نقاشی قرن ۱۷ در جریان مرمت توسط «مرمت‌گر اثاثیه» تخریب شد

صاحب نقاشی با دیدن چهره مخدوش مریم مقدس و ترمیم ناشیانه وحشت‌زده شد

تصویری از نقاشی اصلی کنار تصور مرمت شده- Europa Press/YouTube

یک تابلوی نقاشی اثر بارتولومی استبان موریلو، نقاش شناخته‌شده، در جریان مرمت و تمیز کردن شکل جدیدی به خود گرفت. این تابلو با تمثال مسیح مقایسه شد که آن نیز در جریان مرمت تخریب شده بود و «مسیح میمون» لقب گرفت. 

یک مجموعه‌دار خصوصی آثار هنری در والنسیای اسپانیا، این تابلوی نقاشی متعلق به قرن ۱۷ با نام «مریم مقدس لس ونرابلس» را برای تمیز کردن و ترمیم به یک کارشناس ترمیم سپرد و در ازای این کار معادل ۱۲۰۰ دلار پرداخت کرد. 

اما صاحب نقاشی با دیدن چهره مخدوش شده مریم مقدس و ترمیم ناشیانه اثر موریلو وحشت‌زده شد و خواستار بازگرداندن آن به حالت اولیه‌اش شد؛ این بار نقاشی حتی از قبل هم خراب‌تر شد. 

عکس نقاشی و ترمیم ناشیانه آن به سرعت در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و خیلی‌ها آن را با ترمیم تمثال عیسی مسیح در سال ۲۰۱۳ مقایسه کردند که ترمیم ناشیانه‌اش توسط یک عضو کلیسای شهری در اسپانیا و نتیجه فاجعه‌بار این تلاش، باعث شد خیلی‌ها اسم تابلوی نقاشی را «مسیح میمون» بگذارند. 

کارشناسان مرمت در اسپانیا اکنون خواستار تقویت قوانین مرتبط با مرمت شده‌اند تا از تلاش افرادی که مهارت لازم برای مرمت آثار هنری تاریخی را ندارند، در این کار جلوگیری شود. 

فرناندو کاررا، پرفسور مدرسه عالی گالیسین در مرمت و حفظ میراث فرهنگی، به گاردین گفت:‌ «گمان می‌کنم که نباید اسم این فرد، یا این افراد را مرمت‌کننده بگذاریم. بیایید صادق باشیم: این افراد تعمیرکارهایی ناشی هستند که چیزها را وصله‌پینه می‌‌کنند. آن‌ها آثار را ویران می‌کنند.» 

او افزود:‌ «آیا می‌توانید تصور کنید که هرکس اجازه داشته باشد افراد دیگر را عمل جراحی کند؟ یا کسی اجازه داشته باشد که بدون مجوز داروسازی، دارو بفروشد؟ یا کسی که مهندس ساختمان نیست، اجازه داشته باشد ساختمان بسازد؟» 

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر