آلرژی یا ویروس کرونا، چطور این دو را از هم تشخیص دهیم؟

کسانی که از آلرژی رنج می‌برند، با مشاهده هر گونه علایمی شاید نگران شوند و تصور کنند که به کووید- ۱۹ مبتلا شده‌اند

مارک دونوان، داروساز ارشد شرکت بوتس بریتانیا، می‌گوید: «آلرژي موجب تب نمی‌شود و بیشتر افراد احساس ناخوشی نمی‌کنند.» - MICHAEL DANTAS / AFP

 در دوران قرنطینه ویروس کرونا، بریتانیا گاه آسمانی آفتابی داشته و گاه روزهایی آمیخته با ابرو باران. 

پس از چند روز هوای خنک، هواشناسی بریتانیا از افزایش مداوم دمای هوا از آغاز هفته جاری ( دوشنبه ۲۲ ماه ژوئن) خبر داده و گفته بود که بعضی نقاط کشور در روزهای آخر هفته شاهد هوای داغ فراتر از «آستانه موج گرما»‌ خواهند بود. 

در حالی که بسیاری از مردم بریتانیا احتمالا از هوای گرم تابستانی لذت می‌برند، دمای بالای هوا برای کسانی که حساسیت و آلژی دارند، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. 

اداره هواشناسی بریتانیا در صفحه توییتر خود نوشته است:‌ «برای کسانی که از آلرژی رنج می‌برند، این خبر خوشایندی نیست. انتظار می‌رود که در هفته پیش رو، به علت هوای گرم و آفتابی، شاهد حجم بالایی از گرده چمن در بیشتر نقاط انگستان و ویلز باشیم.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزها، کسانی که از آلرژی رنج می‌برند، با مشاهده هر گونه علایمی شاید نگران شوند و تصور کنند که به کووید- ۱۹ مبتلا شده‌اند و علایم این بیماری را دارند. 

کلینیک پزشکان لندن نیز گفته است: «با ظهور آفتاب در آسمان، شاهد افزایش چشمگیر گرده‌های فصل بهار هستیم که برای خیلی از ما این سوال را پیش می‌کشد که آیا نشانه‌های ما ناشی از آلرژی است یا ویروس کرونا. اگر مطمئن نیستید منشاء این علایم چیست، شاید در این دوران آشفته، نگران شوید.»‌

این گونه تفاوت‌ها را تشخیص دهید: علایم اصلی آلرژی چیست؟

-عطسه و سرفه 

- آبریزش یا مسدود شدن بینی

- خارش، قرمزی یا آب در چشم

- خارش گلو، گوش، بینی یا دهان

- از دست دادن حس بویایی

- سردرد 

- گوش درد

- احساس خستگی 

مارک دونوان، داروساز ارشد شرکت بوتس بریتانیا، می‌گوید: «آلرژي موجب تب نمی‌شود و بیشتر افراد احساس ناخوشی نمی‌کنند.» 

به گفته نظام درمانی بریتانیا، نشانه‌های آلرژی شاید هفته‌ها یا ماه‌ها در افراد باقی بمانند. 

موسسه «‌آلرژی بریتانیا» نیز می‌گوید: «در بعضی افراد، آلرژی ممکن است منجر به آسم شود و فرد را دچار مشکلات تنفسی و تنگی قفسه سینه کند.»

اگر فردی آلرژی و آسم داشته باشد، ممکن است علاوه بر سرفه و عطسه، در  قفسه سینه خود احساس تنگی کند و مشکل کوتاهی نفس داشته باشد. 

اما اینها چه تفاوتی با علایم ویروس کرونا دارند؟

به گفته ان اچ اس ( نظام درمانی بریتانیا)، مهم‌ترین نشانه کووید- ۱۹ عبارتند از: تب بالا در بیمار، سرفه‌های جدید و مداوم، و از دست دادن حس چشایی و بویایی. 

براساس راهنمایی‌های نظام درمانی بریتانیا، اگر تب بالا داشته باشید، «‌به این معناست که وقتی قفسه سینه یا پشت خود را لمس می کنید، گرما و حرارت را حس کنید.» 

داشتن سرفه‌های بی‌وقفه در فرد، «‌یعنی در یک دوره ۲۴ ساعته، به شدت به مدت یک ساعت، سه ساعت و یا حتی بیشتر سرفه می‌کنید.»‌

نظام درمانی بریتانیا می‌گوید: «‌اگر معمولا سرفه می‌کنید، پس از ابتلا به ویروس، سرفه‌های شما به مراتب بدتر می‌شود.‌» 

به گفته کلینیک پزشکان لندن، سایر علایم ویروس کرونا عبارتند از:‌

-  خستگی

- درد و کوفتگی در بدن

- گلو درد

- تنگی نفس

- اسهال و استفراغ در بعضی افراد و آبریزش بینی، که به ندرت دیده می‌شود. 

برای کاهش علايم آلرژی از دست شما چه کاری ساخته است؟ 

به گفته ان اچ اس، می‌توانید از راه‌های مختلف علایم آلرژي را کاهش دهید. از جمله با مالیدن روغن وازلین اطراف بینی برای گیرانداختن گرده‌ها، پوشیدن عینک‌های آفتابی با پوشش دور صورت برای جلوگیری از ورود گرده‌ها به درون چشم و دوش گرفتن و تعویض لباس‌ هنگام برگشتن به خانه به منظور پاکسازی گرده‌ها. 

 همچنین توصیه می‌شود که در خانه بمانید و درها و پنجره‌ها را تا حد امکان بسته نگاه دارید. 

در عین حال، یک داروساز احتمالا می‌تواند به شما در انتخاب داروی مناسب برای تسکین علایم آلرژی کمک کند. مثلا قرص‌های ضد آسم یا اسپری‌های بینی. 

در صورت مشاهده علایم کووید- ۱۹ چه کار باید کنید؟

در صورت داشتن هر یک از علایم ویروس کرونا، باید به پزشک مراجعه کنید. 

نکته مهم این است که در صورت داشتن تب بالا یا سرفه مداوم جدید، از خانه بیرون نروید. 

نظام درمانی بریتانیا می‌گوید:‌ «برای محافظت از دیگران، به مکان‌هایی چون مطب پزشک معالج، داروخانه یا بیمارستان نروید. در خانه بمانید.» 

© The Independent

بیشتر از زندگی