فراخوان ناسا برای کمک مردم در طراحی توالت برای فضانوردان

سفر به کره ماه با چالش‌های خاصی همراه است

توالت فضایی هم اکنون نیز در مکان‌هایی چون ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد - Bill INGALLS / NASA / AFP

ناسا خواستار کمک عموم مردم در طراحی توالت‌ برای فضانوردان روی کره ماه شده است.

سفر به کره ماه با چالش‌های خاصی همراه است که برخی از آنها حتی دشوارتر از مسائلی است که در ایستگاه فضایی بین‌المللی مطرح هستند.

یکی از این چالش‌ها این است که فضانوردانی که عازم کره ماه هستند دقیقا چگونه می‌توانند به توالت بروند. به طور مشخص، آنها چگونه باید با مسائلی چون نیروی گرانش کمتر و طولانی‌تر بودن مسیر سفر کنار بیایند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین منظور، ناسا از عموم مردم خواسته، برای طراحی «توالت جمع و جوری که بتواند هم در شرایط ریز گرانش و هم گرانش ماه کار کند» پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

توالت فضایی هم اکنون نیز در مکان‌هایی چون ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این توالت‌ها برای شرایط ریز گرانش طراحی شده‌اند و روی سطح ماه، که گرانش شدیدتری دارد قابل استفاده نیستند.

با توجه به اهمیت وزن و کمبود جا در سفینه‌هایی که قرار است فضانورادان را در جریان مأموریت آرتمیس به ماه ببرند، ناسا می‌خواهد توالت‌های جدید کوچک‌تر و فشرده‌تر بوده و همچنین در شرایط ریز گرانش و گرانش ماه قابل استفاده باشند.

به گفته این آژانس فضایی، کار بر روی تغییر توالت‌های موجود در همین راستا آغاز شده، اما آنها به دنبال نظر افرادی «خارج از سیستم فکری مهندسی هوافضا هستند به این امید که مشکل را از زوایای دیگری بررسی کنند».

در فراخوان ناسا آمده است که «ما امیدواریم با این فراخوان ایده‌های جدید و متمایزی را جذب کنیم که از زوایای متفاوتی به مشکل دفع و مهار فضولات انسانی پرداخته‌اند.»

بر اساس این فراخوان، مردم باید نظر خود را تا روز ۱۷ ماه اوت آینده ارسال کنند. ایده‌های برنده در پایان ماه سپتامبر اعلام خواهند شد. ناسا برای این چالش یک بودجه ۳۵ هزار دلاری در نظر گرفته که به عنوان جایزه به سه نفر از برندگان تقدیم خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی