نگرانی از نقض تعهدات هسته‌ای ایران

بریتانیا، فرانسه و آلمان می‌گویند رفتار هسته‌ای ایران تبعات جدی و برگشت‌ناپذیر دارد

تیم مذاکره‌‌کننده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در کنار نمایندگان آژانس انرژی هسته‌ای - عکس آرشیوی از فوریه ۲۰۲۰ / JOE KLAMAR / AFP

سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان برجام هستند امروز سه‌شنبه ۲۷ خرداد بیانیه‌ای با موضوع ادعایی «راستی‌آزمایی و نظارتِ ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» منتشر کردند. 

در این بیانیه آمده است: «ما به شدت از نقض تعهدات هسته‌ای توسط ایران که تبعات جدی و برگشت‌ناپذیر اشاعه‌ای داشته نگران هستیم».

کشورهای اروپایی خاطرنشان کرده‌اند: «ما به صراحت گفته‌ایم که هدف کلی ما یافتن راه حلی دیپلماتیک برای بازگرداندن ایران به پایبندی [به توافق] است و این تصمیم به معنای قدم گذاشتن در مسیر خودکارِ منتهی به شورای امنیت سازمان ملل نبود. ما ایران را به تعامل سازنده در این خصوص طی رایزنی‌های جدی با ما و طرف‌های باقی‌مانده در بجام ترغیب می‌کنیم.»

روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که مانع بازرسی از «دو سایت مشکوک به ذخیره‌سازی اورانیوم» شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  با انتقاد از ایران اعلام کرده بود که بیش از چهار ماه است که تهران اجازه بازرسی از این دو مکان را از بازرسان بین‌المللی سلب کرده و  بیش از یک سال است که از مذاکره جدی طفره می‌رود.

بیانیه اتحادیه اروپا به موارد نقض تعهدات ایران از جمله غنی‌سازی در سایت فردو هم اشاره کرده است. این بیانیه  نسبت به افزایش ذخایر غنی‌سازی شده اورانیوم ایران ابراز نگرانی شده است. 

این بیانیه اقدام ایالات متحده در لغو توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را نیز تاسف‌برانگیز خوانده و می‌گوید که «لغو این تحریم‌ها ضرورت دارد».

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که امروز، سه‌شنبه ۲۷ خرداد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در روسیه به سر می برد در توییتی نوشت «در بخشی از اعلامیه مشترک امروز با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ، ما بر تعهد به حقوق بین‌الملل در شرایطی که ایالات متحده و رفقایش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت به مبانی روابط بین‌الملل حمله می‌کنند، تاکید کردیم».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به طرح قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داده بود که ایران اجازه نخواهد داد آژانس «ابزار دست دولت ترامپ برای نابودی برجام شود».

ظریف که  در نشست مطبوعاتی خود با سرگئی لاوروف در مسکو سخن گفت، اعلام کرد  که اگر آژانس بخواهد از «روش‌های غیرمنطقی» استفاده کند، ایران «برخورد مناسبی» خواهد داشت.

سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان برجام هستند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به شورای حکام آژانس آماده کرده‌اند و در آن خواهان «همکاری کامل» ایران با آژانس شده‌ بودند. 

بیشتر از