قول ترامپ برای حفاظت از مجسمه‌های عیسی مسیح و آبراهام لینکلن

ترامپ گفت قصد دارد برای سنگین‌تر کردن جریمه تخریب بناهای عمومی، یک فرمان اجرایی شدید امضاء ‌کند

مجسمه آبراهام لینکلن -واشینگتن دی سی - JIM WATSON / AFP

با ادامه اختلافات بر سر آینده بناهای یادبود شخصیت‌های مختلف در سراسر آمریکا، دونالد ترامپ در یک اظهارنظر جدید، قول داده از مجسمه‌های عیسی مسیح و آبراهام لینکلن محافظت کند.

ترامپ در سخنان روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید در کنار رئیس جمهور لهستان، گفت، دولت وی و اف‌بی‌آی معترضانی که از نگاه وی گرزداران وحشی هستند و به تخریب مجسمه‌ها، ساختمان‌ها و بناهای یادبود پرداخته‌اند مورد شناسایی و تعقیب قرار داده است.

او گفت «به نظر من خیلی از کسانی که این مجسمه‌ها را پایین کشیدند اصلا نمی‌فهمند مجسمه چیست، چه معنایی دارد، چه کسی است، وقتی دارند مجسمه ژنرال و رئیس جمهور گرانت را خراب می‌کنند با خود نمی‌گویند او که بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه گفت «اما حالا دارند به عیسی مسیح نگاه می‌کنند، به جورج واشینگتن نگاه می‌کنند، به آبراهام لینکلن نگاه می‌کنند، به توماس جفرسون. نه نمی‌گذارم. تا وقتی من اینجا هستم اجازه نمی‌دهم.»

ترامپ افزود «اگر از دموکرات‌ها بپرسید، فکر نمی‌کنم آنها اهمیتی بدهند. و فکر می‌کنم مردم آمریکا این را می‌فهمند.»

تا کنون هیچ نشانه قابل توجهی از ویران کردن مجسمه‌های عیسی مسیح در جریان موج اعتراضات اخیر مشاهده نشده است. این اعتراضات پس از کشتن جورج فلوید به دست افسران پلیس مینیاپولیس آغاز شد. در خصوص مجسمه عظیم آبراهام لینکلن، که در گفتگوی فاکس نیوز با ترامپ جلوه پس زمینه تصویر بود، نیز هیچ نشانی از تخریب آن دیده نمی‌شود.

شخصیت توماس جفرسون از بقیه بحث‌انگیزتر است. او گرچه نویسنده اصلی «بیانیه استقلال» بود، که نوشته «همه انسان‌ها با هم برابر خلق شده‌اند»، اما برده‌دار هم بود و نقشه بیرون راندن بومیان آمریکا در دوره استعمار از زمین‌هایشان را او طرح‌ریزی کرد.

در بعضی جاها مجسمه توماس جفرسون را برداشته یا جا به جا کرده‌اند، که البته برخی به خاطر مسائل ایمنی هم بوده است.

ترامپ اخیرا در بیاناتش در باغ گل‌ها، که گفته بود مجسمه سربازان ایالات مؤتلفه باید از شر اوباش در امان باشند، گفت قصد دارد برای سنگین‌تر کردن جریمه تخریب بناهای عمومی، فرمانی امضاء کند.

او گفت «می‌خواهم یک فرمان اجرایی بسیار شدید امضاء کنم. البته همین الان هم چنین قانون محکمی را داریم. قانون بناهای یادبود، که ۱۰ سال زندان دارد. اما فکر کنم بهتر باشد آنها را ترکیب کنیم تا یک‌دست شوند.»

© The Independent

بیشتر از جهان