ستایش معاون ترامپ از تلاش دولت در عین افزایش مبتلایان به کرونا در آمریکا

معاون رئیس جمهور آمریکا در مقطعی تلاش کرد تا با عینک خوش بینی به بعضی آمارهای کووید ۱۹ نگاه کند

مایک پنس و دکتر آنتونی فاوچی-Joshua Roberts/Getty Images/AFP

با وجود افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه معروف به سان‌بلت در جنوب آمریکا، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری این کشور، روز جمعه ضمن بزرگنمایی آن چه «پیشرفت چشمگیر» حاصل از تلاش‌های دولت ترامپ خواند، حتی از رونق دوباره کسب و کارهای کوچک همزمان با بازگشایی ایالت‌ها نیز تمجید کرد. 

معاون رئیس جمهور به افزایش آمار مبتلایان ویروس در ایالت‌های جنوبی اذعان کرد، اما به طور مکرر گفت تمرکز دولت ترامپ “نجات جان افراد»‌ بوده، اظهاراتی که انعکاس بزرگنمایی‌های روز پنج‌شنبه دونالد ترامپ بود که «آمار مرگ و میر»‌ در آمریکا را بهترین آمار در جهان خوانده بود. 

آقای پنس افزود: «اما ما هنوز کارهایی انجام نشده داریم.» او از همه آمریکایی‌ها خواست تا به سهم خود برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا تلاش کنند.

این در حالی است که دکتر آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ملی آلرژي  بیماری‌های عفونی، گفته بعضی ایالت‌ها با «دوراندیشی»‌ بازگشایی کردند، در حالی که در ایالت‌های دیگر، «ما با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنیم». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پنس نیز ضمن در خواست مستقیم از جوانان گفت: «هیچ یک از ما نمی‌خواهیم بیماری را به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و یا دوستان سالمند برگردانیم.» (افراد سالمند بیش از همه در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دارند: یا به طور جدی بیمار می‌شوند یا فوت می‌کنند.)

همزمان، آقای فاوچی نیز از جوانان درخواستی مشابه کرده. اگرچه او گفته نمی‌خواهد کسی و یا گروهی را به علت افزایش مبتلایان در منطقه سان بلت سرزنش کند. 

او گفت: «اگر شما این ویروس را بگیرید، آن را به فردی دیگر منتقل می‌کنید که او نیز آن را به فردی دیگر منتقل خواهد کرد. و نهایتا، افراد آسیب‌پذیر هم مبتلا خواهند شد.»

آقای فاوچی و مایک پنس، در ماه‌های مارس و آوریل میلادی نیز درخواست‌ مشابهی کرده بودند. 

آقای پنس در پاسخ به این سوال که آیا گروه ویژه تحت فرمان او انتظار افزایش آمار جان باختگان در هفته‌های پیش رو را دارد یا نه، گفت: «ما امیدواریم و دعا می‌کنیم که چنین اتفاقی نیفتد.»‌

معاون رئیس جمهور آمریکا در مقطعی تلاش کرد تا با عینک خوش بینی به بعضی آمارهای کووید ۱۹ نگاه کند، از جمله افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله ای که به این ویروس مبتلا می‌شوند. او این موضوع را «چیز خوبی» خواند، چراکه جوانان به نظر کمتر از دیگران به مراقبت‌های بیمارستانی نیاز دارند و یا بر اثر بیماری‌های تنفسی می‌میرند. 

آقای پنس در ادامه خبر کاهش تعداد بیماران نیازمند به بستری شدن در بیمارستان را دلگرم کننده خواند، که اکنون به ۵ درصد رسیده، در حالی که این رقم چند ماه پیش ۱۵ درصد بود. 

به هر حال، افزایش مبتلایان در ایالت تگزاس بسیار جدی است، به طوری که دولت روز جمعه بعضی سیاست‌های بازگشایی خود را متوقف کرد. این در حالی است که ایالت‌های دیگر از جمله آریزونا، شاهد رکورد یک روزه آمار مبتلایان بوده و تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها ظرف چند هفته چند برابر شده است. 

ایالت فلوریدا با حدود ۹ هزار بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ رکوردهای قبلی را شکسته. مقام‌های فلوریدا نیز مانند تگزاس، دستور داده اند تا همه میخانه‌ها فورا تعطیل کنند. 

با این حال، معاون رئیس جمهور گفته آمریکایی‌ها باید آسوده خاطر باشند چرا که آمار مرگ و میر رو به کاهش است. 

رئیس گروه ویژه ویروس کرونا، در اولین نشست خبری خود پس از دو ماه گفت: «ما در هفته جاری، شاهد آن بودیم که ظرف دو روز کمتر از ۲۰۰ نفر جانشان را از دست دادند.»‌

آقای پنس در پاسخ به این سوال که آیا از این که زدن یا نزدن ماسک، برای بسیاری از آمریکایی‌ها به بیانیه سیاسی تبدیل شده، نگران است یا نه، به جای جوابی روشن، به تاکید بر رعایت مقررات ایالتی و محلی پرداخت. 

© The Independent

بیشتر از جهان