یک تیم فراموش‌شده؛ تیم ملی فوتبال ایران

نگاهی به کوشش سرمربی تیم ملی، امیدها و ناامیدی‌ها در مسیر جام جهانی

دردسرهای انتخاب اعضای تیم ملی فوتبال زیر سایه کرونا و فدراسیونی که رئیس ندارد/ تصویر از وبسایت فدراسیون فوتبال ایران

در ایران خبرهایی درباره نابسامانی فدراسیون، فساد در قراردادها و بحران‌های اقتصادی باشگاه‌ها فوتبال را بلعیده‌اند. تیم ملی در راه جام جهانی جذابیتش را ازدست‌داده و فراموش‌شده است؛ اما از یاد نبریم که فوتبال در وسط میدان برگزار می‌شود و متن از خبر و حواشی ویرانگر در فوتبال، تماشایی‌تر است.

اگر ویروس کرونا جهان را فرانمی‌گرفت، حالا می‌توانستیم درباره صعود تیم ملی ایران به دور دوم بازی‌های راه‌یابی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر یا ناکامی در این مسیر بنویسیم، درباره موفقیت یا شکست دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی و بازیکنانی که قرار بود ما را به سومین جام جهانی متوالی برسانند. کرونا اما تمام برنامه‌های تیم ملی را به هم ریخت و البته تیم ملی شاید خوش‌اقبال بود، چون این اتفاق در مقطعی رخ داد که فدراسیون فوتبال نه رئیس دارد و نه برنامه‌ای برای فردا.

قرار بود مدت قرارداد اسکوچیچ محدود باشد، محدود به پایان بازی‌های حساس در دور اول مقابل کامبوج، هنگ‌کنگ، بحرین و عراق. این قرارداد اما حالا حداقل برای چند ماه دیگر تمدیدشده و اسکوچیچ هم قرار است با برنامه جدیدی که ای‌اف‌سی اعلام کرده، تیم ملی را برابر این چهار حریف هدایت کند.

زمان جدید برگزاری بازی‌ها مشخص است. ایران و هنگ‌کنگ (۱۷ مهر)، کامبوج - ایران (۲۲ مهر)، ایران - بحرین (۲۲ آبان) و ایران - عراق (۲۷ آبان)؛ یعنی تا اواخر آبان ماه می‌توانیم منتظر بنشینیم و آنگاه درباره نتایج اسکوچیچ با تیم ملی نظر بدهیم.

اما اسکوچیچ در این مدت چه برنامه‌هایی داشته و چه ایده‌هایی را پیگیری کرده است؟ او همان ابتدا و وقتی به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، انتقادهایی را به جان خرید. اغلب کارشناس‌های ایرانی حضور اسکوچیچ در تیم ملی را یک فرصت بیش از موقعیت حرفه‌ای او در بازار مربیان دانستند و به آینده تیم ملی امیدوار نبودند. نام او را کوچک‌تر از تیم ملی القا کردند، اما اسکوچیچ چه کرد؟ او واکنشی نشان نداد و خیلی زود به کشورهایی رفت که لژیونرهای مطرح تیم ملی آنجا حضور داشتند. آستین‌ها را بالا زد و سفرهایش را برای شناخت از بازیکنانش شروع کرد.

دراگان اسکوچیچ ابتدا با سفر به بلژیک در تمرینات تیم‌های یوپن، شارلروا و خنت حضور یافت و با لژیونرهای ایرانی این باشگاه‌ها گفت‌و‌گو کرد. بازیکنانی نظیر میلاد محمدی، علی قلی‌زاده، کاوه رضایی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی و حتی یونس دلفی. او همچنین دیدار تیم‌های شارلروا مقابل بروژ و اندرلخت برابر یوپن را از نزدیک تماشا کرد و به کار خود در بلژیک پایان داد تا اخبار دقیقی از سطح آمادگی لژیونرهای حاضر درژوپیلرلیگ داشته باشد.

اسکوچیچ بعد از ترک بلژیک به کرواسی رفت، به زادگاهش تا با دیگر لژیونر ایرانی یعنی صادق محرمی ملاقات کند، دفاع راستی که بعد از پایان انتقال قرضی‌اش از لوکوموتیو زاگرب به دینامو برگشت و به بازیکن ثابت این تیم تبدیل شد. اسکوچیچ البته یک دیدار سرپایی هم با علیرضا جهانبخش داشت، در فرودگاه و وقتی می‌خواست برای تماشای بازی استقلال و الکویت به کشور همسایه سفر کند. جهانبخش البته در دو هفته اخیر لیگ برتر فرصت حضور در ترکیب و حتی لیست نفرات ذخیره برایتون را به دست نیاورده اما اسکوچیچ بهتر از هر کسی می‌داند که حضور این ستاره تا چه حد می‌تواند به موفقیت تیم ملی کمک کند.

دیگر لیگی که بازیکنان ایرانی در آن فعالیت دارند لیگ پرتغال است. اسکوچیچ برای اطلاع از آمادگی بازیکنانی نظیر مهدی طارمی، مهرداد محمدی و امیر عابدزاده، دستیار خود را به این کشور فرستاد تا به طور دقیق بداند که آن‌ها در چه شرایطی قرار دارند و سر از کار آن‌ها درآورد.

البته بحث مهدی طارمی از بقیه جدا است. آگاهی از میزان آمادگی او نیازی به سفر به پرتغال ندارد. طارمی و درخشش او را هر هفته می‌توانیم تماشا کنیم. طارمی در چند هفته اخیر لیگ پرتغال سه گل وارد دروازه حریفان کرده که یکی از آن‌ها وارد دروازه بنفیکا شده است. طارمی آن‌قدر درخشان ظاهرشده که اسکوچیچ چشم‌بسته هم می‌تواند نام او را در لیست خود قرار دهد و به ادامه عملکرد فوق‌العاده‌اش در تیم ملی امیدوار باشد.

آخرین پرواز اسکوچیچ به روسیه بود تا سردار آزمون را از نزدیک ببیند و با او صحبت کند. مهاجم ۲۵ ساله باشگاه زنیت که همه می‌دانند حضورش در تیم ملی تا چه حد مؤثر است. عکس یادگاری اسکوچیچ با آزمون خیلی زود منتشر شد، تصویری یادگاری با خنده‌های طرفین و سپس مصاحبه‌ای از آزمون با این جملات: «انرژی را در اسکوچیچ دیدم و همه باید کمک کنیم تا او با تیم ملی به موفقیت برسد.»

دراگان اسکوچیچ اما در ستایش از آزمون صحبت‌های جالب‌تری به زبان آورد: «ما در مورد یک مهاجم عالی و سطح بالا صحبت می‌کنیم. بازیکنی با شخصیت بزرگ که در ۱۶ متر پایانی زمین، ویران‌کننده است. او پشت دیوار دفاعی حریفان فوق‌العاده خطرناک است. مثل ماری در آفتاب شدید که به نظر می‌رسد تحرک خاصی ندارد ولی یک‌باره می‌تواند به شما حمله کند. سردار همین‌طور است و زمانی که فکر می‌کنید در زمین کار خاصی انجام نمی‌دهد، می‌تواند کارتان را تمام کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دراگان اسکوچیچ اما در آخرین مصاحبه خود مدعی شد برای او میان بازیکنان لژیونر و داخلی هیچ تفاوتی وجود ندارد. صحبتی کلیشه‌ای که فقط برای انگیزه دادن به بازیکنان داخلی مطرح شد اما خوب می‌دانیم که لژیونرها تا چه اندازه ذهن و تفکر او را به خودشان مشغول کرده‌اند؛ بنابراین مهرماه و البته آبان که قرار است تیم ملی چهار بازی حساس برگزار کند، باید منتظر یک فهرست کامل از بهترین لژیونرها و بازیکنان داخلی سرشناس باشیم، فهرستی که بتواند فوتبال ایران را برای سومین بار متوالی به آرزویش برساند و جایگاه اسکوچیچ را روی نیمکت تیم ملی تثبیت کند.

هنوز نمی‌دانیم فدراسیون فوتبال ایران می‌تواند تا پیش از بازی‌های ایران در راه جام جهانی، اساسنامه را به تائید فیفا برساند، انتخابات را برگزار کند و رئیس جدیدش را بشناسد. در فدراسیونی که رئیس ندارد و سازمان تیم‌های ملی بدون برنامه پیش می‌رود، نوشتن برنامه‌ای دقیق برای بازی‌های تدارکاتی و اردوهای تیم ملی دشوار است و می‌تواند تیم ملی را در مسیرش با دست‌انداز مواجه کند.

بیشتر از فوتبال