تشکیلات خودگردان فلسطین قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود نیست

قطع روابط با اسرائيل، فلسطین را دچار بحران اقتصادی کرده است

ادامه تنش میان شهروندان فلسطنیی و سربازان اسرائیلی در کرانه باختری. عکس از:  AFP

پس از این‌که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تصمیم خود را برای اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل اعلام کرد، فلسطینی‌ها در قبال این تصمیم، واکنش تندی از خود نشان دادند و در این میان، تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس، در ۱۹ ماه مه گذشته تمام توافق‌نامه‌های امضاشده با تل‌آویو را لغو اعلام کرده و روابط خود را با اسرائیل قطع کرد. البته توقف همکاری با اسرائیل، کار آسانی نیست و عواقب دشواری در پی دارد و فلسطین را در عرصه‌های مختلف با چالش رو‌به‌رو می‌کند و تداوم همکاری با اسرائیل، ضامن بقای تشکیلات خودگردان فلسطین است.

یکی از عمده‌ترین چالش‌های قطع روابط با تل‌آویو این است که تشکیلات خودگردان فلسطین، از دریافت مالیات کالاهای تجاری که از گذرگاه‌ها و بنادر دریایی اسرائیل به سمت بازارهای فلسطین عبور می‌کند محروم می‌شود، زیرا بر اساس توافق‌نامه‌های همکاری دوجانبه، اسرائیل به نمایندگی از تشکیلات خودگردان فلسطین به اخذ مالیات کالاهای تجاری می‌پرداخت، سپس پول مالیات را به حساب وزارت دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین واریز می‌کرد. اکنون که رهبری فلسطین، توافق‌نامه‌های انجام شده با اسرائیل را لغو اعلام کرد، دیگر از پول مالیات خبری نخواهد بود. قابل ذکر است که مالیات جمع‌آوری شده توسط اسرائيل حدود ۵۰ درصد از کل درآمد حکومت خودگردان فلسطین را تشکیل می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاهش درآمدهای تشکیلات خودگران فلسطین باعث شده است تا ابراهیم ملحم، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین از کارمندان دولتی و سایر افراد نیازمندی که یارانه دریافت می‌کردند بخواهد صبر و تحمل پیشه کنند تا وضعیت اندکی روشن شود و برای عبور از بحران اقتصادی کنونی چاره‌ای سنجیده شود. ابراهیم ملحم اظهار داشت تردیدی نیست که مقاومت در برابر سیطره‌جویی اسرائیل، خسارت‌های را در پی دارد و فلسطین از تصمیمی که برای قطع روابط با اسرائیل گرفته است، هرگز عقب‌نشینی نمی‌کند مگر این‌که تل‌آویو از اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری صرف‌نظر کند و به حقوق شهروندان فلسطینی و حاکمیت ملی فلسطین احترام بگذارد.

در همین‌حال، مقامات فلسطینی ضمن تأکید بر این که الحاق بخش‌های از کرانه باختری، تهدید آشکاری برای فلسطین است، از جامعه جهانی خواستند تل‌آویو را تحت فشار قرار دهد تا از تصمیم الحاق کرانه باختری صرف‌نظر کند، آن‌ها از جامعه جهانی دعوت به عمل آوردند تا پیش از آن‌که اسرائیل دست به اقدامات تهدید‌آمیز بیشتری می‌زند، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

در پیوند به این موضوع، صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: هدف از تأسیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۱۹۹۳ این بود تا فلسطین را از تنگنای اشغال به فراخنای استقلال انتقال دهد، بنابر این، اجازه نخواهیم داد تا تشکیلات خودگردان فلسطین تبدیل به نهاد خدماتی شود. وی افزود: اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری، منجر به نابودی تشکیلات خودگردان فلسطین می‌شود و در صورت دست بردن به چنین اقدامی، تل‌آویو بایستی مطابق به کنوانسیون چهارم ژنو که در سال ۱۹۴۹ به تصویب رسید، متحمل عواقب ناگوار خلاف‌ورزی‌های قانونی خود باشد.

صائب عریقات خاطر نشان کرد که خروج از توافق‌نامه‌های همکاری‌های دوجانبه، اقدامی نیست که فلسطین آن را آغاز کرده باشد، در واقع اسرائیل با تأکید بر اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری، اقدام به لغو توافق‌نامه‌های امضاشده میان دو جانب کرد.

هرچند هدف از تأسیس تشکیلات خودگردان فلسطین، فراهم کردن زمینه تشکیل کشور فلسطین بود، اما این نهاد سیاسی با گذشت بیش از ربع قرن نتوانست گامی در راستای تحقق اهداف موردنظر بردارد و مسیر تشکیل کشور فلسطین را هموار کند.

در همین راستا، احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین اظهار داشت که سکوت در برابر اقدامات اسرائیل و یا پذیرش طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری، ملت فلسطین را با دشواری‌های بیشتری روبه‌رو می‌کند، البته چالش‌های اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت اما در حال‌حاضر، چاره‌ای دیگری برای بیرون رفت از بحران کنونی وجود ندارد. وی افزود: به‌نظر می‌رسد که بحران فعلی تا هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه پیدا کند و شکی نیست که اگر تل‌آویو اصرار به اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری داشته باشد، سرانجام فلسطین و اسرائیل در رویارویی مستقیم قرار خواهند گرفت.

اما جهاد حرب، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عقیده دارد که ناتوانی تشکیلات خودگرادان فلسطین در ارائه خدمات اجتماعی، بهداشتی و آموزشی و عدم توانایی برای پرداخت حقوق کارمندان دولتی باعث فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین می‌شود، به ویژه این‌که اغلب شهروندان فلسطینی، تشکیلات خودگردان فلسطین را یک نهاد ناموفقی می‌دانند که هیچ گونه کارایی نداشته و تبدیل به بار سنگینی برای جامعه فلسطین شده است. بنابر این، اگر وضعیت کنونی برای چنده ماه دیگر ادامه یابد و تشکیلات خودگردان فلسطین نتواند منبع مالی دیگری پیدا کند، تشکیلات خودگردان فلسطین خود به خود به سوی فروپاشی گام بر خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد که تداوم وضعیت فعلی منجر به وخیم‌شدن بیشتر اوضاع می‌شود و در نتیجه، هیچ یک از طرفین، توان عقب‌نشینی از مواضع خود را نخواهد داشت.

در مقابل، نصر عبدالکریم، کارشناس امور سیاسی می‌گوید: فلسطین می‌تواند بدون برقراری روابط با تل‌آویو، پول مالیات را با میانجی‌گری طرف سوم به دست آورد و البته شکی نیست که رهبری فلسطین، گزینه دیگری برای مقابله با اصرار بنیامین نتانیاهو بر اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری پیش‌رو نداشت، در حالی‌که پیامدهای چالش برانگیز آن را به خوبی می‌دانست.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia