ترامپ: بولتون فقط به دنبال «انداختن بمب روی همه است»

بولتون در این کتاب ترامپ را خطری برای ایالات‌متحده توصیف کرده است

بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا «ترامپ به هیچ اصلی جز پیروزی در انتخابات پابند نیست» -  Leon Neal/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ به حملات خود علیه جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا بر سر انتقاداتی که در کتابش علیه رییس‌جمهور مطرح کرده ادامه داد و این چهره محافظه‌کار سیاسی را «ديوانه» خطاب کرد که کارش را بلد نیست.

 رییس‌جمهور آمریکا در جلسه‌‌ای مطبوعاتی که بعدازظهر پنج‌شنبه ضبط و عصر همان روز پخش شد، اظهاراتی درباره رقیب انتخاباتی خود، جو بایدن، بیان کرد و گفت او در حرف زدن مشکل دارد و «تعطیل است.» با آن که آقای ترامپ، آقای بایدن را از نظر سیاسی «چپ رادیکال» طبقه‌بندی نمی‌کند، اما پیش‌بینی کرد که بازوی پیش‌روی حزب دموکرات، معاون سابق ریاست جمهوری را زیر پا خواهد گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس، درباره جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی خود گفت:‌ «او باهوش نبود. ذکاوت نداشت.»

آقای بولتون در کتاب خود تصویری از یک رییس‌جمهور کم‌اطلاع ارائه می‌دهد که به هیچ اصلی پابند نیست غیر از انتخاب دوباره خود. او آقای ترامپ را خطری برای کشور توصیف کرده است.

اما رییس‌جمهور در شامگاه پنج‌شنبه، درباره آقای بولتون گفت:‌ «او را یک سال است که می‌شناسم، و او تنها مردی است که هرگز ندیده‌ام لبخند بزند. به او گفتم جان! شده هیچ وقت لبخند بزنی؟ و این امر بسیار مهمی درباره هر کس می‌تواند باشد.»

آقای بولتون نیز در مصاحبه با فاکس در این هفته به حمله به رییس‌جمهور ادامه داد.

بولتون با اشاره به جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا و نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ «تفاوت میان بایدن و ترامپ این است که بایدن چشم‌انداز دارد و ترامپ ندارد. در هر روز عادی، هر گونه تصمیمی امکان دارد بگیرد. و این به نظر من وحشتناک است. به نظر من پاسخ‌گویی به ویروس کرونا دقیقا بیان‌گر نوع ترسی است که در من وجود دارد.»

اما مقابله به مثل آقای ترامپ اشاره او به اعتقاد راسخ آقای بولتون به استفاده از نیروی نظامی بود. او گفت سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل فقط به دنبال «انداختن بمب روی همه است».

پیش‌تر در همان روز آقای بایدن به اشتباه به جای آن که شمار جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا را ۱۲۰ هزار نفر ذکر کند، گفت ۱۲۰ میلیون آمریکایی بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند. آقای ترامپ این نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری را به دلیل آن چه که «گاف جدی و ناشایست» خواند، مورد انتقاد قرار داد.

معاون سابق ریاست جمهوری، سال‌هاست که با اظهارات اشتباه و پرآب‌وتابش، خود را به دردسر می‌اندازد اما در سطح ملی از نظر حمایت مردمی از ترامپ جلوتر است و کارشناسان می‌گویند شش ایالت مردد، درباره نتیجه انتخابات تصمیم خواهند گرفت.

آقای ترامپ گفت:‌ «او هر چیزی که بخواهد بگوید، نمی‌تواند دو جمله را پشت سرهم بیاورد. او نمی‌تواند صحبت کند.»

با این حال، رییس‌جمهور ایالات متحده ظاهرا پیش‌بینی می‌کند که آقای بایدن هم‌اکنون در رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰ پیش‌تاز است.

او به شان هنیتی گفت:‌ «او رییس‌جمهور خواهد شد، شاید به این دلیل که مردم مرا دوست ندارند.»

پیش‌تر در همان روز، آقای ترامپ برای دومین بار در سال جاری به ویسکانسین رفت. او در انتخابات سال ۲۰۱۶ با تفاوت یک درصد رای این ایالت را به دست آورد.

اما نتایج نظرسنجی‌هایی که این هفته منتشر شدند، حاکی از این است که در این ایالت و پنج ایالت مهم دیگر که تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند سرنوشت انتخابات ۲۰۲۰ را تعیین می‌کنند، مشکلاتی وجود دارد.

در واقع میانگین چندین نظرسنجی نشان می‌دهد که آقای بایدن با ۶.۹ امتیاز جلوتر است. وب‌سایت تحلیلی  ۵۳۸ نشان می‌دهد که آقای بایدن حمایت ۲.۵۰ درصد رای‌دهندگان شرکت‌کننده در نظرسنجی ویسکانسین را دارد، و ۵.۴۰ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی این ایالت از ترامپ حمایت می‌کنند.

در سطح ملی، این وب‌سایت می‌گوید که آقای بایدن با ۹ و نیم امتیاز (۶.۵۰ درصد در مقابل ۱.۴۱ درصد) پیش‌تاز است.

کمپین ترامپ برای برگزاری نشست در ویسکانسین، «براون کانتی» را برگزید که چهار سال پیش در آن‌جا، آقای ترامپ با کسب ۱.۵۲ درصد آرا در مقابل ۴.۴۱ درصد، پیروز شده بود. کمپین ترامپ، شهرستانی را برگزید که به گفته وزارت خدمات بهداشت و سلامت ویسکانسین، سطح فعالیت ویروس کرونا در آن «بالا» است.

کاخ سفید از سفر آقای ترامپ به ایالت‌های مردد دفاع کرده و گفته است تمامی افرادی که به فرمانده کل قوای ایالات متحده نزدیک می‌شوند، مورد تست کووید۱۹ قرار می‌گیرند. دستیاران کاخ سفید می‌گویند از مقررات بهداشتی و ایمنی هر ایالت پیروی می‌کنند.

© The Independent