درگیری نظامی در مرز چین و هند؛ سه سرباز هندی کشته شدند

دو کشور گفته‌اند که در تلاشند تا تنش در مرزهایشان را کنترل کنند

سربازان چینی و هندی در چندین مورد به ضرب و شتم همدیگر پرداخته و گاهی اوقات با مشت و لگد یکدیگر را به شدت مجروح کرده‌اند-Diptendu Dutta/AFP via Getty Images

هند می گوید سه تن از نیروهای مسلح این کشور در درگیری های فیزیکی شدید با نیروهای چین در مرز میان دو کشور کشته شده‌اند. 

ارتش هند در بیانیه‌ای رسمی گفته این حادثه روز دوشنبه شب در دره «گالوان» رخ داده، جایی که در چند هفته اخیر صحنه تنش‌های شدید میان دو کشور بوده است. 

به گزارش رسانه‌های هند، این درگیری‌ها که منجر به مرگ یک افسر و دو سرباز ارتش هند شده، اولین حادثه همراه با تلفات انسانی در مرز پرمناقشه هند و چین پس از ۴۵ سال است. 

طبق بیانیه ارتش هند، هر دو طرف در این حادثه تلفات داشته‌اند و افسران ارشد به منظور تنش‌زدایی از این منطقه روز سه‌شنبه تشکیل جلسه داده‌اند. 

همزمان، به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های چین نیروهای ارتش هند را متهم به عبور از مرز و «‌حمله به نیروهای چین»‌ کرده‌اند. 

اما نشریه « گلوبال تایمز»، بازوی انگلیسی‌زبان روزنامه دولتی « مردم» چین، به نقل از مقام‌های این کشور گفته طرف‌های درگیر «توافق کرده‌اند که مشکلات دو‌جانبه را از طریق گفت‌و‌گو حل کنند تا ضمن کاهش تنش‌ها،  صلح و ارامش را در مناطق مرزی برقرار کنند.»

تنش میان دو غول همسایه آسیایی از زمان بحران اوکلم در سال ۲۰۱۷ میلادی به بالاترین سطح خود رسیده، جایی که دو کشور در مرزهای شناخته شده خود با کشور بوتان، استقرار نیروهای نظامی خود را افزایش داده‌اند. 

این بار، مرکز بحران در منطقه مناقشه‌برانگیز کشمیر قرار دارد، که با درگیری‌ها میان نیروهای دو طرف، پنجم ماه می میلادی، در نقطه مرزی لداخ هند شروع شد. 

از آن زمان، سربازان چینی و هندی در چندین مورد به ضرب و شتم همدیگر پرداخته و گاهی اوقات با مشت و لگد یکدیگر را به شدت مجروح کرده‌اند. ماهیت درگیری‌های روز دوشنبه شب هنوز نامعلوم است. در حالی که یک منبع نظامی که نامش فاش نشده به نشریه «‌وایر‌» گفته شاید ماهیت کوهستانی این منطقه مرزی عامل اصلی مرگ این افراد بوده. 

آخرین بار در سال ۱۹۷۵ میلادی در این منطقه مرزی تیراندازی شده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان