قطعنامه شورای حکام علیه ایران تصویب شد

۲۵ رای موافق، دو مخالف و هفت ممتنع

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی-JOE KLAMAR / AFP

قطعنامه پیشنهادی توبیخی بریتانیا، فرانسه و آلمان علیه ایران با ۲۵ رای موافق، دو رای مخالف و هفت رای ممتنع امروز (جمعه) در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت که تهران قطعنامه شورای حکام را کاملاً رد می‌کند و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد.

این قطعنامه که پیش‌تر بخش‌هایی از آن منتشر شده بود با تایید نگرانی‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در مورد روند همکاری‌ها از ایران می‌خواهد با آژانس ‌بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه دسترسی بازرسان به دو سایت هسته‌ای و پاسخ به پرسش‌هایی که از یک سال پیش بی‌‌جواب مانده، به طور کامل همکاری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۳۵ عضو شورای حکام در چهار روز گذشته گزارش اخیر گروسی و پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است را بررسی کردند. اما به دنبال مخالفت چین با قطعنامه پیشنهادی اروپا، شورای حکام اعلام کرد که امروز در مورد آن رای‌گیری می‌کند.

لورنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال از این جلسه گزارش داد که چین و روسیه به قطعنامه رای منفی داده‌اند.

بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که با رای وتوی اعضای دایم به تصویب نمی‌رسد، شورای حکام برای تصویب قطعنامه‌ها به اجماع آرا یا رای اکثریت نیاز دارد.

با تصویب این قطعنامه فشار بر تهران برای موافقت با دسترسی بازرسان به دو سایت که سال‌ها قبل در آن فعالیت هسته‌ای انجام می‌شده، افزایش می‌یابد. همچنین گروسی می‌گوید ایران یک سال است که به برخی پرسش‌ها پاسخ نداده است.

تصویب این قطعنامه در انتقاد از نحوه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیوند با گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل در خصوص منشاء ایرانی سلاح‌های استفاده شده در حمله سال گذشته به عربستان سعودی می‌تواند روند تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را تسهیل کند.

تهران تاکید دارد که آژانس با توجه به اطلاعاتی که از دشمنان ایران دریافت کرده خواستار دسترسی به دو سایت قدیمی است و بر اساس ادعای دشمنان همکاری نمی‌کند.

از سوی دیگر گزارش آنتونیو گوترش در مورد منشاء سلاح‌ها نیز از جانب تهران رد شده است.

ظریف شب گذشته در توییتی مدعی شده بود در صورتی که قطعنامه به تصویب نرسد، امکان دستیابی به راه‌حلی قابل توافق وجود دارد.