بررسی اثرات «توقف فعالیت انسانی» ناشی از کرونا بر حیات وحش

دانشمندان می‌گویند: «این همه‌گیری چالش‌های جدیدی را به وجود آورده است»

نویسندگان یک گروه تحقیقاتی خاطرنشان می‌کنند که تاثیرات قرنطینه برای حیوانات کاملا هم مثبت نبوده است-Dibyangshu SARKAR / AFP

تاثیر قرنطینه‌ در سراسر جهان که برای کنترل همه‌گیری ویروس کرونا ایجاد شده است، اثر مهمی بر دنیای طبیعت و حیوانات گذاشته است.

صنایع در سراسر جهان متوقف شده است و میلیاردها انسان روی زمین نیز از حرکت بازمانده و در خانه‌های خود در قرنطینه‌اند.

در همین حال، شواهد گویای آن است که فعالیت و جابه‌جایی حیوانات بیشتر شده است.

به نظر می‌رسد که نه تنها حیوانات بیشتری نسبت به زمان معمول دیده شده‌اند، بلکه اتفاقات عجیب زیادی هم رخ داده است. مثلا تعداد زیادی بز که به لیانداندو آمده‌اند، یوزپلنگ‌هایی که در حال پرسه زدن در خیابان‌های مرکزشهر سانتیاگو در شیلی دیده شدند، یا دلفین‌هایی که اخیرا در آب‌های آرام بندر تریست ایتالیا (که  امری غیرعادی است)، در حال شنا مشاهده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه برخی فعالیت‌های ضروری ادامه داشته است، اما فعالیت کلی انسان و تاثیرات آن از اواسط مارس تا اواسط ماه مه، بر روی زمین به شکل گسترده‌ای کاهش یافت.

در حال حاضر دانشمندان امیدوارند که دریابند این سکون بزرگ، یا آن چه «توقف فعالیت انسانی» نامیده می‌شود، چه تاثیری بر زندگی حیوانات و گیاهان داشته است.

یک گروه تحقیقاتی می‌کوشد تا با ارائه جزئیاتی از یک تحقیق، به چگونگی تاثیر قرنطینه بر دنیای طبیعی بپردازد. آنها امیدوارند که بینش درست‌تری از تعاملات انسان و حیات وحش ارائه دهند.

این نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که این تاثیرات برای حیوانات کاملا هم مثبت نبوده است.

این دانشمندان می‌گویند: «این همه‌گیری چالش‌های جدیدی را به وجود آورده است. برای مثال، بعضی از حیوانات ساکن شهرها، مانند مرغ‌های دریایی، موش‌های صحرایی و میمون‌ها، بدون دسترسی به منابع غذایی انسانی، برای تامین غذای خود در تقلا بوده‌اند. در برخی مناطق دورافتاده هم کاهش حضور انسان، برخی گونه‌ها را به صورت بالقوه در خطر قرار داده است، و گونه‌هایی نظیر کرگدن‌ها و پرندگان شکاری در معرض خطر شکار و یا آزار واذیت بیشتری هستند.»

این پروژه براساس یافته‌های یک مجموعه بین‌المللی از محققان «ردیابی شیوه زیست حیوانات در دوران کووید ۱۹» نام دارد.

این گروه به بررسی جا به جایی، رفتار و سطح استرس حیوانات در طول و بعد از دوران کووید ۱۹ خواهد پرداخت و برای این کار از اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق ابزارهای الکترونیکی متصل به بدن حیوانات، به نام «ردیاب شیوه زیست حیوانات» استفاده خواهد کرد.

نویسنده ارشد این تحقیق، پروفسور کریستین روتز، زیست‌شناس دانشگاه سنت اندروز و نماینده مجمع بین‌المللی «ردیاب شیوه زیست حیوانات» گفت: «در سراسر جهان، زیست‌شناسان عرصه‌های مختلف، دستگاه ردیاب بسیار کوچکی را به حیوانات متصل کرده‌اند. این ردیاب‌ها که شیوه زیست حیوانات را ثبت می‌کنند، منبع مهمی از اطلاعات را در مورد حرکات و رفتار حیوانات ارائه می‌دهند که به واسطه آن می‌توانیم به درک بهتری از تعاملات انسان و حیات وحش برسیم و این برای تمامی افراد سودمند خواهد بود.»

این گروه، نتایج به دست آمده ازحیوانات متعددی نظیر ماهی‌ها، پرندگان و پستانداران را جمع‌آوری کرده‌ است  و می‌کوشد تا تصویری کلی از تاثیرات قرنطینه بر آنان ارائه دهد.

این نویسندگان تأکید می‌کنند که هنوز ارجحیت جهان باید مبارزه با این واقعه دردناک انسانی و مشکلات ناشی از این همه‌گیری ویروس کرونا باشد. اما در عین حال آنها تصریح می‌کنند که نمی‌توانیم این فرصت ثبت را ازدست بدهیم، چرا که اولین بار است که در یک مقیاس جهانی، تاثیرات ناشی از (تفاوت در میزان) تحرک انسان‌ها  بر حیات وحش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دکتر ماتیاس-کلادیو لورتو از موسسه رفتار حیوانات «مکس پلانک» در آلمان می‌گوید که این پروژه به سوالات بی‌پاسخ سابق بر این هم خواهد پرداخت.

او می‌گوید: «این کار خیلی بزرگی است و از این طریق می‌توانیم به بررسی حرکات حیوانات در فضاهای مدرن که عمدتا تحت تاثیر سازه‌های بنا شده و یا حضور انسان‌ها در آن بوده است، بپردازیم.»

دکتر فرانچسکا کاگناچی از بنیاد «ادموند ماچ» در شهر ترنتو در ایتالیا و همچنین محقق ارشد در شبکه تحقیقاتی «یورومملز» می‌گوید: «انجمن تحقیقاتی بین‌المللی به سرعت به تماس اخیر ما برای همکاری پاسخ داده و بیش از ۲۰۰ مجموعه اطلاعات و داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل ارائه کرده است. ما از این پشتیبانی بسیار سپاسگزاریم.»

جزئیات این پروژه تحقیقاتی در مقاله‌ای در نشریه «نیچر، اکولوجی، ایولوشن» ارائه شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان