کشف ویروس جدید آنفلوانزای خوکی در چین با احتمال همه‌گیری جهانی

این ویروس ترکیبی است از آنفلوانزای مرغی اروپایی و آسیایی با ویروس اچ۱ان۱ که یک دهه قبل، جان نیم میلیون نفر را گرفت

وجود اچ۱ان۱ نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند طوری تغییر کند که از انسان به انسان نیز سرایت کند-SAM YEH / AFP

دانشمندان نوع تغییریافته‌ای از آنفلوانزای خوکی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به انسان سرایت کرده و همه‌گیری دیگری به بار آورد.

این ویروس، که محققان آن را G4‌EA‌H1N1 می‌نامند، پس از بررسی ۳۰ هزار خوک از کشتارگاهی در چین به دست آمده است.

چنین به نظر می‌رسد که این ویروس ترکیبی است از آنفلوانزای مرغی اروپایی و آسیایی با ویروس اچ۱ان۱ (H1N1)، که گفته می‌شود در سال ۲۰۰۹ نزدیک به نیم میلیون نفر را در جهان از پا درآورد.

بر اساس مطالعاتی که در مجله علمی «اقدامات دانشگاه ملی علوم» منتشر شده، وجود اچ۱ان۱ نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند طوری تغییر کند که از انسان به انسان نیز سرایت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته محققان دانشگاه کشاورزی چین «ویروس‌های جی ۴ تمام نشانه‌های اصلی یک ویروس با قابلیت‌های همه‌گیری را دارند.»

این گونه جدید ویروس، به دنبال افزایش شدید شیوع آن از سال ۲۰۱۶ به این طرف، حالا «در دست کم ۱۰ استان، ژن غالب در چرخه تولید مثل خوک محسوب می‌شوند.»

آزمایش روی کارگران کشتارگاه خوک نشان داده است که بیش از ۱۰ درصد آنها پادتن جی ۴ دارند. به نوشته مححقان «بی‌اثر بودن ویروس در بدن به معنی بالاتر رفتن احتمال سازگاری آن با انسان بوده و نگرانی از بروز یک همه‌گیری جهانی را بیشتر می‌کند.»

در ادامه این گزارش آمده «کنترل شیوع ویروس‌های (G4 EA H1N1) در خوک و نظارت آن در جوامع انسانی، به ویژه کارگران صنایع گوشتی خوک، باید به سرعت در دستور کار سازمان‌های مربوطه قرار گیرد.»

به گفته کارشناسان، احتمال این که ویروس جدید بتواند یک همه‌گیری دیگر به بار آورد ضعیف است، اما لازم است موضوع به جدیت دنبال شود.

به گفته مارتا نلسون در مجله علوم «آنفلوانزا می‌تواند همه ما را غافلگیر کند و کوتاهی ما در مورد آنفلوانزا و هر تهدید دیگری موجب پشیمانی خواهد بود.»

پروفسور کین چون چانگ، که به مطالعه این ویروس پرداخته و در دانشگاه ناتینگهام مستقر است، به بی‌بی‌سی گفته جی ۴ هنوز مشکلی ندارد، اما «نباید از خطر تشکیل ویروس‌های جدید غافل باشیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان