تلاش الجزایر برای حل بحران جنگ در لیبی

الجزایر از مداخله نظامی برخی از کشورها در لیبی انتقاد کرد

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر. عکس از:  AFP

تداوم جنگ و تشدید روزافزون وخامت اوضاع امنیتی در لیبی، نه تنها مردم لیبی را در عمق بحران فروبرده بلکه منجر به افزایش نگرانی در کشورهای همسایه شده است، زیرا فعالیت‌های خشونت‌آمیز گروه‌های تروریستی برای همیش در محدوده مرزهای لیبی باقی نمی‌ماند بلکه آتش جنگ به زودی وارد قلمرو کشورهای همجوار لیبی می‌شود. به دنبال همین نگرانی، الجزایر که مرز مشترک و طولانی با لیبی داشته و از مدتی بدین سو مناطق مرزی این کشور شاهد خشونت و ناامنی شده است، سعی می‌کند برای پیشگیری از گسترش ناامنی در منطقه در حل بحران جنگ در لیبی سهم بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای رسیدن به این هدف، دولت الجزایر اعلام کرده است که قصد دارد نقش مثبتی را در کنار مصر و تونس در حل بحران جنگ در لیبی ایفا کند و میزبان گفت‌وگوهای صلح میان طرف‌های درگیر در جنگ باشد. در نخستین اقدام برای فراهم کردن زمینه گفت‌وگوهای صلح، دولت الجزایر از عقیله صالح، رئیس پارلمان دعوت به دیدار از الجزایر کرد تا مسیر شروع گفت‌وگوها هموار گردد. در جریان دیدار با عقیله صالح، عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر ضمن انتقاد از موضع مبهم جامعه جهانی در مورد بحران جنگ در لیبی، گفت: کشورهای همسایه باید نقش بیشتری در تحولات لیبی داشته باشند و ملت لیبی را در این وضعیت آشفته رها نکنند. رئیس جمهور الجزایر خاطر نشان کرد عدم اتخاذ اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از ورود سلاح و جنگجویان خارجی به لیبی، خطر بزرگی برای منطقه به شمار می‌رود و کشورهای همسایه لیبی نباید از آینده خطر حضور گروه‌های تروریستی در لیبی چشم‌پوشی کنند.

پیشنهاد الجزایر برای حل بحران جنگ در لیبی این است که الجزایر می‌خواهد نمایندگان طرف‌های درگیر جنگ در نشست ویژه‌ای که در الجزایر دایر می‌شود حضور پیدا کنند و گفت‌وگو برای پایان دادن به جنگ را آغاز کنند و در این میان، الجزایر، مصر و تونس برای نزدیک ساختن دیدگاه‌ها از هیچ سعی و تلاشی دریغ نخواهند کرد تا اختلافات کنونی از میان برداشته شود.

عبدالمجید تبون اظهار داشت که الجزایر زمینه گفت‌وگوها را فراهم می‌کند تا همه‌ای طرف‌های درگیر پای میز مذاکره بنشینند، اما اقدامات بعدی بستگی به میزان همکاری رهبران لیبی در تأمین صلح دارد و امیدوار است طرف‎‌های درگیر جنگ، این فرصت تاریخی را که هدف از آن پایان دادن به بحران جنگ در لیبی است را از دست ندهند. در همین حال، رئیس جمهور الجزایر توقف فوری جنگ و تعهد به رعایت آتش‌بس را شرط اساسی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح می‌داند.

البته نشست الجزایر تأکید برای عملی شدن پیشنهاداتی را دارد که در کنفرانس برلین مطرح شده بود و عبارت است از عدم مداخله خارجی، ممنوعیت ورود اسلحه و جلوگیری از انتقال جنگجویان خارجی وابسته به گروه‌های تروریستی به لیبی.

در همین‌حال، عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی پس از دیدار با عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر گفت: الجزایر آمادگی خود را برای سهم‌گیری در حل بحران جنگ در لیبی ابراز داشته و تأکید دارد که در همکاری با مصر و تونس، سعی می‌کند زمینه اجرای ابتکار عمل مصر را فراهم کند.

رئیس جمهور الجزایر هشدار داده است که اگر اقدامات جدی برای جلوگیری از گسترش جنگ در لیبی اتخاذ نشود، این کشور نیز مانند سوریه تبدیل به جولانگاه گروه‌های تروریستی می‌شود و ملت بی‌دفاع لیبی با همان فاجعه و سرنوشتی دچار می‌شوند که امروز ملت ستمدیده سوریه با آن روبه‌رو است.

عبدالمجید تبون عصر جمعه گذشته در یک نشست خبری، گفت: لیبی در وضعیت بحرانی قرار گرفته است و آن‌چه در سوریه اتفاق افتاد امروز قرار است در لیبی اتفاق افتد و همان طرف‌های که در گذشته سوریه را به عمق بحران فروبردند اکنون وارد لیبی شده‌اند و می‌کوشند لیبی را نیز تبدیل به میدان جنگ‌های نیابتی کنند. تردیدی نیست که وخامت اوضاع در لیبی در محدوده مرزهای این کشور باقی نمی‌ماند و همه‌ای کشورهای منطقه دچار ناامنی و بحران خواهند شد. وی افزود: خدا را شکر که قبایل لیبی تا به حال از عقلانیت و مصلحت‌اندیشی کار گرفتند و دست به سلاح نبردند، در غیر این صورت، سراسر منطقه در باتلاق جنگ و خشونت سقوط می‌کرد.

رئیس جمهور الجزایر خطاب به مردم لیبی، گفت: مشکل کنونی از راه جنگ حل نمی‌شود و سرانجام بایستی متوسل به گفت‌وگو شوید، بنابر این، بهتر است پیش از آن‌که هزارن نفر بی‌گناه دیگر کشته شود و کشور به ویرانه‌ای تبدیل شود از جنگ دست بکشید و راه مذاکره و صلح را در پیش گیرید و ما آماده هستیم هرگونه همکاری که لازم باشد را ارائه دهیم تا لیبی از ورطه کنونی نجات پیدا کند. عبدالمجید تبون بدون ذکر نام کشور مشخصی، گفت: برخی از کشورها شروط توافق‌نامه برلین را نقض می‌کنند، در برلین تصمیم گرفته شد که هیچ گونه سلاح و نیروی جنگی وارد لیبی نشود، اما یک روز پس از کنفرانس برلین، یکی از کشورها ۳۴۰۰ تن سلاح را وارد لیبی کرد و همین امر باعث وخامت بیشتر اوضاع در این کشور شد.

https://www.independentarabia.com/

© IndependentArabia