ورود زنان به گود زورخانه ممنوع است

انتشار ویدیو حضور زنان در زورخانه سبب برکناری مدیران مجموعه ورزشی شد

رئیس هیات زورخانه و پهلوانی استان تهران می‌گوید زنان نمی‌توانند در گود زورخانه ورزش کنند- عکس ازایرنا

در هفته گذشته حضور دو تن از زنان ورزشکار در ساعت تعطیلی زورخانه ولیعصر شهر قدس (قلعه حسن خان) که برای چند دقیقه اقدام به کباده کشی کردند، باعث شد در کمتر از چند ساعت پس از انتشار ویدیو حضور زنان در زورخانه در شبکه‌های اجتماعی، مدیران این مجموعه برکنار شوند.

جمعی از طلاب و پیشکسوتان رشته ورزش‌های زورخانه‌ای نیز به حمایت فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای از حضور زنان در این رشته ورزشی، اعتراض کردند و در بیانیه‌ای به حضور زنان در ورزش پهلوانی را نادرست و «اعطای نشان و حکم پهلوانی به خانم‌ها» را « هتک حرمت و بی‌اعتنایی به پهلوانان و صاحبان واقعی زنگ زورخانه» دانستند.

اشاره آن‌ها به اعطای حکم پهلوانی به ژاله فرامرزیان  توسط مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای بود.

عباس صباغی، رئیس هیئت زورخانه و پهلوانی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: «با توجه به ماهیت این ورزش و تابعیت از فدراسیون مربوطه، هیچ فعالیتی در چارت آن برای فعالیت زنان اندیشیده نشده است. با توجه به تاریخ ۴ هزارساله ورزش و رعایت آداب و سنت‌ها، این‌گونه نبوده که زنان وارد گود زورخانه‌ای شوند و ورزش کنند.»

مخالفان این اقدام تنها مسئولان دولتی نبودند، بلکه تعدادی از متولیان زورخانه‌های کشور نیز با تائید گفته صباغی در مورد اینکه «از ابتدای خلقت این ورزش، پهلوانی در حوزه مردان فعالیت داشته است» از بقیه همکاران خود خواستند که «حرمت گود زورخانه را نگه‌دارند». در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربران نزدیک به سمت‌وسوی عقیدتی جمهوری اسلامی با اعتراض به حضور زنان، خواستند که حتی ورود زنان به زورخانه برای تماشای مردان نیز ممنوع شود. در حال حاضر زنان می‌توانند به‌عنوان تماشاچی، در زورخانه حضورداشته باشند.

برخی نیز با استهزا و مسخره کردن ورود زنان به ورزش باستانی و پهلوانی، اساساً ورود زنان به رشته‌های ورزشی مردانه را امری نامطلوب خواندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرانه فضای ورزش در ایران برای زنان طبق آمار منتشرشده زیر یک متر است. زنان در فضاهای مشترک با مردان حق ورزش ندارند. دوچرخه‌سواران زن در سطح شهر با مشکلات فراوانی ازجمله مزاحمت خیابانی یا توقیف دوچرخه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مواجه هستند. در رشته بوکس حق فعالیت ندارند و درخشش آن‌ها در سایر رشته‌های رزمی به دلیل موانع ایجادشده برای حضور در مسابقات بین‌المللی، نادیده گرفته‌شده که همین امر منجر به مهاجرت، یا کناره‌گیری تعداد زیادی از قهرمانان زن در این رشته‌ها شده است.

ایرانیان مهاجر در خارج از کشور، درجایی که ممنوعیتی برای حضور ورزشکاران در فضای مشترک وجود نداشته است، اولین زورخانه زنان و مردان را در کشور کانادا راه انداخته‌اند.

 زورخانه نوین سرو تورنتو با برگزاری دوره‌های مختلف برای ورزشکاران مبتدی، تلاش می‌کند تا جامعه مهاجر ایرانیان، ورزش باستانی و پهلوانی را از یاد نبرند.

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌های مردانه یکی از چالش‌های فدراسیون‌های ورزش ایران با مقامات جهانی در امور ورزش است. پس از دهه‌ها زنان ایرانی توانستند مسابقه ایران و کامبوج که در دور دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ٢٠٢٢ قطر در منطقه آسیا برگزار شد را در تهران تماشا کنند..

این حضور البته بنا بر تصمیم داوطلبانه ایران نبود بلکه نتیجه فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال در پی مرگ سحر خدایاری، معروف به «دختر آبی» بود که در پی محکومیت قضایی به دلیل ورود غیرقانونی به ورزشگاه، خودسوزی کرد.

اگرچه مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کردند که مقام‌های مسئول در ایران اطمینان داده‌اند که امکان تماشای بازی‌ها از این به بعد برای زنان فراهم است اما پس‌ازآن همچنان برای زنان در ورزشگاه‌ها جایگاهی در نظر گرفته نشده است.

اما در مورد ورود زنان به زورخانه، این کباده کشی چنددقیقه‌ای در ساعات تعطیل و بدون حضور تماشاگر، خشم مخالفان حضور زنان در ورزش پهلوانی را برانگیخته است.

بیشتر از ورزش