اختلاف ترامپ و رئیس‌جمهور لهستان بر سر سربازان آمریکایی ناتو

رئیس‌جمهور لهستان: بیرون کشیدن هر یک از این ۵۲ هزار نیرو از اروپا «برای امنیت اروپا بسیار مضر» است

فشار ترامپ به شرکای اروپایی ناتو ادامه دارد -Drew Angerer / Getty Images via AFP

روز چهارشنبه، رئیس‌جمهور آمریکا و همتای لهستانی وی در خصوص سرنوشت ۲۷ هزار سرباز نظامی آمریکا که ترامپ قول انتقال آن‌ها را از آلمان داده بود دچار اختلاف شدند.

ترامپ از این‌که آلمانی‌ها پول بیشتری به صندوق ناتو پرداخت نمی‌کنند، ناراضی است و آن‌ها را «خیلی بدحساب» می‌داند. او پشت سر بسیاری از اعضاء اروپایی ناتو که پس از جنگ جهانی دوم جهت مقابله با نفوذ احتمالی شوروی تشکیل شد، بد گفته است.

سران سایر کشورهای عضو هنگام ملاقاتشان از کاخ سفید و در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ترامپ، عمدتاً تلاش کرده‌اند مطابق میل او صحبت کنند. آنجی دودا، رئیس‌جمهور لهستان، نیز بیشتر بر همین منوال عمل کرد اما در خصوص سرنوشت سربازان آمریکایی مستقر در آلمان با ترامپ دچار اختلاف شد.

رئیس‌جمهور لهستان گفت بیرون کشیدن هر یک از این ۵۲ هزار سرباز آمریکایی از خاک اروپا «برای امنیت اروپا بسیار مضر» خواهد بود.

چند لحظه بعد، ترامپ به خبرنگاران گفت احتمالاً تعدادی از این ۲۷ هزار سرباز که منطقه را ترک می‌کنند نصیب لهستان خواهد شد؛ اما بقیه «به خانه بازمی‌گردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ خاطرنشان کرد که آلمان «کمتر از یک درصد» تولید ناخالص ملی خود را به ناتو پرداخت می‌کند. توافق اعضاء دو درصد بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از اعلام قطعی انتقال ۲۷ هزار سرباز به «مناطق دیگر» گفت «اگر بپذیریم آن‌ها فقط یک درصد می‌دهند، خیلی بدحساب هستند.»

وی در ادامه گفت «لهستان یکی از این مناطق دیگر در اروپاست» و تأکید کرد افزایش نیروی نظامی آمریکا در نزدیکی خاک روسیه «پیام محکمی» برای کرملین خواهد بود.

برخی از منتقدان ترامپ پیشنهاد وی را شدیداً مردود می‌دانند و می‌گویند به لحاظ راهبردی از منطق به دور است. آن‌ها خصومت چندساله او با آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان را مورداشاره قرار می‌دهند. مرکل یک محرم و متحد جهانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق، بود و در چند مورد با ترامپ برخورد پیدا کرد.

درعین‌حال، ترامپ دوباره، بدون ارائه هرگونه شواهدی، ادعا کرد تظاهرات‌کنندگانی که به تبعیض نژادی در ایالات‌متحده اعتراض می‌کنند می‌خواهند مجسمه مسیح را پایین بکشند.

وی بدون اشاره به مجسمه خاصی که ممکن است درخطر باشد گفت «حالا آن‌ها دارند به سراغ عیسی مسیح می‌روند.»

© The Independent

بیشتر از جهان