رصد «لایوهای اینستاگرام» در دستور کار پلیس امنیت

«با سخنان مستهجن در لایوهای اینستاگرامی برخورد قاطع می‌کنیم»

علی ذوالقدری گفته است که «پلیس فتا» به صورت عمومی کار خودش را انجام می‌دهد، ولی ما به صورت «تخصصی» به این موضوع وارد شده‌ایم - ATTA KENARE / AFP

علی ذوالقدری، رئیس پلیس امنیت تهران، از برخورد قاطع با عاملان «لایوهای اینستاگرامی» که در آن  «مسائل و سخنان مستهجن» مطرح می‌شود، خبر داد. 

این مقام انتظامی مملکت امروز، سه‌شنبه سوم تیرماه، گفت که «در جلساتی که با دستگاه قضایی داشتیم، برخی از این افرادی که در فضای مجازی اقدام به هنجارشکنی کرده و رصد شده بودند، احضار شده و با برخی هم برخورد قانونی شده است».

به گفته این مقام پلیسی «در این زمینه با دستگاه قضایی هماهنگ هستیم».

رئیس پلیس امنیت تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در مورد محتوای منتشر شده در برخی از لایوها و پست‌های اینستاگرامی گفته از سال گذشته موضوع «بررسی و رصد فضای مجازی» توسط  پلیس امنیت تهران در دستور کار قرار گرفته «به صورت ویژه و تخصصی رصدهای خود در حوزه‌های مختلف نظیر فعالیت اشرار و اراذل و اوباش، حاملان و فروشندگان سلاح، مزاحمان و هنجارشکنان حوزه اخلاقی انجام می‌دهیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با بیان اینکه در نتیجه رصدهای انجام شده نیز با هماهنگی مقام قضایی با مجرمان برخورد می‌شود، گفت: «مجموع این اقدامات سبب شده تا در سال جاری ۳۵ درصد کشفیات ما بیشتر شود. دلیل آن هم افزایش اشرافیت ما در فضای مجازی و فعالیتی است که به صورت تخصصی انجام می‌دهیم».

علی ذوالقدری گفته است که «پلیس فتا» به صورت عمومی کار خودش را انجام می‌دهد، ولی ما به صورت «تخصصی» به این موضوع وارد شده‌ایم.

به‌نظر می‌رسد که مقامات جمهوری اسلامی عزم خود را برای فیلتر کردن اینستاگرام در ایران جزم کرده‌اند. در روزهای گذشته صدای اعتراضات گسترده نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به وضعیت فضای مجازی بالا رفته است. 

همین دیروز بود که حسن نوروزی نماینده مجلس شورای اسلامی گفته بود که مجلس یازدهم به جد در صدد فیلتر کردن اینستاگرام است. نوروزی گفته بود که «خدا کند اینستاگرام فیلتر شود».

بالا رفتن روز افزون محبوبیت اینستاگرام نزد کاربران ایرانی و باب شدن «لایو»‌های اینستاگرامی در میان بسیاری از چهره‌های محبوب نزد مردم باعث شده است تا حساسیت‌های مقامات پلیسی و امنیتی جمهوری اسلامی هم به این شبکه اجتماعی بیشتر شود. 

هفته گذشته بود که رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مملکت که به مجلس رفته بود با اشاره مستقیم به تعداد «دنبال‌کنندگان» برخی چهره‌های معروف اینستاگرام مانند «امیر تتلو» خواستار برخورد جدی با این شبکه اجتماعی شده بود.

یکی از اساسی‌ترین ادعاهای برخی نمایندگان و از جمله خود رئیس مجلس «لجام گسیختگی» و  «عدم سیاست‌گذاری» در این حوزه است. نکاتی که وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی را ناچار به مجلس کشاند تا درباره آن توضیح دهد. 

مخالفین سرسخت اینستاگرام اما به جز ادعا درباره فضای «غیراخلاقی و مستهجن» اینستاگرام دلایلی دیگری هم برای تاکیدشان به لزوم فیلتر شدن این شبکه اجتماعی دارند و آن تصمیم‌گیری‌ این شبکه اجتماعی برای ممنوعیت نشر تصویر قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس جمهوری اسلامی‌ست. نکته‌ای که نماینده مردم قزوین به روی وزیر جوان آورد و آذری جهرمی نیز در پاسخ گفت: «اگر اینستاگرام صفحه سردار قاسم سلیمانی را می‌بندد، آنها دولت‌های تروریستی در قالب کت و شلوار هستند. اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند، آیا ما تعامل و ارتباط با بغداد را خالی می‌کنیم؟ آیا عرصه رسانه بین‌المللی و حضور اثرگذار و جریان ‌ساز را که مورد تأکید رهبر انقلاب است نباید ببینیم؟»

به گفته وزیر ارتباطات «اینستاگرام امروز به دلیل سیاست‌های ما به یک قطب تبدیل شده زیرا همه پلتفرم‌های دیگر از دسترس خارج شده‌اند.»

هرچند که در سال‌های گذشته نیز سابقه برخوردهای پلیسی و امنیتی با برخی کاربران اینستاگرامی از سوی نهادهای امنیتی و قضایی کم نبوده است اما به‌نظر می‌رسد جهت‌گیری‌های سرسختانه علیه اینستاگرام منجر به فیلتر شدن این شبکه اجتماعی در ایران خواهد شد. 

بیشتر از