به زودی تعداد ماسک‌های دریای مدیترانه از عروس‌های دریایی آن بیش‌تر می‌شود

لوازم بهداشتی حفاظت از کرونا از اقیانوس‌ها سر درمی‌آورند

شاید زمان آن رسیده که همه تدابیر درست را با هم تجمیع کرده تا هر چه سریع‌تر و محکم‌تر برای این آلودگی جدید راه حلی بیابیم - Anthony WALLACE / AFP

با توجه به مصرف گسترده لوازم حافظتی در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا، حامیان فرانسوی محیط زیست، هشدار دادند که ماسک‌ها و دستکش‌ها درنهایت از دریای مدیترانه سر درمی‌آورند.

یک سازمان غیرانتفاعی به نام «عملیات مر پراپره» گفت که غواصانش حین عملیات پاک‌سازی دریا، در ماه‌های اخیر شواهد بسیار زیادی از محصولات بهداشتی حافظتی رها شده در آب‌ها به دست آورده‌اند.

این سازمان که در کل «ده‌ها» ماسک جمع‌آوری کرده، گفت این شواهد نگرانی بزرگ‌تری را خاطر نشان می کند که شامل استفاده از پلاستیک‌های یک بار مصرف و سایر موارد خطرناک برای محیط زیست در دوره مقابله با این همه‌گیری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه عکس‌هایی را از غواصی‌ها و زباله‌های پیدا شده منتشر کرده  و امیدوار است که به این شکل آسیب احتمالی آینده را به جهان و طبیعت آشکار کند.

لارن لمبارد یکی از اعضای تیم«عملیات مر پراپره» به این نکته اشاره کرد که دولت فرانسه دو میلیارد ماسک سفارش داده است.

او در نوشته‌ای در فیس‌بوک اظهارداشت: «با علم به این‌که بیش از دو میلیارد ماسک یک‌بارمصرف سفارش داده شده است، به زودی تعداد ماسک‌ها از عروس‌های دریایی آب‌های مدیترانه بیش‌تر می‌شود.»

او افزود: «نه تنها همه ما مسؤول جلوگیری از این آلودگی جدید هستیم بلکه مقامات منتخب‌مان، نخست وزیران و هم‌چنین مقامات دولتی در این امر مسؤول‌اند.

شاید زمان آن رسیده که همه تدابیر درست را با هم تجمیع کرده تا هر چه سریع‌تر و محکم‌تر برای این آلودگی جدید راه حلی بیابیم.

این بحران سلامتی به ما امکان مشاهده بهترین و بدترین وجه‌مان را داده است، اگر کاری انجام ندهیم، بدترین اتفاق رخ خواهد داد درحالی به آسانی و با منطقی ساده می‌توان از تمام این موارد به نفع طبیعت اجتناب کرد.»

جفری پلتیر که یکی دیگر از اعضای این سازمان است به «گاردین» گفت: «اگر کاری صورت نگیرد، این آلودگی  قطعا از راه خواهد رسید».

پیام این است؛ با وجود این همه گزینه، طبعا پلاستیک راه حل حافظت از ما در برابر کووید ۱۹ نیست.»

سیاست‌مداران فرانسوی هم از نتایج آلودگی ناشی از مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند.

اریک پاژت، نماینده وزارت در«آلپ مریتایمز» که «کوته دازور» را شامل می‌شود، ماه گذشته نامه‌ای به امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه نوشت و هشدار داد که در ساخت ماسک‌ اغلب از مواد پلاستیکی نظیر الیاف پلی پروپلین استفاده می‌شود.

او نوشت: «احتمال وجود ویروس آلوده روی سطح این ماسک‌ها که روی زمین رها شده‌اند، خطری جدی برای پاک‌بانان عمومی، کودکان و افرادی است که به صورت اتفاقی با آن‌ها تماس پیدا می‌کنند.

علاوه براین، نانوذرات پلی پروپیلن شکننده که در ساختار این ماسک‌ها برای محافظت  انسان به کار می‌رود، خطر تاثیر ماندگار آن را در اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی به وجود می‌آورد.»

او افزود: «این میزان از آلودگی محیط زیست باید هشداری برای ما باشد چرا که این ماسک‌های رها شده در پیاده‌روها راهی نهرها می شوند و به ناچار از طبیعت و یا دریا سردرمی‌آورند. علاوه بر آن با توجه به عمر ۴۵۰ ساله آن‌ها، و با در نظر گرفتن تاثیر زیست محیطی درازمدت‌شان برای سیاره زمین، این لوازم حفاظتی حکم یک بمب ساعتی واقعی را برای محیط زیست دارند.»

© The Independent

بیشتر از جهان