مجوز پروازهای آزمایشی جت‌های مکس ۷۳۷ سهام «بوئینگ» را افزایش داد

سال گذشته وقوع دو فاجعه سقوط هواپیماهای بوئینگ را از برنامه پروازهای مسافری حذف کرده بود

نخستین پرواز آزمایشی به مدت یک ساعت از باند بویینگ در جنوب شهر سیاتل آغاز و به فرودگاه گرانت کاونتی در مرکز ایالت واشینگتن ختم شد.- REUTERS/Karen Ducey

پانزده ماه پس از آن که کلیه پروازهای هواپیماهای بویینگ «مکس» متوقف شد، این شرکت پروازهای آزمایشی را که امیدوار است به بازگشت پروازهای تجارتی منتهی شود، آغاز کرده است.

جدیدترین نسل هواپیماهای بویینگ در ماه مارس ۲۰۱۹ و به دنبال دو فاجعه سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی «لاین» در اندونزی و پرواز شرکت هواپیمایی اتیوپی از آدیس‌آبابا به نایروبی که در مجموع ۳۴۶ کشته برجای گذاشت، از برنامه پروازهای مسافری حذف شد.

تنها ظرف چند روز پس از این وقایع، کلیه هواپیماهای «مکس» در سراسر جهان از سرویس خارج شد. از هنگام تولید این هواپیما در ماه مه ۲۰۱۷، تعداد ۳۸۷ فروند هواپیمای مسافربری از این نوع در اختیار ۴۸ شرکت هواپیمایی قرار گرفته بود.

در هر دو سانحه دماغه هواپیما به دلیل سیستم موسوم به «افزایش ویژگی‌های مانور» (ام سی اِی اِس) در هواپیماهای مکس سقوط کردند.

این سیستم برای مقابله احتمالی با مشکلات آیرودینامیک طرح جدید هواپیما تعبیه شده بود که به موتورهای بزرگ‌تر امکان می‌داد در ارتفاع و سرعت بیش‌تری حرکت کنند.

اما در هر دو مورد، سیستم «ام سی ای اس» به دلیل وجود نقص در حس‌گر آن فعال شده و تلاش‌های خلبان را برای نجات هواپیما خنثی کرد.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا گفته است که پیش از آن که بار دیگر مجوز پرواز تجارتی جت‌های مکس ۷۳۷ صادر شود، باید تغییرات لازم (در سیستم‌های موتور آن) داده شود.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا با آغاز پروازهای آزمایشی که به منظور کسب مجوز انجام می‌شود موافقت کرده و این امیدواری را به وجود آورده که هواپیماهای مکس تا تابستان پروازهای تجارتی خود را ازسر گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین پرواز آزمایشی به مدت یک ساعت از ۹:۵۵ دقیقه بامداد از باند بویینگ در جنوب شهر سیاتل آغاز و به فرودگاه گرانت کاونتی در مرکز ایالت واشینگتن ختم شد.

در واکنش به این رویداد بهای سهام شرکت بویینگ ۵ درصد افزایش یافت.

شرکت بویینگ پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که مکس ۷۳۷ بار دیگر در پایان سال ۲۰۱۹ وارد خط پروازهای تجارتی خواهد شد، اما سیستم کنترل پرواز مشکلات دیگری را ردیابی کرد که این امکان را ماه‌ها به تاخیر انداخت.

حتی اگر مجوز پرواز مجدد مکس ۷۳۷ صادر شود، برای ۴۷ شرکت هواپیمایی دارای این جت‌ها مدتی به طول خواهد انجامید تا هواپیماهایی را که مدت‌ها از سرویس خارج بوده‌اند آماده پرواز مجدد کنند.

بزرگ‌ترین مشتری مکس۷۳۷ شرکت اروپایی «رایان ایر» است که به شرکت بویینگ تعداد ۲۰۰ فروند جت مکس با پیکربندی خاص سفارش داده است. شرکت رایان‌ایر هنوز هیچ یک از هواپیماهای سفارشی خود را دریافت نکرده و هم‌چنان در پروازهایش از جت‌های ۷۳۷-۸۰۰ استفاده می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان