اسرائیل صبر و تحمل فلسطینی‌ها را به چالش می‌کشد

آغاز مجدد پرتاب بالن‌های آتش‌زا به سمت شهرک‌های یهودی‌نشین

گوشه‌ای از تظاهرات فلسطینی‌ها علیه طرح الحاق کرانه باختری در نوارغزه. عکس از:  AFP

پس از چند ماه آرامش نسبی در نوارغزه، درگیری میان فلسطینیان و نیروهای اسرائیلی بار دیگر آرامش منطقه را برهم زد و آشفتگی بر اوضاع چیره شد، به ویژه پس از آن‌که گروه‌های از جوانان فلسطینی وابسته به جناح‌های مسلح در واکنش به اقدامات تهدید آمیز اسرائیل در کرانه باختری، ده‌ها بالن آتش‌زا را به سمت شهرک‌های یهودی‌نشین در نزدیکی نوارغزه پرتاب کردند. ناظران عقیده دارند که تلاش اسرائیل برای ایجاد بحران، نقض مکرر تعهدات و رفتار خشن نیروهای اسرائیلی با فلسطینی‌ها در کرانه باختر، شهروندان فلسطینی را وادار به واکنش‌های تلافی‌جویانه می‌کند و جوانان فلسطینی ناگزیر شده‌اند دوباره در صدد استفاده از ابزارهای خشن در تعامل با نیروهای اسرائیلی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واقع، از هنگام تصمیم به اجرای طرح صلح ترامپ موسوم به «معامله قرن» و اصرار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به عملی کردن طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن، سربازان اسرائیل در برخورد با ساکنان مناطقی که تل‌آویو به الحاق آن‌ها چشم دوخته است از خشونت بیشتری کار می‌گیرند و با قطع آب آشامیدنی و تخریب منازل فلسطینان، آن‌ها را وادار به ترک مناطق مورد نظر می‌کنند. در موارد بسیاری، نیروهای اسرائیلی، مزارع کشاورزان فلسطینی را تخریب کرده و تک‌تیر اندازان اسرائیلی، شماری از معلولان فلسطینی را هدف حمله قرار دادند، افزون بر آن، نیروهای امنیتی اسرائیل، اجراات بازدید از زندانیان فلسطینی را شدیدتر کرده و حتی اجازه ورود دارو به بیماران زندانی را نمی‌دهند.

اما در نوارغزه، اسرائیل با تشدید محاصره اقتصادی، عرصه زندگی بر فلسطینیان را تنگ‌تر کرده و مانع کسب و کار مردم در مناطق نزدیک به مرز با اسرائیل می‌شود.

در همین راستا، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: کرانه باختری و نوارغزه از مدتی بدین سو با خطر و تهدیدهای بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده و اسرائیل سعی می‌کند با استفاده از خشونت، زمینه اجرای طرح صلح ترامپ و الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین را فراهم کند. وی افزود: اسرائیل قصد دارد به منظور یهودی‌سازی بیت‌المقدس، سناریوی تقسیم زمانی و مکانی مسجد اقصی را به اجرا درآورد. در پیوند به افزایش چالش‌ها، اسماعیل هنیه اذعان کرد که فلسطین در نبرد شدید سیاسی، امنیتی و اقتصادی مواجه شده و اسرائیل سعی دارد از تمام گزینه‌های که منجر به تضعیف مقاومت شود استفاده کند و اگر و ضعیت به صورت کنونی ادامه پیدا کند شاید نوارغزه نتواند در قبال اقدامات تهدید آمیز اسرائیل واکنش لازم نشان دهد.

البته راهبرد حماس برای مقابله با وضعیت دشوار فعلی بر چهار اولویت اساسی که عبارت اند از: ایجاد وحدت میان گروه‌های فلسطینی، اتخاذ راهکار مقاومت همه‌جانبه، گسترش روابط با کشورهای عربی و جلب حمایت جامعه جهانی برای پاسداری از حقوق فلسطینیان، استوار است. به باور ناظران، حماس تمایلی به تشدید تنش و رویارویی با اسرائیل ندارد و سعی می‌کند نوارغزه را از قرار گرفتن در معرض نبرد دیگری با اسرائیل برهاند.

در پیوند به این موضوع، بلال الشوبکی، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه الخلیل، می‌گوید: فلسطینی‌ها به طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری، واکنش بسیار ضعیفی از خود نشان دادند و این امر به هیچ صورتی نمی‌تواند مانع اجرای طرح الحاق کرانه باختری شود. وی افزود: از آن‌جا که حماس و سایر گروه‌های مسلح فلسطینی، راهبرد چاره دو کشوری را نمی‌پذیرند، بنابر این، در برابر الحاق بخش‌های از کرانه باختری واکنش قابل ملاحظه‌ای نشان نمی‌دهند. از همین جهت، از اظهارات اسماعیل هنیه پیدا است که حماس قصد ندارد در واکنش به الحاق بخش‌های از کرانه باختری، با اسرائیل وارد معرکه و درگیری شود.

اما برخی از ناظران بدین باورند که حماس خود را ملزم به رعایت تفاهم‌نامه‌های می‌داند که با میانجی‌گری مصر با اسرائیل به امضا رسانده است و در صورت نقض تعهدات یادشده، نوارغزه با فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو می‌شود، به همین علت سازمان حماس خود را در یک وضعیت بسیار دشواری می‌بیند و نمی‌تواند دست به هیچ اقدامی بزند.

ابویاسر، یکی از اعضای گردان ناصر صلاح‌الدین، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی، گفت: پرتاب بالن‌های آتش‌زا که در چهار منطقه صورت گرفت، واکنشی در قبال اقدامات تهدیدآمیز اسرائیل از جمله نقض حریم مسجد اقصی، طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و تعلل در اجرای تفاهم‌نامه‌های امضا شده با فلسطینیان بود. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نظامی عقیده دارند که از سرگیری تنش‌های خشونت آمیز، می‌تواند نوارغزه را در معرض خطر فاجعه قرار ‌دهد و تل‌آویو برای این‌که اوضاع را در کنترل خود درآورد، دست به هر گونه اقدام و خشونتی علیه فلسطینیان خواهد زد.

در همین‌حال، اسرائيل هشدار داده است که آغاز عملیات خشونت‌آمیز از سوی فلسطینیان در نوارغزه، بی‌پاسخ نخواهد ماند و رهبران گروه‌های مسلح فلسطین بایستی متحمل عواقب ناگوار اقدامات تهدید‌آمیز اخیر باشند.

https://www.independentarabia.com/

© IndependentArabia