کرونا در ایران؛ چهار استان در وضعیت قرمز

وزیر بهداشت: کرونا «شترگاوپلنگ» است که هم گاز می‌گیرد و هم لگد و شاخ می‌زند

به گفته مقامات بهداشتی، ایران هنوز از پیک کرونا عبور نکرده است- ATTA KENARE / AFP

در اولین روز از تابستان سال ۱۳۹۹ شمسی، وضعیت کرونایی کشور چندان مناسب نیست. شمار قربانیان ویروس کرونا در بیست‌وچهارساعت گذشته ۱۱۶ نفر بوده است. با این حساب و براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، ۹ هزار و ۶۲۳ نفر تاکنون در اثر کرونا در کشور جان باخته‌اند. آمارهای رسمی رقم دقیق دچارشدگان به کووید۱۹ را ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر اعلام می‌کند؛ هرچند که از ابتدای ورود کرونا به ایران در خصوص آمار ارائه شده توسط مقامات دولتی، همواره تردیدهای جدی وجود داشته است. 

سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت که «استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند.»

در همین‌حال، استانداری هرمزگان اعلام‌ کرد که این استان برای مقابله با کرونا، هر هفته، روزهای پنج‌شنبه و جمعه کاملا تعطیل خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، «با توجه به شیوع بیماری در این استان‌ها که عمدتا استان‌های مرزی را شامل می‌شوند، وزارت بهداشت تمهیداتی را فراهم کرده و کلیه امکانات و تجهیزات در مراکز درمانی این استان‌ها فراهم شده است و دانشگاه‌های بزرگ‌تر و باتجربه‌تر که در حوزه کرونا موفق‌تر بوده‌اند نیز به عنوان معین این استان‌ها انتخاب شدند.».

این در حالی‌ست که به زعم وزیر بهداشت کشور، «رفتار ویروس کرونا در جنوب کرمان با هرمزگان و یا میناب با بندرعباس و شهرهای دیگر کاملا متفاوت است.»

به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، ویروس کرونا در «اقلیم، نژاد و آب و هوای مختلف، بروز متفاوتی دارد.» 

سعید نمکی همچنین هشدار داد: «در هیچ جای کشور هنوز موج اول کرونا را به طور کامل تجربه نکرده‌ایم و همچنان در موج اول به سر می‌بریم.»

به گفته وزیر بهداشت دولت روحانی، «باید باور کنیم و به مردم هم بگوییم که ویروس کرونا تمام نشده، پیک بیماری رد نشده و کرونا، یک ویروس پیچیده، تودرتو و صدهزارچهره است و ممکن است یک پروتکل درمانی در یک منطقه جواب دهد و در منطقه دیگری جواب ندهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید نمکی در توصیف ویروس کرونا گفت: «به عنوان یک ایمونولوژیست معتقدم که این ویروس، یک شترگاوپلنگ است که می تواند گاز بگیرد، لگد بزند و شاخ هم بزند.»

سعید نمکی که در اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور سخن می‌گفت، با اشاره به «سختی‌های اقتصادی سال جاری»، مورد توجه قرار دادن سیاست‌های «حداکثر کردن صرفه‌جویی» و «تلاش برای افزایش بهره‌وری و کارآمدی منابع» را تنها امکان مقابله با این سختی‌های اقتصادی دانست، و گفت: «راه سومی هم نداریم.»

وزیر بهداشت با اشاره به کاهش یافتن «درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها»، از روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست کرد که «فکر کنند که قرار است حداقل دو سال باید با کرونا زندگی کنیم.»

بیشتر از