شاهزاده ویلیام: لحظه‌ای کلیدی در مبارزه علیه تجارت غیرقانونی حیات وحش است

حمایت شاهزاده ویلیام از گزارش «اف ای تی اف» برای پایان دادن به تجارت جهانی حیات وحش

گزارش تازه اف ای تی اف خاطر نشان کرده است که  قیمت پرداختی به شکارچیان فیل حدود ۲۰۰ دلار است، اما وقتی عاج آن به بازار عاج‌فروشان برسد، به قیمت هر کیلو ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد - Victoria Jones / POOL / AFP

شاهزاده ویلیام، نوه ملکه بریتانیا، ضمن تقدیر از تلاش‌ها برای پایان دادن به تجارت غیرقانونی حیات وحش، از گزارش جدید گروه ویژه اقدام مالی در زمینه تهدید جهانی ناشی از این تجارت مجرمانه پرسود، حمایت کرده است. 

طبق برآوردهای اف ای تی اف یا گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، دیده‌بان پولشویی و بودجه تروریسم،  ارزش سالانه تجارت غیرقانونی حیات وحش در جهان به ۷ تا ۲۳ میلیارد دلار می‌رسد. این نهاد خواستار تمرکز بیشتر بر ابعاد مالی این جرم فراملی شده است. 

گزارش اف ای تی اف که با همکاری مشترک سازمان اتحاد برای حیات وحش (United For Wildlife) تهیه شده است که موسس آن دوک کمبریج است، ضمن ارزیابی جنبه‌های مالی جرایم حیات وحش، راهنمایی‌هایی لازم را برای مبارزه با پولشویی ناشی از این تجارت به کشورها ارائه می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارزار« تجارت حیات وحش را متوقف کنید»‌ که به همت اوگنی لبدو، مالک نشریه ایندیپندنت، راه‌اندازی شد، خواستار پایان دادن به بازار پرخطر حیات وحش شده است. این کارزار همچنین بر ضرورت تلاش‌های جهانی برای نظارت بر تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی به منظور کاهش خطر اپیدمی‌های دیگر در آینده، تاکید می‌ورزد. 

مجرمان با سوءاستفاده از تجارت قانونی حیات وحش و واردات و صادرات به عنوان ظاهر فعالیت‌های خود، آن را برای پنهان کردن درآمد غیرقانونی ناشی از جرایم حیات وحش به‌کار می‌گیرند. براساس یافته‌های گزارش اف ای تی اف، آنها درعین حال به شدت به رشوه دادن به مقام‌های رسمی، از جمله ماموران گمرک، جنگلبان‌ها، قضات و دادستانها متکی هستند. این گزارش همچنین می‌گوید که قاچاقچیان اغلب به فساد، کلاهبرداری‌های پیچیده و فرار مالیاتی اتکا می‌کنند. 

شاهزاده ویلیام از اف ای تی اف تقدیر کرد و گفت که این گزارش «لحظه‌ای کلیدی در مبارزه علیه تجارت غیرقانونی حیات وحش است.»

او در پیامی ویدیویی گفت: «کاری که انجام شده، به مقام‌های دولتی کمک می‌کند تا منابع مالی باندهای جنایت فراملی و سازماندهی شده را که این فعالیت‌های مشمئز کننده را تسهیل می‌کنند، ردیابی کنند. این گزارش بر لزوم همکاری مشترک ما برای مقابله با درآمدهای کثیف قاچاقچیان و شکارچیان و نیز پایان دادن به این تجارت چند میلیارد دلاری مجرمانه تاکید می‌کند.»‌

شاهزاده ویلیام ضمن تمجید از اف ای تی اف و اتحاد برای حیات وحش بابت استفاده از این گزارش برای آموزش دولت‌ها در سراسر جهان، گفت: «‌این کار به تقویت و هماهنگی بخش‌های خصوصی و دولتی کمک می‌کند تا بتوانند این جنایات را کشف، مختل و از آن‌ها جلوگیری کنند. چرا که تنها از طریق اولویت بخشیدن به این مشکل و ردیابی پول آن است که می‌توان به فعالیت این جنایتکاران پایان داد.  بار دیگر، از همه شما به خاطر تلاش‌های مداوم برای خاتمه بخشیدن به تجارت غیرقانونی حیات وحش سپاسگزارم. »‌

گزارش جدید اف ای تی اف، بر اساس تحقیقات و مطالعات موردی در بیش از ۵۰ کشور در سرتاسر شبکه جهانی و ناظران اف ای تی اف، و نیز جامعه مدنی و گروه ویژه مالی اتحاد برای حیات وحش، تهیه شده است. 

این گزارش شامل نمونه‌هایی از تجارت غیرقانونی حیات وحش است که حکایت از بزرگی این مشکل دارد.

گزارش تازه اف ای تی اف خاطر نشان کرده است که  قیمت پرداختی به شکارچیان فیل حدود ۲۰۰ دلار است، اما وقتی عاج آن به بازار عاج‌فروشان برسد، به قیمت هر کیلو ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد. 

یافته‌های این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ میلادی، دولت‌های مختلف در سراسر دنیا چیزی حدود ۲۰۶.۴ تن فلس قاچاق شده مورچه‌خواران را به ارزش تقریبی ۴۱ تا ۱۴۴ میلیون دلار، توقیف کرده‌اند. 

اف ای تی اف، همچنین دریافته است که برای خریداران و فروشندگان، تکنولوژی نقشی اساسی دارد. آنها از فناوری‌های مختلف برای ارتباط و انجام معاملات استفاده می‌کنند؛ به ويژه از طریق پلاتفرم‌های رمزگذاری شده و بازرهای اینترنتی موجود در شبکه‌های اجتماعی که با استفاده از وی پی ان (VPN)‌، موقعیت جغرافیایی قاچاقچیان را هم مخفی نگاه می‌دارند. 

اف ای تی اف، در پایان از دولت‌ها در سراسر جهان خواسته است تا با «تعهد سیاسی بالا» در تحقیقات این جرایم مشارکت کنند. این نهاد همچنین پیشنهاد کرده است که سازمان‌های ضد پولشویی نیز با ماموران اجرای قانون در این زمینه همکاری کنند. 

این گزارش با همکاری پرس اسوسييشن تهیه شده است

© The Independent

بیشتر از جهان