کرونا در ایران؛ شمار قربانیان در مرز پنج رقمی شدن

خوزستان و هرمزگان هم‌چنان در تب کرونا می‌سوزند

رسیدگی به یکی از بیماران مبتلا به کرونا در تهران، ۱ مارس- KOOSHA MAHSHID FALAHI / MIZAN NEWS AGENCY

شمار مبتلایان روزانه به ویروس کرونا در ایران، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت مملکت در ۲۴ ساعت گذشته ، دو هزار و ۵۷۳  بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده است. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به ۲۰۷ هزار و ۵۲۵ نفر رسید.

سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران با اعلام اینکه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۹ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور را ۹ هزار و ۷۴۲ نفر اعلام کرد. 

آمارها حکایت از قربانی شدن روزانه بیش از یکصد نفر در کشور دارد و اگر بر همین منوال پیش رود تا چند هفته دیگر شاهد پنج رقمی شدن شمار قربانیان کرونا در ایران خواهیم بود. 

براساس آمارهای جهانی هم‌اکنون ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا از نظر میزان ابتلای مردم به  ویروس کروناست. 

 به گفته سخنگوی وزارت بهداشت «استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیما لاری گفته است که «با توجه به شیوع بیماری در این استان‌ها که عمدتا استان‌های مرزی را شامل می‌شوند، وزارت بهداشت تمهیداتی را فراهم کرده و کلیه امکانات و تجهیزات در مراکز درمانی این استان‌ها فراهم شده است و دانشگاه‌های بزرگ‌تر و باتجربه‌تر که در حوزه کرونا موفق‌تر بوده‌اند نیز به عنوان معین این استان‌ها انتخاب شدند».

روز گذشته بود که استانداری هرمزگان اعلام‌ کرد «این استان برای مقابله با کرونا، هر هفته، روزهای پنج‌شنبه و جمعه کاملا تعطیل خواهد شد».

وزیر بهداشت هم گفته بود که «رفتار ویروس کرونا در جنوب کرمان با هرمزگان و یا میناب با بندرعباس و شهرهای دیگر کاملا متفاوت است که این نشانه شکل متفاوت همه‌گیری ویروس با توجه به «اقلیم، نژاد و آب و هوای مختلف» در مناطق مختلف است.

با این حال همه مقامات بهداشتی مملکت بر این مساله تاکید دارند که فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین عامل در جلوگیری از بروز همه‌گیری کرونا در ایران است. 

 امروز، دوشنبه دوم تیرماه، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین دلایل افزایش تعداد مبتلایان در استان حضور مردم بدون رعایت اصول فاصله‌گذاری و شرکت در مراسمات شادی و عزاداری است، گفته«در یکی از شهرستان‌های کوچک استان، ۲۲ نفر به دنبال شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری گرفتار این ویروس خطرناک شده‌اند».

به گفته این مقام مسئول در شهرستان «چرام» وضعیت کرونا «قرمز» است و شهرستان‌های «بویراحمد» و «گچساران» نیز در وضعیت «هشدار» هستند.

در هفته‌های گذشته اخباری مبنی از امتناع اعلام گزارش‌های مبنی بر آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در برخی شهرهای ایران، توسط دانشکده‌های علوم پزشکی آن شهرها منتشر شد. 

در یکی از این موارد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از این به بعد آمار مربوط به مبتلایان به ویروس کرونا را منتشر نمی‌کند. 

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «بنا به دستور شورای عالی اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» آمار روزانه کرونا در استان‌ها، تنها از طریق شورای عالی اطلاع‌رسانی فوق‌الذکر بوده و توسط سخنگوی وزارت بهداشت به صورت روزانه اعلام شود.»

بیشتر از