رای دیوان عالی ایالات متحده به نفع حق سقط جنین در ایالت لوئیزیانا

همراهی قاضی منتخب جورج بوش با لیبرال‌ها کفه را به نفع سقط جنین سنگین کرد

از میان ۹ قاضی دیوان عالی، پنج تن با این تصمیم موافقت و چهار تن مخالفت کردند- NICHOLAS KAMM / AFP

دیوان عالی ایالات متحده روز دوشنبه از حق سقط جنین در ایالت لوئیزیانا حمایت کرد. 

پیشتر قانونی در این ایالت به تصویب رسیده بود که پزشکانی را که سقط جنین انجام می‌دادند، با محدودیت مواجه می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از میان ۹ قاضی دیوان عالی، پنج تن با این تصمیم موافقت و چهار تن مخالفت کردند.  موافقت جان رابرتز، قاضی ارشد دیوان عالی با این تصمیم و همراهی‌اش با چهار قاضی لیبرال این دادگاه، کفه ترازو را به نفع حامیان حق سقط جنین سنگین کرد.

این تصمیم در مقابله با قانونی صورت گرفت که سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید. طبق آن تصمیم پزشکانی که در ایالت لوئیزیانا تصمیم به انجام عملیات سقط جنین برای بیماران داشتند، می‌بایست از «امتیازات بستری کردن» برخوردار می‌بودند. به عبارتی پزشکان از لحاظ ساز و کار اداری می‌بایست امکان بستری کردن بیمارانشان در بیمارستانی در شعاع ۴۸ کیلومتری را می‌داشتند؛ امتیازی که همیشه قابل دستیابی نبود.

قضات موافق حق سقط جنین استدلال کرده‌اند که این شرط از نظر پزشکی لزومی ندارد.

این تصمیم در حالی گرفته شده که دولت دونالد ترامپ با قانون محدود کننده لوئیزیانا موافق بود. آقای ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ قول داده بود قضاتی را منصوب کند که علیه قانونی بودن سقط جنین رای بدهند. 

تصمیم امروز که متن آن توسط قاضی لیبرال استیون برِیِر تهیه شده، دومین تصمیم علیه «امتیازات بستری کردن» در چهار سال گذشته است.

سال ۲۰۱۶ هم دادگاه علیه «امتیازات بستری کردن» در ایالت تگزاس رای داد؛ قانونی که از حمایت جمهوری‌خواهان برخوردار بود.

آقای بریر در متن خود نوشته است که هر دو قانون تگزاس و لوئیزیانا «تقریبا کلمه به کلمه یکی بودند» و به همین دلیل دیوان عالی به همان نتیجه قبلی رسید.

آقای بریر در این متن افزوده است که شواهد کافی نشان می‌دهد که تمهیدات لوئیزیانا «موانع مهمی را پیش پای زنانی می‌گذارد که قصد سقط جنین در این ایالت را دارند». 

قاضی محافظه‌کار دیوان عالی، ساموئل آلیتو روز دوشنبه در توضیح رای مخالفش در خصوص پرونده لوئیزیانا و تگزاس گفت که «حقوق سقط جنینی که با تصمیمات دادگاه قانونی شناخته شده‌اند، مثل بولدوزری است که از روی تمام قوانین مشروعی که سد راهش می‌شوند، رد می‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان رابرتز که این‌بار با لیبرال‌ها همراه شده، سال ۲۰۱۶ اما با تصمیم آن‌ها در خصوص قانون تگزاس مخالفت کرده بود. او روز دوشنبه در متنی جداگانه تاکید کرد که هنوز هم معتقد است که تصمیم درباره مورد تگزاس «اشتباه» بود.  

آقای رابرتز در دو مورد دیگر در ماه اخیر با لیبرال‌ها همراه بوده است؛ قانون حمایت از همجنس‌گرایان و دوجنس‌گرایان مقابل تبعیض در محیط کار و دیگری مسدود کردن امکان دولت ترامپ برای بازگرداندن مهاجرانی که در دوران کودکی به صورت غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند. 

سقط جنین همواره موضوعی بحث‌ برانگیز در ایالات متحده بوده است. محافظه‌کاران مسیحی که قشر عظیمی از حامیان دونالد ترامپ را تشکیل می‌دهند، از جمله افرادی هستند که به شدت با آن مخالفند. 

آقای ترامپ که سال‌ها پیش حامی حق سقط جنین بود، ژانویه سال جاری در راه‌پیمایی علیه سقط جنین شرکت کرد و گفت:‌ «کودکان متولد نشده هیچ‌گاه پشتیبانی چنین قدرتمند در کاخ سفید نداشتند.»