ترامپ سربازان آمریکایی در آلمان را کاهش می‌دهد

تعدادی از جمهوری‌خواهان به ترامپ گفته‌اند این اقدام روسیه را گستاخ‌تر می‌کند

دیدار دونالد ترامپ و ملانیا ترامپ با سربازان آمریکایی در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان-SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ گفته است هزاران سرباز ارتش آمریکا را از آلمان بیرون خواهد کشید. وی با «بدحساب» خواندن مقامات آلمانی در پرداخت سهم خود در ناتو، قصد دارد حضور نظامی آمریکا را در این کشور تقریباً به یک‌سوم کاهش دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت آمریکا «طرفدار آلمان است اما آن‌ها بدحسابی می‌کنند. این اصلاً درست نیست.»

اعضای ناتو در سال ۲۰۱۴ توافق کردند تا سال ۲۰۲۴ به‌اندازه دو درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف نیروی نظامی کنند. آلمان قرار شد تا سال ۲۰۳۱ خودش را به سطح پرداخت بقیه کشورها برساند.

ترامپ اما مدعی است آلمان «میلیاردها دلار عقب است» و به همین دلیل گفته است حضور نظامی آمریکا را به ۲۵ هزار سرباز کاهش می‌دهد تا وقتی‌که «آن‌ها سهم خود را بپردازند.»

آلمان میزبان قریب به ۳۴ هزار سرباز است که بسیار کمتر از تعدادی است که در زمان اوج‌ جنگ سرد در آنجا حضور داشتند. آلمان به‌عنوان کشوری که حدفاصل اتحاد جماهیر شوروی و بقیه اروپا بود، منطقه‌ای کلیدی برای آمریکا و متحدان ناتو به شمار می‌آمد. علاوه بر سرباز، هزاران عضو غیرنظامی به‌عنوان کارمند وزارت دفاع آمریکا در این کشور زندگی می‌کنند.

پس از جنگ سرد، آلمان هزاران نیروی نظامی آمریکا را در پادگان‌هایی اسکان داده است که آماده اعزام به خاورمیانه هستند.

آلمان اما به آمریکا یا ناتو بدهکار نیست و تعهد اعضا به اختصاص دو درصد تولید ناخالص ملی مشروط به حمایت سایر کشورها نیست.

به گزارش رویترز، املی هابر، سفیر آلمان در آمریکا، پیرو سخنان ترامپ گفته است که سربازان آمریکایی برای دفاع از امنیت بین دو قاره و نمایش قدرت آمریکا به جهان در اروپا مستقرشده‌اند.

خانم هابر در حاشیه برنامه‌ای که به میزبانی شورای روابط خارجی برگزارشده بود گفت «همکاری ما در مسائل نظامی و امنیتی همواره بسیار صمیمانه بوده و خواهد بود. سربازان آمریکایی برای دفاع از آلمان اینجا جمع نشده‌اند. آن‌ها برای حفظ امنیت جهانی اینجا هستند. آن‌ها همچنین برای رساندن قدرت نظامی آمریکا به آفریقا و آسیا اینجا هستند.»

اظهارات ترامپ مبنی بر خروج سربازان حکایت از نوعی تحریم علیه این کشور دارد. وی با کنایه گفته است که این سربازان «حقوق خوبی» می‌گیرند و با زندگی در آنجا «کلی پول خرج می‌کنند.»

این اقدام که البته هنوز به تصویب قانون‌گذاران نرسیده و با مقامات ناتو یا آلمان مشورت نشده، با انتقاداتی از سوی شماری از سران جمهوری‌خواه که متحد رئیس‌جمهور هستند، روبه‌رو شده است. آن‌ها با ارسال نامه‌ای به ترامپ خواهان انصراف وی از این تصمیم شده و اظهار نگرانی کرده‌اند که حضور نظامی کم پشتوانه در اروپا ممکن است بهانه «گستاخی و فرصت‌طلبی به روسیه» را بدهد.

۲۲ نماینده جمهوری‌خواه در کمیته نیروهای مسلح مجلس ملی آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور چنین اقدامی را «امتیازی دیگر» به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دانسته‌اند.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال که اولین بار از این موضوع خبر داد، رابرت او براین، مشاور امنیت ملی، هفته گذشته تصمیم کاهش نیرو را امضا کرده است.

یک مقام مسئول آمریکایی به خبرگزاری ما گفته است که این اقدام از ماه سپتامبر در دست بررسی بوده است.

نامه نمایندگان جمهوری‌خواه حاکی است «ما عمیقاً معتقدیم که متحدان ناتو، ازجمله آلمان، باید همکاری بیشتری در اقدامات دفاعی مشترک ما از خود نشان دهند... اما درعین‌حال، می‌دانیم که استقرار پیشگیرانه سربازان آمریکایی از زمان پایان جنگ جهانی دوم، نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد یک جنگ جهانی دیگر کرده و مهم‌تر از آن به امنیت آمریکا کمک کرده است.»

چهار عضو جمهوری‌خواه این کمیته مجلس، مو بوکس، اسکات دسجارلیس، رالف آبراهام و مت گیتز، از امضای نامه خودداری کرده‌اند.

© The Independent