مسافری به جای در توالت هواپیما در خروج اضطراری را باز کرد

اشتباهی که باعث تأخیر هشت ساعته پرواز هواپیما شد

 پرواز یک هواپیما از شهر منچستر در انگلستان پس از اینکه یک مسافر درِ خروج اضطراری هواپیما را به جای درِ توالت باز کرده بود به مدت هشت ساعت به تأخیر افتاد.

پرواز شماره ۷۰۲ هواپیمایی بین‌المللی پاکستان برای پرواز به موقع ساعت ۹:۲۰ شب روز جمعه ۷ ژوئن به سمت اسلام آباد آماده بود، که در‌های هواپیما در حالت «آماده» قرار گرفت، حالتی برای وضعیت تخلیه اضطراری که سُرسُره‌ای به هنگام باز شدن درِ هواپیما باز می‌شود شد تا مسافران به سرعت از هواپیما خارج شوند.

با اینکه علامت کمربند ایمنی روشن بود، یک مسافر زن تصمیم گرفته بود به توالت برود و اما به اشتباه درِ اِل۵ در قسمت عقب و سمت چپ هواپیما را به جای درِ توالت که در کنار آن بود باز کرد.

به طور معمول صندلی خدمه هواپیما در جلوی درهای خروج اضطراری قرار دارد. هنوز مشخص نیست که چرا خدمه نتوانستند جلوی بروز این حادثه را بگیرند.

هواپیمایی بین‌المللی پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «یک مسافر به اشتباه درِ خروج اضطراری را باز کرد و با این کار باعث شد تا سُرسُره نجات فعال شود».

پرواز این هواپیما بلافاصله متوقف شد و تمام مسافران از هواپیما خارج شدند. این هواپیما ساعت پنج صبح روز شنبه با چند نفر مسافر کمتر منچستر را ترک کرد.

پس از فعال شدن سُرسُره به طور اشتباهی، شرکت هواپیمایی می‌تواند تصمیم بگیرد که به پرواز ادامه دهد و در کشور خود آن را جایگزین کند که هواپیمای پاکستانی این راه را انتخاب کرد.

اما به دلیل اینکه قابلیت تخلیه اضطراری مسافرین از بین رفته بود، متعاقباً تعداد مسافرین نیز باید کاهش پیدا می‌کرد. پرواز ۷۰۲ پس از اینکه ۳۸ مسافر به طور داوطلبانه از هواپیما پیاده شدند تا با پرواز بعدی به سفر خود ادامه دهند، به سمت اسلام آباد پرواز کرد.

روز شنبه سخنگوی خطوط هوایی پاکستان اعلام کرد: «از تمام مسافران با شام پذیرایی شد. مسافرانی که پیاده شدند با وسیله حمل و نقل به هتل برده شدند تا با پرواز بعدی به سفر خود ادامه دهند. هواپیمایی بین‌المللی پاکستان به علت بروز این حادثه و مشکلات پیش آمده برای مسافرین متأسف است».

هواپیما هفت ساعت بعد در ساعت ۴:۱۰ عصر روز شنبه در مقصد فرود آمد. در نتیجه این اتفاق چندین هواپیمای دیگر نیز با تأخیر در پرواز مواجه شدند.

تعدادی از مسافران پس از پیاده شدن شکایت داشتند که چمدان‌هایشان در منچستر جا مانده است.

یکی از آنها با نام «زیبای خفته» هنگام فرود در اسلام آباد در توییتر نوشته است: «خدمات تاسف بار پی آی اِی، هواپیمایی بین‌المللی پاکستان. من یکی از ۳۸ مسافری هستم که به طور داوطلب از پرواز ۷۰۲ پیاده شدیم تا اینکه این هواپیما بتواند به سمت اسلام آباد پرواز کند، به شرط آنکه تمام ۳۸ نفر ما بار خود را تحویل بگیریم. در ابتدا شما در منچستر بار ما را تحویل ندادید. بعد که ما امروز رسیدیم اینجا به ما گفتید که نصف چمدان‌های ما هنوز در فرودگاه منچستر است. خیلی از ما حتی لباس برای پوشیدن در اینجا نداریم».

هواپیمایی پاکستان مدتی بعد توییت کرد: «ما مصرانه از مسافران می‌خواهیم تا از دستورات ایمنی همانند اتفاقات ناگواری که برای صدها مسافر دیگر پیش آمده پیروی کنند».

مدیر اجرایی هواپیمایی بین‌المللی پاکستان، ژنرال هوایی «ارشد مالک» دستور رسیدگی به این حادثه را داده است.

© The Independent

بیشتر از جهان