حسن روحانی: هرلحظه آمریکا به برجام بازگردد، آماده هستیم

«اروپایی‌ها شرمنده ما هستند و تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند»

 آمریکا تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ در برجام بود و تهران به همه پیشنهاد‌های دونالد ترامپ، برای مذاکره و توافق جواب منفی داد-Iranian Presidency / AFP

همزمان با آغاز بررسی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل به منظور تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت: «می‌گویند چرا ایران معطل انتخابات آمریکا است، ما معطل هیچ چیز نیستیم، هرلحظه آمریکا به تعهدات خود در برجام برگردد، همان لحظه آماده هستیم. ما مشکلی نداریم. آنها میز مذاکره را شکستند.» 

این اظهارات روحانی در حالی مطرح می‌شود که آمریکا تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ در برجام بود و تهران به همه پیشنهاد‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره و توافق جواب منفی داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فارس به نقل از روحانی نوشت: «اروپایی‌ها شرمنده ما هستند و تلفنی و حضوری از اینکه به وظایف خود عمل نکردند از ما عذرخواهی می‌کنند.»

اما در همان زمانی که اروپایی‌ها به گفته روحانی «شرمنده» ایران هستند، بیانیه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن بر ادامه تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران تا سه سال دیگر تاکید شده است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام همچنین در هفته گذشته به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران رای مثبت دادند. این قطعنامه خواستار همکاری کامل و فوری تهران با بازرسان برای دسترسی به دو سایت با سابقه فعالیت‌های هسته‌ای و پاسخ به پرسش‌های باقی‌‌مانده است.

این قطعنامه، بیانیه اروپا و گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در خصوص منشاء ایرانی سلاح‌های استفاه شده در حمله به عربستان سعودی اکنون به عنوان پشتوانه قطعنامه پیشنهادی آمریکا نقش‌آفرینی می‌کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته مدعی شد که حکومت ایران باید بدون فریبکاری به تعهدات‌اش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کند. مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز بار دیگر با تاکید بر ادعای تهدید‌های ناشی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران (طبق قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های تسلیحاتی پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷ مهر امسال به پایان می‌رسد)، اعلام کرده که آمریکا مانع لغو این تحریم‌ها خواهد شد.

دولت دونالد ترامپ که تا پیش از خروج از برجام، آماده مذاکره با ایران بود،‌ اکنون بر عدم بازگشت به برجام تاکید دارد و ادعا می‌کند تا زمانی که ایران به میز مذاکره برای توافق جامع بازنگردد، استراتژی فشار حداکثری را ادامه می‌دهد.