع که شامل معرفی میراث فرهنگی کانادا همچون دستور پخت غذا و نمایش آتش بازی سه بعدی است این مراسم را برای مردم در خانه‌هایشان جشن میگیرد.  

یکم جولای سال ۱۸۶۷میلادی به موجب تصویب قانون «بریتانیا آمریکای شمالی» به عنوان دو مستعمره و یک استان سابق بریتانیا با یکدیگر متحد شده و کشور کانادا را تشکیل دادند. 

در روز ملی کانادا  تمام استان‌های این کشور، تعطیل رسمی هستند و مردم اغلب طول روز را به جشن و پایکوبی در خیابان‌ها می‌گذرانند. این مناسبت هر سال در کانادا و توسط کانادایی‌ها در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. این جشن در اتاوا، پایتخت این کشور متفاوت‌تر از سایر شهرها مقابل «پارلمان هیلز» با گردهمایی مردم جشن گرفته می‌شود. همه‌ساله در این جشن نخست وزیر و دیگر مقامات سیاسی سخنرانی می‌کنند و خوانندگان و هنرمندان پرآوازه این کشور برنامه‌های متنوعی اجرا می‌کنند. جشنی بزرگ که امسال زیر سایه گسترده همه‌گیری کرونا برگزار نمیشود. 

بیشتر از جهان