جواد ظریف: آمریکا باید به مردم ایران غرامت دهد

دفاع ظریف از برجام در جلسه شورای امنیت سازمان ملل

اسکرین شات از سخنرانی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوی اسلامی - از UN Web TV

سخنرانی جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل دقایقی پیش به پایان رسید.

جواد ظریف در ابتدای سخنان خود صراحتا گفت که « آمریکا فعلانه تلاش کرده تا کشورها را از عمل به توافق هسته ای منصرف کند». 

به گفته جواد ظریف «آمریکا کشورهای امضاء کننده توافق هسته ای را به خروج از این توافق تشویق می‌کند».

ظریف با گلایه از شورای امنیت سازمان ملل گفته است که « حتی یک جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای نکوهش دولت آمریكا یا حداقل برای بررسی نقض‌های مكرر آن تشکیل نشده است».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته که «شورای امنیت سازمان ملل در یک وضعیت تاریخی قرار گرفته است؛ اینکه می‌خواهد قوانین جهانی را عمل کند و یا به قانون جنگل بازگردد؟»

به گفته جواد ظریف رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که امریکا حتی قبل از خروج از برجام رفتارهایی خلاف این توافق‌نامه انجام داده است. ظریف گفت که با خروج آمریکا از برجام، همه طرف‌های اروپایی برجام از ایران خواستند که تنها چند هفته صبر کند تا بتوانند زیان‌های حاصله از خروج آمریکا را جبران کنند. ظریف مدعی شد که با این‌حال جمهوری اسلامی یک‌سال صبر کرد. 

به گفته ظریف ایران با عملکرد مبتنی بر حسن نیت، از اعمال اقدام جبرانی خودداری کرده تا طرف‌های باقیمانده برجام قادر باشند به وعده‌های خود عمل كنند و به مدت یک سال تمام، اجرای کامل برجام را ادامه داد.

 ظریف ادعا کرد که آژانس بین‌المللی هسته‌ای سخت‌گیرانه‌ترین بازرسی‌ها را در تاسیسات ایران داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ظریف توافق برجام باوجود آگاهی از اختلافات قبلی ما با این کشور صورت گرفت. ظریف گفته است که آمریکا در سه دهه اخیر به صورت سیستماتیک از تروریست‌های منطقه حمایت کرده است و مدعی شده است که مردم ایران از رفتارهای آمریکا در منطقه خسته شده‌اند.

بنا به ادعای ظریف« بیش از۴۰ سال از فشارهای آمریكا - چه از طریق طرح اتهامات یا جنگ و چه تحریم یا ترور- از جمله ترور قاسم سلیمانی - نتوانسته است «ایرانیان را به زانو درآورد» یا بر دستگاه محاسباتی ملت ما تأثیر بگذارد.

ظریف گفته است که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تمام کشورهای منطقه مانند ایران «اقتدار» داشته باشند. ظریف گفته است به همین دلیل حسن روحانی پیشنهاد طرح صلح هرمز را مطرح کرده است. 

ظریف گفته است که عقب‌نشینی آمریکا از برجام، مسئولیت‌ها را متوجه آمریکا می‌کند و زمان آن رسیده است که شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا را مجبور به پاسخگویی کند. او گفته است که آمریکا باید به مردم ایران غرامت دهد: «جامعه بین­‌المللی و به‌ویژه این شورا، می‌­بایست مدت­ها پیش دولت آمریکا را در قبال عواقب اقدامات نادرستش - از جمله تلاش‌های بدخواهانه اش برای به راه انداختن تروریسم اقتصادی بر کل ملت ایران، محروم کردن عامدانه آنها از غذا و دارو، و وارد آوردن آسیب جبران‌ناپذیر به اقتصاد و استانداردهای زندگی آن‌ها، پاسخگو می‌­نمود. ایالات متحده باید تمام خسارات وارده بر مردم ایران را که هیچ دلیلی جز برآورده کردن وعده‌­های انتخاباتی داخلیاش و تبختر شخصی نداشته، به طور کامل جبران نماید.»

وزیر خارجه ایران گفته است که ما احتیاجی به هیچ نیروی خارجی برای امنیت خود نداریم و آموخته‌ایم که روی پای خود بیاستیم.

در پایان سخنرانی جواد ظریف با نقل قولی از محمد مصدق گفت: «شورای امنیت نمی‌تواند از این دریافتن مشروع و قانونی بودن حرف‌های ما اجتناب کند  و این شورا باید متوجه باشد که ما مجبور نخواهیم شد که از راه خود عدول کنیم».

بیشتر از