اعتراض‌های کارگری در ایران هم‌چنان ادامه دارد 

در چند روز گذشته جنوب تا شمال کشور شاهد تجمعات اعتراضی بود

تجمع کارگران «آذر آب»، ۲۸ مهر ۱۳۹۸- ایسنا/فرزاد زنجیردار

روز گذشته سیزدهمین روزی بود که کارگران هفت‌تپه در استان خوزستان پیوسته و پیگیر در محوطه این کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند. با وجود شیوع گسترده کرونا در این استان جنوبی کشور، کارگران چاره‌ای جز تجمع و اعتراض برای دریافت مطالبات خود نیافتند. 

کارگران هفت‌تپه مدت‌هاست که برای دریافت حقوق معوقه خود تلاش می‌کنند. آنها در اعتراضات اخیر تیغ انتقادشان را صراحتا متوجه امید اسدبیگی، مدیر جوان این کارخانه بزرگ و باسابقه کشور کرده‌اند.

چندی پیش، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت هفت تپه در یک دادگاه غیرعلنی محاکمه شد و بعدتر خبر رسید که این متهم به اخلال در نظام اقتصادی، به بهانه تامین بدهی‌های خود از زندان بیرون آمده است. این در حالی‌ست که سال گذشته بدترین برخوردهای قهری با کارگران معترض هفت‌تپه صورت گرفت و حتی اسماعیل بخشی، از کارگران هفت تپه، و سپیده قلیان، کنشگر حامی حقوق کارگران که پیگیر مطالبات کارگران هفت‌تپه بود، ناچار به «اعتراف اجباری» شدند. 

اکنون و در سیزده روز گذشته، کارگران هفت‌تپه پیوسته در محل این شرکت دست به تجمع اعتراضی زده‌اند. به گفته یکی از این کارگران، «مدیریت کنونی کشت و صنعت هفت تپه با پرداخت نامنظم دستمزد و حق بیمه حدود ۳ تا ۴ هزار کارگر این واحد صنعتی و کشاورزی، باعث تشدید وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده‌های این کارگران شده‌است».

به گفته کارگران، جدا از معوقات مزدی، دست‌کم «سه تا چهار ماه معوقات بیمه‌ای داریم که به سبب آن کارگران از ماه‌ها قبل امکان دریافت خدمات درمانی از مراکز ملکی تامین اجتماعی ندارند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در روزهای گذشته فقط کارگران هفت‌تپه نبودند که نسبت به وضعیت معیشتی خود اعتراض داشتند. بیش از ۳۰ نفر از کارگران خدمات شهری خرمشهر هم با تجمع در مقابل فرمانداری این شهرستان، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گفته یکی از کارگران، «اکثر کارگران شهرداری برای تامین هزینه‌های زندگی با مشکل روبه‌رو هستند و حدود سه ماه است که حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.»

کارگران خدمات شهری خرمشهر می‌گویند: «در برابر زحمتی که در گرمای بالای ۴۰ درجه و وضعیت کرونایی شهر کشیدیم خواهان دریافت حق و حقوق خود هستیم و از مسئولان می‌خواهیم صدای ما را بشنوند.»

این کارگران علاوه بر نگرفتن عیدی امسال، مطالبات سال‌های گذشته و سه ماه حقوق کنونی‌شان را نیز دریافت نکرده‌اند.

جمعی از کارکنان سد شفارود واقع در استان گیلان، نیز در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارکنان از بهمن ماە سال گذشتە تاکنون هیچ کارمزدی دریافت نکردەاند.

به نظر می‌رسد که با سخت‌تر شدن شرایط معیشتی مردم در ایران، بار دیگر زمینه‌های اعتراضاتی شبیه آبان‌ماه ۹۸ و دی‌ماه ۹۶ در حال شکل‌گیری‌ است. این نکته نظر مقامات جمهوری اسلامی ایران را هم به خود جلب کرده است و برخی از رفتارهای قهری و قضایی اخیر را هم می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. صدور احکام سخت‌گیرانه برای دستگیرشدگان آبان ۹۸ از یک سو، و خط و نشان‌ کشیدن‌های مقامات امنیتی از سوی دیگر، نشانه‌هایی از این توجه ویژه مقامات امنیتی به امکان شعله‌ور شدن خشم اعتراضات مردمی دارد. 

حسن کرمی، فرمانده یگان ضد شورش پلیس که وظیفه مقابله با اعتراضات مردمی را برعهده دارد، در اردیبهشت امسال گفته بود که حمایت ویژه و بی‌نظیری از نیروهای ضد شورش انجام شده و این نیرو آماده سرکوب اعتراضات سال ۹۹ است.

بیشتر از