جست‌وجوی عکس‌ گوگل برچسب راستی‌آزمایی را به نتایج اضافه خواهد کرد

پیشتر توییتر از برچسب راستی‌آزمایی برای توییت دروغین ترامپ استفاده کرده بود

یکی از این شرایط تشخیص مرجع راستی‌آزمایی به عنوان منبعی قابل اعتماد برای اطلاعات توسط الگوریتم گوگل است. - Ben STANSALL / AFP

گوگل اعلام کرد که راستی‌آزمایی عکس‌هایی را که در نتیجه جست‌وجوهایش ظاهر می‌شوند کلید خواهد زد.

از امروز یک برچسب «راستی‌آزمایی» در زیر عکس‌های جست‌وجو شده در گوگل ظاهر خواهد شد.

با کلیک بر عکس، گزیده‌ای کوتاه از راستی‌آزمایی آن خواهید دید از جمله ادعای مطرح در آن و رتبه‌بندی آن ادعا براساس نتایج موسسات راستی‌آزمایی نظیر پولتیفکت.

این ابزار با استفاده از «بررسی ادعا» به کار گرفته می‌شود که روشی است که توسط ناشران برای اشاره به راستی‌آزمایی محتوای پیدا شده در موتورهای جست‌وجو استفاده می‌شود و مدتی است در موتور جست‌وجوی گوگل و اخبار گوگل به کار بسته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راستی‌آزمایان باید شرایط لازم مندرج توسط گوگل را احراز نمایند پیش از آن که بتوانند به عنوان منبع راستی‌آزمایی ذکر شوند. یکی از این شرایط تشخیص مرجع راستی‌آزمایی به عنوان منبعی قابل اعتماد برای اطلاعات توسط الگوریتم گوگل است.

محتوای مذکور باید به کاربران درباره موارد زیر اطلاع دهد:

  • چه ادعایی مورد بررسی است
  • نتایج گرفته شده از این ادعا
  • چگونگی دست‌یابی به آن نتایج
  • منابع اصلی ذکر اطلاعات

گوگل هم‌چنین اشاره کرد که هیچ یک از آن راستی‌آزمایی‌ها را تایید نمی‌کند و به همین خاطر نمی‌توانند مورد تجدیدنظرخواهی قرار گیرند. صفحه پشتیبانی گوگل می‌نویسد: «اگر با هر یک از درستی‌سنجی‌ها مخالفید با مالک وب‌سایتی تماس بگیرید که آن را منتشر کرده است.»

مانند جست‌وجوی متنی، افزودن این برچسب به عکس‌های گوگل نیز تاثیری در رتبه‌بندی آن‌ها ندارد.

هریس کوهن، مدیر جست‌و‌جوی محصولات گوگل در پستی که خبر از ویژگی جدید می‌داد، نوشت: «عکس‌ها و ویدیوها ابزاری بی‌نظیر برای کمک به مردم در درک و خبریابی از اخبار و اوضاع جهان‌اند. اما قدرت رسانه‌های تصویری نقاط ضعف خود را هم دارد به ویژه وقتی که سؤالاتی درباره منبع انتشار، صحت یا پس‌زمینه یک عکس وجود داشته باشد.»

البته گوگل تنها شرکتی نیست که به راستی‌آزمایی اطلاعات دست برده است. توییتر در حال حاضر به خاطر برچسب‌های راستی‌آزمایی که زیر توییت‌های دونالد ترامپ منتشر کرده است به شدت مورد انتقاد و حمله کابینه ترامپ است.

فیس‌بوک هم کمیته نظارت جدیدی تاسیس کرد تا با این گونه از اطلاعات در شبکه خود و شرکت تابعه خود، اینستاگرام مقابله کند ولی هنوز تمهیداتی برای واتس‌اپ در نظر گرفته نشده است.

این شرکت هم‌چنین مشغول طراحی ابزارهایی با هوش مصنوعی است تا بتواند پیام‌های مندرج در عکس‌های طنز و میم را تشخیص دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان