هشدار عادل جبیر و برایان هوک درباره رفتارهای منطقه‌ای ایران

برایان هوک می‌گوید ۴۱ سال گذشته تاریک ترین دوره ایران بوده است

عادل جبیر و برایان هوک در حال بررسی بقایای موشک بالیستیکی که به گفته مقامات سعودی به سمت ریاض پرتاب شده است، ۲۰ ژوئن- REUTERS/Ahmed Yosri

امروز، دوشنبه نهم تیرماه، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و عادل جبیر وزیر دولت در امور خارجه عربستان سعودی، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در شهر ریاض شرکت کردند. کنفرانسی که بیشتر آن به بحث درباره وضعیت ایران در منطقه اختصاص داشت. 

در بخشی از این کنفرانس برایان هوک در واکنش به ادعای ایران مبنی بر صدور قرار تعقیب رئیس جمهور توسط پلیس بین‌الملل بر اساس شکایت جمهوری اسلامی از مسببین قتل قاسم سلیمانی و در راس آنها دونالد ترامپ، گفت که «این یک نمایش سیاسی حکومت ایران است».

به گفته برایان هوک «به اینگونه حرکت‌های تبلیغاتی ایران عادت کردیم. این کار فقط انگیزه سیاسی دارد و یک بازی و نمایش تبلیغاتی به نظر میرسد که کسی آن را جدی نخواند گرفت».

هوک گفته که «این بازی مقامات جمهوری اسلامی آنها را احمق نشان خواهد داد». 

به گفته برایان هوک «فشارهایی که بر ایران اعمال کردیم موثر بوده است». 

این مقام آمریکایی تاکید کرده است که با اعمال فشارها به جمهوری اسلامی «به مردم منطقه نشان دادیم که شیوه کشورداری ایران مناسب نیست».

مسئول امور ایران در آمریکا با اشاره به وقایع خونین آبان‌ماه گفته است که «در آبان گذشته دیدیم که مردم اعتراض کردند و عکس رهبران ایران را آتش زدند. اگر صد سال گذشته ایران را ببینید متوجه میشوید که مردم ایران همواره تلاش کردند که یک حکومت منتخب مردم داشته باشند و دوران خوب و بد داشته‌اند اما ۴۱ سال گذشته تاریک ترین دوره ایران بوده است». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که «اسناد بیشتری درباره لزوم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه خواهیم کرد». او به شورای امنیت سازمان ملل گفته است که «باید تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کنند». 

برایان هوک هم‌چنین خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفته است که این نهاد «باید نگرانی‌های کشورهای منطقه را در مقابل ایران جدی بگیرد». 

برایان هوک هم‌چنین ایران را بانی جنگ در یمن دانست و گفت که «ایران با حمایت از حوثی‌های یمن مسئول ادامه جنگ در این کشور است».

عادل جبیر وزیر دولت در امور خارجه کشور عربستان سعودی هم در بخشی از جلسه با اشاره به جنگ در یمن گفت که «ایران با ارسال اسلحه به یمن به کشتار مردم در آن کشور کمک می‌کند».

برایان هوک ایران را «الگوی منطقه‌ای بسیار بدی» برای سایر کشور‌هادانست و گفت که «آمریکا امکانات دفاعی‌‌اش را در منطقه مستقر می‌کند».

برایان هوک با بیان اینکه عربستان شریک امنیتی بسیار نزدیک آمریکا است، گفت که «برنامه موشکی ایران تهدیدی برای جان اتباع عربستان و آمریکاست».

عادل جبیر هم تاکید کرد که «موشک‌های شلیک شده به عربستان ایرانی بودند». 

چند روز پیش بود که خبرگزاری رویترز نوشت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل خبر داده که موشک‌های شلیک‌شده به اهدافی در عربستان منشاء ایرانی داشته‌اند.

تابستان گذشته بود که تاسیسات نفتی عربستان سعودی موسوم به آرامکو مورد حمله قرار گرفت که باعث شد برای مدتی تولید و صادرات نفت عربستان با مشکل روبرو شود. در آن زمان شبه‌نظامیان «حوثی» مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.