دولت روحانی انجام تست کرونا را محدود کرد

هزینه انجام آزمایش کرونا از ۲۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است

آزمایش کرونا در ایران تحت پوشش بیمه تکمیلی نیست- ایرنا/ علی معرف

با اجباری شدن ماسک در ایران و رکورد زنی مبتلایان در این کشور وزارت بهداشت انجام تست کرونا را به دلیل کمبود کیت‌های تشخیص کرونا در این کشور محدود کرده است.

بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت تست کرونا صرفا در افراد بالای ۶۰ سال و پر خطر و علامت دار انجام می‌شود. این در حالی است که آزمایش کرونا در ایران تحت پوشش بیمه تکمیلی نیست و هزینه انجام آن از ۲۵۰ هزار تومان شروع شده تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است. 

پیشتر سعید نمکی وزیر بهداشت ایران هم گفته بود: «در مواردی که ما تشخیص بدهیم لازم است یک نفر تست کرونا بدهد این آزمایش رایگان خواهد بود اما کسانی که خودشان علاقه دارند آزمایش کرونا بدهند طبق تعرفه باید هزینه آن را بپردازند.» گفته می‌شود تولید این کیت‌ها محدود است. 

وزارت بهداشت ایران کمبود کیت‌های تشخیص کرونا را دلیل این بخشنامه عنوان کرده است. این در حالی است که در دوران شیوع کرونا در دنیا ایران ادعا کرده است که محموله هایی حاوی کیت‌های پیشرفته تشخیص تست کرونا به کشورهای ترکیه ، آلمان و ونزوئلا ارسال کرده است. 

این در حالی است که امروز بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با توجه به "محدودیت دسترسی" به تجهیزات نمونه گیری و کیت‌های تشخیصی، دشواری روش نمونه برداری و خطر انتقال بیماری در حین نمونه برداری، در حال حاضر تعداد محدودی از موارد در لیست غربالگری اولیه آزمایشگاهی قرار دارد. 

در اردیبهشت ماه اما سخنگوی وزارت بهداشت از صادرات کیت‌های تشخیص کرونا ساخت ایران به ترکیه و آلمان خبر داد. 

کیانوش جهانپور که در آن زمان سخنگوی ستاد مقابله با کرونا بود در حساب شخصی توییتر خود نوشت: «‌کیت‌های تشخیص ‎کووید-۱۹ ساخت ایران، ۱۷ اردیبهشت در گمرک فرودگاه امام (ره) اظهار و مراحل قانونی آن انجام شده که به دلیل محدودیت‌های پروازی محموله برای ترکیه روز بعد از صدور اظهارنامه صادراتی و محموله آلمان چند روز بعد با پرواز هواپیمایی قطر به این دو کشور ارسال شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه خبرنگاران جوان نیز ۱۶ اردیبهشت ماه از ارسال یک محموله کیت تشخیص ویروس کووید ۱۹ شامل ۴۰ هزار تست ساخته شرکت دانش بنیان پیشتاز طب زمان، از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصد کشور آلمان خبر داد. 

مدیرعامل شرکت دانش بنیان عنوان کرده بود ترکیه، اکوادور و برزیل و اسپانیا از جمله کشور‌هایی هستند که درخواست خرید کیت‌های تشخیص بیماری کرونا، ساخت ایران را داشته‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران نیز همزمان گفته بود ایران ظرفیت یک میلیون تست کرونا در روز را دارد و تمام این کیت‌ها به صورت بومی و در داخل این کشور تولید شده است. سورنا ستاری همچنین مدعی شده بود در صورت اجازه وزارت بهداشت با شیوع موج دوم کرونا در پائیز، ایران می‌تواند این تجهیزات را به سایر کشورها صادر کند. 

۱۹ اردیبهشت ماه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در حساب شخصی توییتر خود ضمن قدردانی از کمک زرتشتیان هند به ایرانیان در مبارزه با کووید۱۹، از ارسال ۴۰ هزار کیت تست پیشرفته ایرانی به آلمان و ترکیه و دیگر کشورها خبر داد. در دوران کرونا زرتشتیان هند سه محموله کمک اقلام داروئی و تجهیزات پزشکی به ایران ارسال کردند. 

همزمان خبرگزاری آناتولی ترکیه در ۲۳ اردیبهشت ماه به نقل از مقام‌های دیپلماتیک در ترکیه گفته‌های محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره ارسال کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا به کشور ترکیه را رد کرد. 

خبرگزاری آناتولی، ترکیه به نقل از مقام‌های دیپلماتیک در این کشور سخنان آقای ظریف را "نادرست" عنوان کرد و نوشت: «هیچ محموله‌ای از کیت‌های تشخیصی ساخت ایران را دریافت نکرده است.» 

همزمان وزارت اقتصاد و وزارت خارجه آلمان، دریافت چنین محموله‌ای از سوی جمهوری اسلامی را رد کردند. 

"دویچه وله" به نقل از وزارت خارجه آلمان نوشت: « وزارت خارجه آلمان و وزارت اقتصاد این کشور هم ورود تست کرونا از ایران را تایید نکردند.»

در فروردین ماه نیز "مشرق" خبر از ارسال محموله کیتهای تشخیص کرونا تولید ایران‌ برای استفاده مردم آمریکا داد. به گزارش این خبرگزاری این محموله تحویل سفارت سوئیس در تهران شده بود. 

برخی شرکت‌های بزرگ در تهران برای کارکنان خود تست آنتی بادی کرونا را به صورت رایگان انجام می‌دهند. این تست شامل بیمه درمانی نمی‌شود و هزینه آن طبق تعرفه دولتی ۷۰ هزار تومان است. اما هزینه هر تست تشخیص کرونا از حدود ۲۵۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان می‌شود. با توجه به هزینه بالای این تست اکثریت مردم در ایران توان انجام دادن این تست را ندارند. 

مریم که برای یک شرکت بزرگ در ایران کار می‌کند و مسئولیت پیگیری انجام این تست را برای کارکنان این شرکت ۷۰ نفره انجام داده است به "ایندیپندنت فارسی" می‌گوید: «تست آنتی بادی از ۷۰ هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان متغیر است. دلیل اختلاف قیمت هم سلیقه‌ای عمل کردن برخی آزمایشگاه‌ها در تهران است. ولی بر اساس نرخ مصوب وزارت بهداشت در ایران هزینه این تست ۷۰ هزار تومان است. تست "پی سی آر" از همه گران تر است.»

خانم مریم همچنین توضیح می‌دهد: «برای نمونه هزینه تست آنتی بادی در آزمایشگاه "پیوند" در تهران که از آزمایشگاه‌های شناخته شده در این شهر است حدود دو ماه و نیم پیش ۱۵۰ هزار تومان بوده است. ولی به تازگی بر اساس تعرفه مصوب وزارت بهداشت ۷۰ هزار تومان برای این تست دریافت می‌کند.»

به گفته این خانم «انجام تست "پی سی آر" یا تشخیص کرونا هم از ۲۵۰ هزار تومان در تهران هزینه دارد تا ۸۰۰ هزار تومان».

او می‌گوید: «با هشت مورد از آزمایشگاه‌های تهران صحبت کردیم که اکثریت آنها آزمایشگاه‌های معتبر بودند. ولی فقط برخی آزمایشگاه‌ها تست آنتی بادی را می‌گیرند.»

یکی از پزشکان آزمایشگاه پیوند در تهران هم در مورد راستی آزمائی کیت‌های ارزان می‌گوید امکان دارد آزمایشگاهی که این تست‌ها را انجام می‌دهد کیت تقلبی داشته باشد. 

ارسال بسته‌های حمایتی برای ایران

 هرچند ایران ادعای بی نیازی در خصوص تست‌های تشخیص کرونا را داشته است اما همزمان با شیوع کرونا محموله‌های حمایتی بسیاری از کشورهای مختلف دریافت کرده است. برای نمونه در فواصل کوتاه سه محموله کمک‌های پارسیان زرتشتیان هند به مردم ایران تحویل سفارت جمهوری اسلامی در دهلی نو شد. 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در حساب توییتر خود نوشت: «پارسیان هند (زرتشتیانی که نیاکان آن‌ها سال‌ها قبل به هند مهاجرت کرده‌اند) در عشق به ایران وفادار مانده‌اند. از بسته (مقابله با) کووید-۱۹ آن‌ها تشکر می‌کنیم.»

به گزارش "ایرنا"، محموله‌های ارسالی توسط پارسیان هند به مردم ایران، شامل داروهای مبارزه با کرونا، تجهیزات پزشکی، دارو، ماسک و دستگاه‌ها‌ی تنفس مصنوعی بوده است. 

به نوشته حساب کاربری توییتر سفارت ایران در توکیو در اسفند ماه ۹۸ دولت ژاپن نیز ۲.۵ میلیارد ین، معادل بیش از ۲۳ میلیون دلار، برای مبارزه با کرونا به ایران کمک کرد.

ایران همچنین با شیوع کرونا از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک فوری پنج میلیارد دلاری کرد. 

در اسفند ماه همچنین فرانسه، آلمان و بریتانیا پنج میلیون یورو، همچنین جمهوری آذربایجان پنج میلیون دلار برای مبارزه با کرونا به ایران کمک‌های مالی کردند. 

همزمان سید عباس موسوی سخنگوی وزارت ایران نیز در همان ایام از کمک‌های چین که شامل ماسک، لباس ایزوله، کیت و دیگر پزشکی به ایران بوده است خبر داده بود.

آقای موسوی همچنین در فروردین ۹۹ اعلام کرد بیش از ۳۰ کشور و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی در زمینه مقابله با کرونا به ایران کمک کرده‌اند. این در حالی است که امروز وزارت بهداشت ایران رسما اعلام کرده است که به دلیل محدودیت‌ها امکان انجام تست را برای همه مردم در کشورش ندارد.

به گزارش وزارت بهداشت ایران طی ۲۴ گذشته ۱۶۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در این کشور جان باخته‌اند. این تعداد بالاترین آمار رسمی ثبت شده میزان مرگ بر اثر کرونا در ایران است. بر اساس آمار رسمی از ابتدای شیوع کرونا تا امروز حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

بیشتر از