دفاع تمام‌قد خامنه‌ای از صادق لاریجانی؛ پایان اختلافات با شیخ عبوس

رهبر جمهوری اسلامی: مراقب اظهاراتتان باشید و به صادق لاریجانی «تعدی» نکنید

نتیجه یک‌سال تکرار اتهام فساد و تبانی و تمسخر صادق لاریجانی آن بود که شانس او در میان گزینه‌های محتمل جانشینی علی خامنه‌ای به‌شدت کاهش یافت- Leader.ir

علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به رویدادهای مربوط به دادگاه فساد اکبر طبری از «اهانت و ظلم به برخی بزرگان پاک‌دست قبلی قوه‌ی قضائیه» گلایه کرد.

در یک سال گذشته صادق آملی لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه بارها به فساد متهم شده است. اغلب این اتهامات از سوی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، جریان موسوم به عدالت‌خواه، صداوسیما و حتی چهره سرشناسی مانند محمد یزدی وارد شده است.

خامنه‌ای در سخنانی که به‌صورت ویدئوکنفرانس خطاب به مسئولان قوه قضائیه انجام داد گفت که «جریان معاند» به دنبال «گرفتن انتقام از مواضع انقلابی، محکم و قاطع» صادق آملی لاریجانی هستند.

او از «مردم و جوانان مؤمن» خواست که مراقب اظهاراتشان باشند و به صادق آملی لاریجانی «تعدی نکنند».

خامنه‌ای در ۹ سال ریاست لاریجانی بر قوه قضائیه در چندین نوبت از او به دلیل «مواضع انقلابی، ارزشی و صریح» تمجید کرده بود. از جمله در سال ۱۳۹۵ و در زمانی که محمود احمدی‌نژاد و یارانش بخشی از فساد گسترده در قوه قضائیه و دفتر آملی لاریجانی را افشا کردند گفت که انتقادها از قوه قضائیه به دلیل انقلابی‌ بودن لاریجانی صورت می‌گیرد: «تبلیغات مغرضانه رسانه‌های بیگانه و تهاجم به قوه قضاییه، در دوره کنونی افزایش بیشتری پیدا کرده که دلیل آن مواضع انقلابی، ارزشی و صریح رئیس دستگاه قضایی و مسئولان عالی این قوه است.»

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان امروزش، تاریخچه مبارزه با فساد درون قوه قضائیه را به دوره آملی لاریجانی تعمیم داد و گفت که «حرکت مبارزه با فساد که اکنون در قوه‌ی قضائیه به‌خوبی مشاهده می‌شود و خود را نشان داده است، از دوره‌ی آقای آملی لاریجانی آغاز شد و ایشان، هم در داخل و هم در بیرون از قوه شروع‌کننده‌ی آن بودند و این‌ها نباید از نظر دور باشد.»

پس از آنکه در اسفندماه سال ۱۳۹۷، صادق آملی لاریجانی از ریاست قوه قضائیه کنار گذاشته شد و ابراهیم رئیسی جای او را گرفت، حملات به او در رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی آغاز شد.

در مردادماه سال گذشته و یک‌ ماه پس از آنکه اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر او به اتهام فساد از سوی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد، لاریجانی نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای نوشت و از سکوت رهبر جمهوری اسلامی در مقابل این اتهامات را نشانه رضایت او دانست.

این نامه که خبر آن نخستین بار در کانال خبر فوری و باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما منتشر شد، لاریجانی با لحنی تند نوشته بود که «در کل دوره (ریاستم) به خاطر صیانت از حریم نظام با شدیدترین وجه با فتنه‌گران و جریان انحرافی برخورد کردم. امروز متأسفانه این‌جانب و همکارانم از جمله آقای «اکبر طبری‌» مظلوم، با همان چماقی از سوی برخی نزدیکان و اطرافیان و سازمان‌های تحت امر جنابعالی نواخته می‌شویم که قبل از آن، امثال احمدی‌نژاد ملعون و جریان انحرافی فاسد بر من و خانواده‌ام نواخته بودند.»

چند روز پس از انتشار این نامه، محمد یزدی، رئیس اسبق دستگاه قضا و عضو کنونی شورای نگهبان با حمله به صادق لاریجانی گفت: «فلانی می‌گوید اگر این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی مؤثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رئیس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود؛ از کجا آوردی ساختی؟»

این سخنان سبب برانگیخته شدن خشم لاریجانی شد و او با انتشار نامه‌ای علاوه بر تمسخر وضعیت جسمی و آگاهی فقهی محمد یزدی، سپاه و صداوسیما را به همدستی برای تخریب چهره‌اش متهم کرد و گفت که «پروژه بزرگ‌تری» در پشت پرده در جریان است.

با برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و دیگر متهمان فساد درون قوه قضائیه، دور جدیدی از فشارها به آملی لاریجانی آغاز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که اکنون با حکم علی خامنه‌ای بر صندلی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام تکیه زده است در واکنش به دور جدید اتهامات فساد و تبانی به او و اطرافیانش، جلسات مجمع تشخیص را به مدت چهار ماه برگزار نکرد. در این مدت بارها اخبار متفاوتی از قهر، خانه‌نشینی و حتی کسب اجازه از علی خامنه‌ای برای هجرت به نجف منتشر شده است.

دلجویی امروز علی خامنه‌ای از صادق آملی لاریجانی شاید با این هدف انجام شده که او را همچنان در دایره خودی‌های نظام حفظ کند و یا شاید این سخنان، دفاع خامنه‌ای از نقشی است که او در گماردن لاریجانی در پست ریاست قوه قضائیه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته.

با سخنان امروز به نظر می‌رسد داستان رهبر جمهوری اسلامی با صادق لاریجانی ‌هنوز به پایان نرسیده است؛ شیخی که گرچه قبای ریاست بر قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام برایش گشاد بود ولی گوش‌به‌فرمان بودن و تکرار طوطی‌وار سخنان خامنه‌ای علیه مخالفان و رقبایش مزیت همچنان پابرجای او برای رهبر جمهوری اسلامی است.

حاصل یک‌ سال تکرار اتهام فساد و تبانی و تمسخر صادق لاریجانی از سوی رسانه‌های وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران آن بود که شانس او در میان گزینه‌های محتمل جانشینی علی خامنه‌ای به‌شدت کاهش یافت. علی خامنه‌ای بیش از یک‌ سال در برابر همه این اتهامات سکوت کرد تا نتیجه کنونی حاصل شود: شیخ عبوس درون نظام می‌ماند، ولی نباید پایش را بی‌اجازه دراز کند.

بیشتر از