نفت چراغ خاموش ایران در بندر سوریه

وال استریت ژورنال: تحریم مانع ارسال نفت ایران برای بشار اسد نشد

AFP

دولت دونالد ترامپ در اجرای تحریم های نفتی علیه ایران بدون ایجاد شوک قیمتی در بازار به طور غافلگیر کننده ای موفق بود به نحوی که به گفته خودش انتظار نداشته این تحریم ها چنین پیامدهایی داشته باشند. تحریم هایی که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، گمان می کرد با خروج کشورش از توافق هسته ای، فرو می پاشد، 2 میلیون بشکه نفت ایران را از بازار رسمی حذف کرده است.

وال استریت ژورنال در گزارشی در این زمینه می نویسد، اما فشارهای فزاینده بر ایران یک نافع ناخواسته داشته که بشار اسد است. تحریم ها بخش قابل توجهی از مشتریان ایران را از خرید نفت این کشور برحذر داشته، تهران هم در مقابل مازاد نفت تولیدی را به سوریه می دهد که  به شدت به آن نیاز دارد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی تصاویر ماهواره ای تنکر ترکر، که حرکت تانکرهای نفتی را زیر نظر دارد، حاکی از آن است که در ماه می پنج تانکر نفتی که هر کدام حامل یک میلیون بشکه نفت ایران بوده اند، در بندر بانیاس سوریه پهلو گرفته اند. ارزش محموله های این تانکرها 60 میلیون دلار برآورد می شود و پالایشگاه های سوریه آن را به بنزین و دیگر محصولات نفتی تبدیل می کنند. این تانکرها آنگونه که این گزارش ادعا می کند، نخست در شمال کانال سوئز مشاهده شدند و پس ازعبور از آب های مصر سیستم AIS خود را خاموش کرده بودند. اقدامی که برای جلوگیری از رهگیری تانکرها انجام می شود و به ادعای وال استریت ژورنال عامل تصادف سال گذشته تانکر نفتی ایرانی در آب های چین بوده است.

ایران در سال های اوج بحران در سوریه نیز همواره به تامین منابع نفت مورد نیاز این کشور کمک کرد. سانا در جولای 2013، از امضای قراردادی برای اعطای یک خط اعتباری نفتی به سوریه خبر داد. این خبرگزاری سوری، گزارش داد ،ایران موافقت کرده که در ازای این خط اعتباری 3 میلیارد و 600 میلیون دلاری از حق سرمایه گذاری در سوریه برخوردار شود.

اما افزایش تحریم ها علیه ایران و سوریه، روند انتقال نفت از ایران به این کشور برای مدتی مختل کرد که کمبود سوخت در سوریه را به دنبال داشت. در نوامبر گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌ای از شرکت‌های روسی و ایرانی را به‌دلیل انتقال نفت به سوریه، به فهرست سیاه خود افزود و به کسانی که تحریم‌ها را نقض می‌کنند، هشدار داد که با «خطرهای جدی» مواجه خواهند شد. در ماه آوریل خبرگزاری رویترز مدعی شد، مدت هاست نفت ایران به سوریه ارسال نشده و مصر نیز چند محموله نفتی ایران را در کانال سوئز متوقف کرده است.

اکنون وال استریت ژورنال ادعا می کند ارسال نفت ایران به سوریه با تانکرهایی که سیستم رهگیری ماهواره ای آنها خاموش بوده، از سر گرفته شده است. با این وجود عربستان اواسط ماه گذشته مدعی شد به یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ امداد رسانی کرده است. انتشار این خبر در آسوشیتدپرس به گمانه‌زنی‌ها درباره هدف این نفتکش برای تحویل نفت ایران به سوریه دامن زد. این گمانه زنی ها به این دلیل بود که ترکیه تنها مقصد رسمی نفت ایران در دریای سرخ به شمار می رفت و اعلام کرده بود به دلیل تحریم ها واردات نفت از ایران را متوقف کرده است. مقامات ایران هیچگاه این گزارش ها را تایید نکرده اند.

بیشتر از اقتصاد