تحقیق:‌ افسردگی پس از زایمان در دوران قرنطینه سه برابر شده است

شمار زنانی که نشانه‌های اضطراب در آنها افزایش یافته، از ۲۹ درصد به ۷۲ درصد رسیده است

pinterest

نتیجه یک تحقیق جدید حاکی از آن است که افسردگی در میان زنان باردار و زنانی که تازه مادر شده‌اند در دوران همه‌گیری ویروس کرونا سه برابر شده است.

این تحقیق که توسط دانشگاه آلبرتا در کانادا انجام شده، نشان می‌دهد که شمار زنانی که نشانه‌های افسردگی پس از زایمان را نشان داده‌اند، ۴۱ درصد افزایش یافته است. حال آن که این رقم در دوران قبل از شروع شیوع ویروس کرونا ۱۵ درصد بود. 

به علاوه، شمار زنانی که نشانه‌های اضطراب در آنها از متوسط به شدید افزایش یافته، از ۲۹ درصد به ۷۲ درصد رسیده است. 

این مطالعه با بررسی ۹۰۰ زن انجام شده که ۵۲۰ نفرشان باردار بودند و ۳۸۰ نفرشان در ۱۲ ماه گذشته زایمان داشتند، و از هر یک از این افراد مشارکت‌کننده درباره‌ نشانه‌های افسردگی و اضطراب‌شان در دوران قبل و پس از همه‌گیری سوال شد. 

زنان باردار و زنانی که به تازگی باردار شده‌اند در خطر بیشتر افسردگی و اضطراب قرار دارند، و از هر هفت نفر یک نفر درست پس از زایمان با نشانه‌های این عوارض دست به گریبان می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان دریافتند که بحران جهانی شیوع ویروس کرونا این مشکلات را افزایش داده و احتمال افسردگی و اضطراب پس از زایمان «به طور ملموس افزایش یافته است.» 

دکتر مارجری دونپورت، از نویسندگان این تحقیق گفت:‌ «مقررات قرنطینه و جدا کردن اجتماعی و فیزیکی افراد که برای کاهش انتشار ویروس ضروری بود، بر بسیاری از ما اثرات فیزیکی و روانی گذاشته است.»‌

او گفت:‌ «می‌دانيم که تجربه اضطراب و افسردگی در دوران بارداری و پس از زایمان می‌تواند بر سلامت مادر و کودک تاثیر فیزیکی و روانی بگذارد که ممکن است تا سال‌ها طول بکشد.» 

دکتر دونپورت افزود که اثرات افسردگی بارداری  ممکن است منجر به زایمان زودرس، کاهش ارتباط بین مادر و نوزاد، و تاخیر در مراحل رشد جنین شود. 

انی بلاسكو، رئیس خیریه «بنیاد پانداس»، سازمان حامی زنانی که با بیماری‌های روحی قبل و پس از زایمان دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود که کووید ۱۹ و قرنطینه «عامل» افسردگی بارداری نیستند، اما پیامدها و استرس مضاعف ناشی از آنها قطعا در این میان تاثیرگذار است. 

او به یاهو گفت:  «والدینی را می‌شناسیم که در این دوره به طور خاص، آسیب‌پذیر تشخیص داده شده‌اند، زیرا «مکانیسم عادی مقابله» در آنها به شکل روز به روز، مجال روی دادن ندارد.»

او افزود:‌ «اختلال برنامه منظم و همیشگی، اضطراب درباره وضعیت سیاسی و همچنین شرایط اقتصادی نیز به نگرانی‌های والدین -چه سالم و چه مبتلا به بیماری‌های روحی مربوط به بارداری- افزوده است، که می‌تواند موجب افزایش اضطراب و استرس شود و همچنین افسردگی و تغییرات خلقی را چند برابر کند.» 

به گفته سرویس خدمات سلامت و بهداشت بریتانیا، افسردگی بارداری می‌تواند به چند روش بر زنان تاثیر بگذارد. می‌تواند در سال اول پس از تولد نوزاد آغاز شود و به سرعت یا به تدریج پیشرفت کند.

احساس دائم غصه و کج‌خلقی، بی‌علاقگی به جهان اطراف، نداشتن انرژی، بدخوابی و احساس ناتوانی در مراقبت از کودک، از جمله نشانه‌های رایج است. 

© The Independent

بیشتر از زندگی