«دیه‌گو مارادونا»؛ مستند اسطوره آرژانتینی بر پرده سینما

مستند روایتگر دورانی است که مارادونا تیم ناپل را از گمنامی به قهرمانی رساند

کارگردان فیلم‌های «امی» و «سنا» این بار به سراغ دیه‌گو مارادونا رفته است و با استفاده از فیلم‌هایی که هرگز دیده نشده‌اند، زندگی شگفت‌انگیز یکی از بزرگترین فوتبالیست‌های تاریخ را به تصویر کشیده است.

فیلم به دوران حضور مارادونا در شهر ناپل در ایتالیا می‌پردازد. در سال ۱۹۸۴، مارادونا با جار و جنجال زیاد از بارسلونا به ناپل رفت و تیم ناپل را از قعر گمنامی بیرون کشید و در یکی از قوی‌ترین لیگ‌های فوتبال اروپا، به قهرمانی رساند.

استعداد مارادونا در فوتبال در شهر نابسامانی که در آن زندگی می‌کرد، از او فردی عصیانگر و پرخاشجو ساخته بود، و آن روحیه ستیزه‌جویانه، هم در زمین فوتبال و هم بیرون از آن، مدام بیشتر می‌شد.

آصف کاپادیا، کارگردان برنده اسکار، پس از ساختن فیلم‌های زندگی «امی واین‌هاوس» و «ایرتون سنا» که هر دو به نحو غم‌انگیزی زندگی کوتاهی داشتند، می‌خواست بداند وقتی نابغه‌ها پیر می‌شوند، چه اتفاقی می‌افتد.

کاپادیا می‌گوید: «فیلم دیه‌گو مارادونا، درباره یک بچه خیابانیِ بی‌سوادِ زاغه‌نشین است که به اوج شهرت جهانی پرتاب شد، پول زیادی به‌دست آورد، چهره خداگونه‌ای به او داده شد، و همه اینها به‌خاطر پای چپ جادویی‌اش بود».

او می‌افزاید: «می‌خواستم تلاش کنم این نبوغ کاریزماتیک را درک کنم، تمام وجوه شخصیتی‌اش را نشان دهم، و روی زمانی تمرکز کنم که او در ناپل بود و به بزرگترین بازیکن فوتبال دنیا بدل شد، اما در کنار این موفقیت، مشکلاتش هم شروع شد و از کنترل خارج شد. ساختن فیلمی در مورد دیه‌گو نه تنها برای دوستداران فوتبال که او برایشان جذبه داشت، بلکه برای کسانی هم که علاقه کمی به ورزش دارند یا حتی مارادونا را متقلب می‌دانند، لازم بود».

کاپادیا در پایان می‌گوید: «می‌خواستم این تعصبات را به چالش بکشم و این شخصیت پیچیده و درخشان را درک کنم. بگذارم تا داستانش را خودش روایت کند. هم از تلاشهایش برای رسیدن به موفقیت، و هم از تأثیرات ویرانگر شهرت و ثروت بگوید».

اکران مستند «دیه‌گو مارادونا» از ۲۴ خرداد آغاز شده است.

© The Independent

بیشتر از ورزش