آزمایش موشکی حماس، نوار غزه را بار دیگر به میدان جنگ تبدیل خواهد کرد

ارتش اسرائیل: حماس بیش از ۳۰ هزار موشک و راکت در اختیار دارد

درگیری در نوار غزه مانع اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری خواهد شد. عكس از:  ایندیپندنت عربی

افزایش تلاش‌های حماس برای تقویت توانایی‌های نظامی و آزمایش‌های موشکی اخیر در نوار غزه، نگرانی مقامات امنیتی اسرائیل را برانگیخته است، به‌ویژه این‌که تحرکات اخیر در مرزهای شمالی و جنوبی اسرائیل حاکی از احتمال وخامت اوضاع است و نشان می‌دهد که حماس و حزب‌الله خود را آماده رویارویی با اسرائیل می‌کنند.

در همین‌حال، فرماندهان ارتش اسرائیل در دیدار با بنی‌گانتز، وزیر دفاع این کشور، اوضاع امنیتی در نوار غزه را نگران کننده توصیف کرده و افزودندکه احتمال می‌‌رود همزمان با آغاز آزمایش‌های موشکی حماس، تظاهرات مردمی در مخالفت به اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری نیز در نزدیکی حصار مرزی اسرائيل آغاز شود. این در حالی است که تل‌آویو از رعایت شروط توافق‌نامه‌های که با میانجی‌گری مصر و سازمان ملل متحد میان حماس و اسرائیل به امضا رسیده است، طفره‌روی کرده و زمینه را برای واکنش خشونت‌آمیز فلسطینیان فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات اسرائیلی به‌خوبی می‌دانند که اجرای طرح الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری، باعث متوقف شدن مذاکرات میان حماس و اسرائیل می‌شود و در نتیجه، درگیری میان دو جانب در نوارغزه آغاز می‌شود. به دنبال تشدید تنش میان اسرائیل و فلسطین، روز دوشنبه گذشته یکی از شهرک‌های یهودی‌نشین نوارغزه هدف حمله موشکی قرار گرفت، در پاسخ به این حمله، هواپیماهای ارتش اسرائیل زیرساخت‌های نظامی حماس را در نوارغزه بمباران کردند. البته پیش از حمله موشکی حماس، اسرائیل سه پایگاه نظامی حماس را هدف حمله قرار داده بود و هواپیماهای شناسایی اسرائيل از سه روز بدین سو بر فراز نوارغزه پرواز می‌کنند.

در همین راستا، حماد الرقب، یکی از رهبران حماس گفت: تهدیدات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها به‌ویژه علیه جناح‌های مسلح هرگز متوقف نشده است و این بخش عمده‌ای از جنگ تبلیغاتی اسرائیل علیه ملت فلسطین است. وی افزود: ما این تهدیدها را جدی تلقی می‌کنیم و آمادگی مقابله با هرگونه حمله نظامی از سوی اسرائیل را داریم و تردیدی نیست که تلاش‌های تل‌آویو برای یهودی‌سازی بیت‌المقدس و اصرار بر اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل، جنایت‌ بزرگی است که ملت فلسطین هرگز آن‌ را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس به منظور تقویت نیروهای نظامی خود یک آزمایش موشکی انجام داده و چندین موشک را به سمت دریا پرتاب کرده است، سرویس‌های امنیتی اسرائیل بدین باورند که هدف از این آزمایش، بالا بردن توانایی‌های نظامی سازمان حماس است.

به گفته ارتش اسرائیل، تل‌آویو با متوقف کردن واکنش نظامی در برابر اقدامات تهدید‌آمیز فلسطینی‌ها و وارد شدن در گفت‌وگو با نوارغزه، باعث شد تا حماس فرصتی برای تقویت نیروهای نظامی خود پیدا کند و موفق به انجام آزمایش موشکی شود، اما یک منبع دیگر در ارتش اسرائیل خاطرنشان کرد که خودداری از بالابردن توانایی‌های نظامی حماس، بخشی از تفاهمات انجام شده میان دو جانب را شکل می‌دهد.

در واکنش به اظهارات مسئولان امنیتی اسرائیل، حماد الرقب، گفت: ما برای تقویت نیروهای نظامی خود نیازی به اخذ مجوز از اسرائیل نداریم و تلاش حماس برای توسعه تجهیزات دفاعی و توانایی‌های نظامی که هدف از آن، آزادی سرزمین‌های اشغال‌شده است برای هیچ کسی پوشیده نیست و حماس در هیچ شرایطی از این تلاش‌ها دست‌بردار نبوده است.

در پیوند به این موضوع، یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوارغزه، اذعان کرد که از هنگام پایان یافتن درگیری میان حماس و اسرائیل در سال ۲۰۱۴، حماس در صدد توسعه سامانه موشکی خود شده و در این راستا به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

در سال ۲۰۰۱، حماس موفق به تولید نخستین موشک شد و به توسعه سامانه موشکی خود ادامه داد، مقامات امنیتی اسرائیل تعداد موشک‌های حماس را در حال حاضر به حدود ۳۰ هزار موشک تخمین می‌زنند. اولین آزمایش موشکی حماس در ۳ نوامبر ۲۰۰۹ صورت گرفت و برد موشک‌های استفاده شده در آن زمان به ۶۰ کیلومتر می‌رسید.

پس از انجام آزمایش موشکی اخیر در نوارغزه، اسرائیل هشدار داد که پرتاب موشک به سمت شهرک‌های یهودی‌نشین و یا به سمت آب‌های اسرائیل، ارتش اسرائیل را وادار به حمله موشکی علیه نوازغزه خواهد کرد و اسرائیل ناگزیر می‌شود برای نابود کردن سامانه‌های موشکی و پایگاه‌های نظامی حماس، نوارغزه را بمباران کند.

در مقابل، رامی ابوزبیده، کارشناس امور امنیتی و نظامی می‌گوید: به رغم تبادل هشدارها و آزمایش موشکی حماس، اما طرف‌های درگیر تمایلی به رویارویی ندارند، تل‌آویو برای اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری، نمی‌خواهد خود را درگیر جنگ در نوارغزه کند و حماس سعی می‌کند برای جلوگیری از تشدید بحران اقتصادی در نوارغزه وارد جنگ با اسرائیل نشود. البته حماس با آزمایش موشکی اخیر، پیامی به اسرائیل رساند که تشدید محاصره نوارغزه می‌تواند منجر به واکنش خشونت‌آمیز فلسطینیان شده و جنگ میان اسرائیل و نوارغزه را بار دیگر شعله‌ور سازد. وی افزود: حماس سامانه موشکی خود را آن‌چنان توسعه داده است که موشک‌های پیشرفته حماس افزون بر قابلیت انفجار شدید و دقت هدف‌گیری، توسط سامانه دفاعی گنبد آهنین اسرائیل نیز به آسانی قابل شناسایی نمی‌باشند، ولی تردیدی نیست که حماس به رغم داشتن توانایی‌های چشمگیر موشکی، به هیچ صورتی نمی‌تواند در مقابل تهاجم نظامی اسرائیل علیه نوارغزه ایستادگی کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia