بازداشت ۲۰۰ نفر از معترضان هنگ‌کنگی پس از اجرای قانون جدید امنیتی

هزاران نفر در هنگ‌کنگ در اعتراض به قانون جدید امنیتی به خیابان‌ها آمدند 

پلیس ضد شورش در هنگ‌کنگ با ماشین آب‌پاش، گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به معترضان حمله کرد - Anthony WALLACE / AFP

پلیس هنگ‌کنگ از بازداشت حدود ۲۰۰ نفر از معترضان در روز چهارشنبه خبر داد. این در حالی است که هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند تا در تظاهراتی غیرقانونی علیه قانون جدید امنیتی جنجال‌برانگیز هنگ‌کنگ تظاهرات کنند. 

پلیس ضدشورش با ماشین آب‌پاش، گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به معترضان حمله کرد. معترضانی که به‌رغم خودداری مقام‌های رسمی از صدور مجوز تظاهرات، به مناسبت سال‌گرد تحویل هنگ‌کنگ از سوی بریتانیا به چین، به خیابان‌ها آمده بودند. 

قانون جنجالی جدید، که به گمان منتقدان، پایانی است بر حق اعتراض و استقلال قضایی هنگ‌کنگ، از سوی شی جین شینگ، رییس‌جمهوری چین به امضا رسیده و از شامگاه سه‌شنبه به اجرا درآمده است. درست حدود ۲۳ روز مانده به روزی که بریتانیا هنگ‌کنگ را به پکن بازگرداند. دولت بریتانیا گفته است که قانون جدید نقض جدی و آشکار توافق تحویل هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۷ میلادی است. مقام‌های بریتانیا در واکنش به این قانون وعده داده‌اند تا صدور ویزا را برای حدود سه میلیون شهروند هنگ‌کنگی تسهیل خواهند کرد. 

دست کم هفت مورد از بازداشت‌های معترضان، طبق قانون جدید امنیتی انجام شده، اولین معترض مردی بود که پرچم استقلال هنگ‌کنگ را حمل می‌کرد و با استناد به قانون جدید که جدایی‌طلبی و خراب‌کاری یا فعالیت‌های تروریستی را غیرقانونی کرده بازداشت شد. پلیس هنگ‌کنگ سپس زنی را دستگیر کرد که پلاکاردی با پرچم بریتانیا و درخواست استقلال در دست داشت. 

کری لام رهبر هنگ کنگ، در مراسمی به مناسبت سال‌گرد استقلال، ضمن تمجید از قانون جدید امنیتی، آن را مهم‌ترین دستاورد از زمان تحویل هنگ‌کنگ به دولت چین خواند. او گفت این قانون برای حفظ ثبات هنگ‌کنگ ضروری و به موقع بود. در حالی که یکی از مقام‌های حزب کمونیست آن را «هدیه تولد» این شهر توصیف کرده است. 

با این وجود، هزاران نفر از معترضان هنگ‌کنگی در سراسر این شهر علیه قانون جدید امنیتی چین تظاهرات کردند و خواستار استقلال هنگ‌کنگ شدند. این در حالی است که به معترضان با نصب پلاکاردهایی به رنگ بنفش هشدار داده شده بود که این کار می‌تواند به منزله نقض قانون جدید باشد. 

مقام‌های هنگ‌کنگ به بهانه اپیدمی جهانی ویروس کرونا، از صدور مجوز راه‌پیمایی خودداری کردند. این در حالی است که پلیس هنگ‌کنگ پس از هشدارهای مکرر به معترضان در مرکز خرید کاوزوی بی، به زور وارد مرکز خرید شد و آن‌ها را متفرق کرد.

تظاهرات تا غروب روز چهارشنبه ادامه یافت، در حالی که پلیس مجهز به امکانات ضد شورش، تلاش می‌کرد تا خیابان‌ها را باز کند و معترضان را پراکنده. اگرچه معترضان دوباره در نقاط دیگر شهر تجمع می‌کردند و به تظاهرات ادامه می‌دادند. 

بازی موش و گربه پلیس، یادآور صحنه‌های مراسم سال‌گرد گذشته بود که طی آن هنگ‌کنگ شاهد اعتراض‌هایی به مراتب گسترده‌تر علیه طرح قانون استرداد بود. در اوج این اعتراض‌ها فعالان هنگ‌کنگی به ساختمان شورای قانون‌گذاری شهر حمله‌ور شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس در توییتی با انتشار تصویر یکی از ماموران خود در حالی که از دستش خون می آمد، گفت: «آشوب‌گران با اجسام تیز به او حمله کردند. در حالی که افراد مظنون پا به فرار گذاشتند و رهگذاران نیز به او کمکی نکردند.»

مقام‌های پکن و هنگ‌کنگ به کرات گفته‌اند، قانون جدید تنها اقلیت کوچکی از «افراد مشکل‌آفرین» را هدف قرار می‌دهد و تاثیری بر حقوق و آزادی‌های اکثریت مردم و سرمایه‌گذارانی که هنگ‌کنگ را به کانون مالی جهانی تبدیل کرده‌اند، نخواهد گذاشت. 

این در حالی است که نگرانی‌های زیادی نسبت به سرنوشت رهبران جنبش دموکراسی‌خواه وجود دارد که احتمالا با اجرای قانون جدید متحملا مشمول شدیدترین مجازات‌ها و شاید حکم حبس ابد به عنوان بیش‌ترین مقدار حکم زندان خواهند شد. 

جاشوآ ونگ و بعضی دیگر از فعالان شناخته شده، روز سه‌شنبه، حزب مخالف دموسیستو را منحل کرده و تصویری تیره و تار را از آینده جنبش دموکراسی‌خواهی هنگ کنگ به نمایش گذاشتند. مقام‌های پکن گفته‌اند اگرچه قانون جدید از دامنه گسترده جغرافیایی برخوردار است و فعالیت‌های ضد هنگ‌کنگ را در نقاط مختلف جهان در برمی گیرد، اما عطف به ماسبق نمی‌شود. 

در مرکز شهر، روزنامه‌نگاران پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که نشان می‌داد آن‌ها به نظر هدف حمله مستقیم پلیس با ماشین‌های آب‌پاش و دیگر تدابیر ضدشورش قرار گرفته‌اند. ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌‌دهد معترضان با وجود دستگیری یکی از تظاهرکنندگان تحت قانون جدید امنیتی، شعار استقلال هنگ‌کنگ سر داده‌اند. 

در جریان درگیری‌های روز چهارشنبه، مغازه‌ها و نیز یک ایستگاه مترو بسته بود. یک معترض ۳۵ ساله، که خود را ست معرفی کرده، به خبرگزاری رویترز گفته: «من از زندانی شدن می‌ترسم اما امروز برای عدالت باید به خیابان می‌آمدم، من باید ایستادگی کنم.» 

کواک کاکی، سیاست‌مدار دموکراسی‌خواه گفت: «امروز شاهد جشن‌های تحویل هنگ‌کنگ بودم اما برای من این یک عزاداری است. سوگواری برای یک کشور و دو سیستم.» 

© The Independent