خطر انتقال کرونا در خانواده‌ها پیش از ظهور علائم بیماری 

افراد بالای ۶۰ سال بیش‌ از بقیه در معرض خطر ویروس هستند

یک زوج اویغور در شین‌جیانگ چین، ۴ ژوئن- Greg Baker / AFP

تحقیقات جدید در چین نشان می‌دهند بخش بزرگی از سرایت ویروس کرونا قبل از این که بیمار مبتلا علائمی از خود نشان دهد، در داخل خانواده‌ها صورت می‌گیرد.

یافته‌های این تحقیقات پزشکان را بر آن داشته تا هشدارهای خود را که تا به امروز متمرکز بر چگونگی تماس با اجسام و افراد بود تغییر دهند. این بیماری تاکنون جان بیش از ۴۴۵ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است.

تحقیقات مزبور در شهر جنوبی گوانگژو چین و در مراحل اولیه همه‌گیری کرونا انجام شد که در نتیجه آن تعداد چشم‌گیری از موارد ابتلا در داخل خانواده‌ها کشف شد.

تاکنون دانشمندان دریافته بودند که افراد بالای ۶۰ سال بیش‌تر از بقیه در معرض خطر ویروس هستند اما مطالعات جدید نشان داد که بیماری قبل از ظهور علائم بیماری، به همان اندازه واگیردار و خطرناک است که در طول بیماری.

محققان می‌گویند این مطالعه در نوع خود اولین است که سرایت بدون نشانه‌های بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها می‌گویند نتایج این تحقیق کمک بیش‌تری به اثبات این نظریه می‌کند که شکستن زنجیره سرایت در داخل خانواده‌ها از طریق ردگیری تماس‌های مستقیم و قرنطینه، هم‌زمان با جست‌وجوی مبتلایان و ایزوله کردن آن‌ها، می‌تواند اثری بزرگ بر کاهش تعداد موارد ابتلا داشته باشد.

یانگ یانگ، محقق دانشگاه فلوریدا در آمریکا که در این مطالعات شرکت داشت می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان می‌دهند که درجه مسری بودن مبتلایان کووید۱۹ قبل از علائم بیماری بسیار بالاست و می‌تواند مهار شیوع بیماری را به شدت دشوارتر کند.»

وی ادامه می‌دهد: «جست‌وجوی مبتلایان و جدا کردن آن‌ها زمانی که با شیوه ردگیری تماس و قرنطینه افراد ترکیب شود، نقشی کلیدی در پیش‌گیری از شیوع ویروس در دوره نهفتگی خواهد داشت. این شیوه به ویژه در این زمان که قرار است محدودیت‌ها آسان‌تر شوند اهمیتی حیاتی دارد.»

کارشناسان در این تحقیقات به بررسی ۳۵۰ مورد مبتلا به ویروس و تقریبا ۲۰۰۰ مورد تماس نزدیک با مبتلایان پرداختند.

آن‌ها دریافتند که احتمال شیوع بیماری در میان کسانی که با یکدیگر زندگی می‌کنند در حدود یک از شش است. این احتمال برای افراد ۶۰ سال و بالاتر به یک از چهار می‌رسد و برای افراد ۲۰ سال و کم‌تر به یک از ۱۵ کاهش می‌یابد.

محاسبات دانشمندان نشان می‌دهد که ریسک سرایت ویروس در طول دوره نهفتگی چشم‌گیر است و به طور بالقوه بالاتر از زمانی است که فرد مبتلا علائم بیماری را نشان داده است.

به نظر می‌رسد که انتقال ویروس میان خانواده‌ها نقش مهمی در افزایش بیماری پس از وضع قوانین محدود کننده در چین داشته است.

به گفته ویرجینیا پیتزر از دانشکده بهداشت عمومی یل در آمریکا که در این تحقیقات شرکت نداشته، این تحقیق اهمیت انتقال ویروس قبل از بروز علائم را مورد تأکید قرار می‌دهد و ثابت می‌کند سالمندان بیش از آن چه قبلا می‌دانستیم در معرض این بیماری قرار دارند.

نتایج این مطالعه در مجله علمی «بیماری‌های مسری لنسنت» منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی