چه کسانی روند صلح در افغانستان را کند کرده‌اند؟

طرف‌های درگیر یکدیگر را به تخریب روند صلح متهم می‌کنند

یک ماده توافق صلح ، کاهش خشونت از سوی طالبان در افغانستان بود که تا امروز اجرایی نشده است-STR / AFP

کشته شدن پنج دادستان در حمله افراد مسلح ناشناس ، یک بار دیگر این فرضیه را جدی‌تر کرد که جریان‌هایی در افغانستان و حتی بیرون از افغانستان نمی‌خواهند روند صلح وارد مرحله اجرایی خود شود.

روز دوشنبه یک خودرو که سرنشینان آن دادستان‌های دادستانی کل بودند در منطقه ده سبز در حاشیه شهر کابل ، توسط افراد مسلح ناشناس به رگبار بسته شده و هر پنج سرنشین این خود رو کشته شدند . این دادستان‌ها در برنامه رها‌سازی طالبان از زندان کار می‌کردند و وظیفه آنان بررسی پرونده‌های طالبان و زمینه‌سازی برای رهایی آنان بود. با قتل این افراد ، یک بار دیگر بحث تخریب روند صلح در افغانستان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مطرح شد . دولت افغانستان طالبان را متهم کرد که با افزایش خشونت‌ها در افغانستان عملا روند صلح را با کندی رو‌به‌رو کرده است . زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در روند صلح افغانستان نیز در واکنش به قتل دادستان‌ها گفته است برخی به دنبال تخریب روند صلح هستند.

علی‌رغم نیاز به صلح در افغانستان ، جریان‌های هم هستند که جنگ برای‌شان به معنی ادامه حیات است. این جریان‌ها به هر نحو ممکن سعی در تخریب روند صلح دارند. زیرا تامین صلح در افغانستان می‌تواند «نان آنان را آجر» کند .

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهم‌ترین جریانی که در افغانستان از تداوم جنگ سود می‌برد، مافیای قاچاق و تولید مواد مخدر است. مافیای مواد مخدر قدرتمند‌ترین جریان زیرزمینی در افغانستان است که از چهل سال گذشته نبض جنگ و درگیری را در دست دارد. این جریان از اروپا و امریکا آغاز شده و به دشت‌های سوزان و زمین‌های قابل کشت افغانستان  ادامه می‌یابد . جنگ برای مافیای مواد مخدر یعنی ادامه کشت و تولید مواد مخدر است . در ۱۹ سال گذشته دولت افغانستان و جامعه جهانی تمامی سعی خود را به خرج دادند تا جلو کشت و تولید بی رویه مواد مخدر در افغانستان را بگیرند. اما این تلاش‌ها هیچ‌گاه نتوانست کشت و تولید مواد مخدر را مهار کند. مافیای مواد مخدر حتی  در دولت نیز نفوذ و قدرت کافی دارد . به همین دلیل این جریان در تلاش است تا نگذارند روند صلح به مرحله اجرایی خود برسد.

کمیسیون نظامی طالبان نیز به شدت با روند صلح به شیوه کنونی مشکل دارد. کمیسیون نظامی طالبان که متشکل از فرماندهان جنگی این گروه است، به این باور است که برای احیای دوباره امارت اسلامی تنها یک راه وجود دارد و آن هم تصرف دوباره همه افغانستان است. آنان مذاکرات و توافق صلح با دولت افغانستان را یک ننگ می‌دانند و حتی عده ای با توافق صلح با امریکا که از دید رهبری این گروه پیروزی محسوب می‌شود نیز مخالف هستند. در کنار آن تعدادی از فرماندهان محلی طالبان، تنها منبع عایداتی‌شان جنگ است. برای آنان جنگ به معنی تامین معیشت است و به همین دلیل سعی در تخریب روند صلح دارند.

با این که کشور‌های منطقه صلح در افغانستان را به مفهوم ثبات در منطقه نیز می‌دانند. اما برخی از سازمان‌های استخباراتی این کشور‌ها روند صلح را بر خلاف منافع توسعه طالبان خود می‌دانند. به باور آنان صلح طالبان با دولت افغانستان باعث می‌شود که جریان‌های جهادی برای سرباز‌گیری به سمت کشورهای همسایه افغانستان حرکت کنند. به همین دلیل از دید این سازمان‌های استخباراتی‌، ادامه جنگ باعث می‌شود که گروه‌های جهادی همچنان در افغانستان به دنبال پایگاه و جایگاه خود باشند و کمتر به سوی کشور‌های همسایه افغانستان که اتفاقا ظرفیت کافی برای جذب شدن در گروه های افراطی را دارند، نگاه کنند .

البته در این میان طالبان نیز دولت افغانستان را متهم می‌کند که به روند صلح باور ندارد. طالبان با مطرح کردن کند شدن روند آزادی زندانیان این گروه از زندان‌های دولت، می‌گویند که دولت اعتقادی به تامین صلح از مسیر گفت‌و‌گو ندارد.

با این حال نمی‌توان از افزایش خشونت‌ها در افغانستان به عنوان یک رکن اساسی تخریب‌کننده روند صلح چشم‌پوشی کرد‌. به باور شورای امنیت افغانستان، طالبان در یک هفته گذشته روزانه بیش از ۴۰ سرباز امنیتی افغانستان را کشته‌اند. این مساله خود می‌تواند بزرگ‌ترین چالش در مقابل روند صلح باشد و حتی توافق صلح با امریکا را نیز با خطر لغو شدن رو‌به‌رو کند. زیرا یک ماده توافق صلح ، کاهش خشونت از سوی طالبان در افغانستان بود که تا امروز اجرایی نشده است.

بیشتر از