احمدی‌نژاد: تفاهم ایران و آمریکا می‌تواند محور وحدت دنیا باشد

رئیس‌جمهور پیشین ایران می‌گوید آماده فداکاری برای ایران است

پیشنهاد احمدی‌نژاد برای ترک مخاصمه ایران و آمریکا این است که ابتدا «ارتباط آزاد» میان مردم، تجار و دانشگاهیان دو کشور برقرار شود- مهر

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، فقدان رابطه میان ایران و آمریکا در شرایط کنونی «توهین‌آمیز و جسارت‌آمیز» و «بی‌حاصل» توصیف کرده است.

او این سخنان را در مصاحبه با یکی از رسانه‌های ایرانیان ساکن آمریکا با نام «یو.اس.ایران تی.‌وی» گفته است.

احمدی‌نژاد فضای پرتنش فعلی میان ایران و آمریکا را برخلاف خواست ملت‌های دو کشور دانسته و گفته بهتر است «نه دولت آمریکا دنبال تسلط بر ملت ایران باشد، نه دولت ایران به دنبال تخریب دولت آمریکا باشد».

او بدون نام بردن از برجام گفت که پیش‌تر «توافقی یک‌جانبه» میان ایران و آمریکا شکل گرفته بود که اکنون «به‌صورت یک‌جانبه» لغو شده است و همین سبب تنش و آسیب به روابط دو کشور شده است. احمدی‌نژاد از ترامپ و مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته تا رویکردشان را نسبت به یکدیگر تغییر دهند و با یکدیگر وارد گفتگو شوند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ خروج کشورش از توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ موسوم به برجام اعلام کرد. او همچنین با امضای یک فرمان اجرایی تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده بر اساس برجام را مجدداً فعال کرد. در دو سال گذشته آمریکا دلیل اتخاذ این سیاست را فشار حداکثری به ایران جهت تغییر رفتار منطقه‌ای و توقف حمایت از تروریسم اعلام کرده است و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته مذاکراتی جامع و فراگیر را با ترامپ آغاز کنند.

در مقابل دولت ایران اعلام کرده که خارج از چارچوب برجام با آمریکا مذاکره نخواهد کرد. رهبر ایران در موضعی سخت‌گیرانه‌تر از دولتش گفته که ایران به‌هیچ‌وجه به آمریکا اعتماد ندارد و مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

رئیس‌جمهور پیشین ایران اکنون نظری متفاوت از رهبر و دولت حسن روحانی اعلام کرده و گفته است که از نظر او «ایران و آمریکا می‌توانند محور وحدت در دنیا باشند». او گفته که کنار گذاشتن مدل پیشین رابطه دو کشور که بر مبنای تخاصم و بدبینی بوده است می‌تواند به کشورهای دنیا این پیام را منتقل کند که آن‌ها نیز سیاست‌های بی‌حاصل را کنار بگذارند: «(ایران و آمریکا) از همه دعوت کنند (و بگویند) تا الان با یک مدل در دنیا جلو آمدیم، نتیجه‌ای نگرفتیم و این وضع دنیا شده است. از این به بعد می‌خواهیم همه مشارکت کنند، مشارکت واقعی. همه با هم صداقت داشته باشند. همه دوستدار و خیرخواه هم باشیم. بیاییم کنار هم بنشینیم و مسائل دنیا را به اتفاق هم حل کنیم. مسائل اقتصادی را درست کنیم، فقر را برطرف کنیم، ناامنی‌ها را رفع کنیم، این مسابقه وحشتناک و ضد انسانی تسلیحاتی را ریشه‌کن کنیم. ثروت‌های فراوان جهان را در اختیار مردم قرار دهیم و دنیای بهتری را بسازیم. این فقط با مشارکت همگان امکان‌پذیر است و من فکر می‌کنم ایران و آمریکا می‌توانند پیشتاز باشند».

پیشنهاد احمدی‌نژاد برای ترک مخاصمه ایران و آمریکا این است که ابتدا «ارتباط آزاد» میان مردم، تجار و دانشگاهیان دو کشور برقرار شود و در مرحله بعد دولت‌ها نیز دست‌به‌کار شوند و «مسائل را با هم حل کنند».

آقای احمدی‌نژاد به‌صورت تلویحی، تخاصم میان ایران و آمریکا را واجد سود اقتصادی برای عده‌ای خاص دانسته و گفته است که اگر «پشت تابلو» دشمنی دو کشور «عده‌ای باشند که منافع اقتصادی و سیاسی خود را به‌طور نامشروع تأمین می‌کنند»، ایجاد تفاهم و توافق میان آمریکا و ایران دشوار خواهد بود.

گمانه‌زنی درباره حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، بخش پایانی این مصاحبه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود احمدی‌نژاد گفته که هنوز به مسئله انتخابات فکر نکرده و  «شخصاً هم تمایلی به این کار ندارم» ولی «مانند همه ایرانیان آماده فداکاری در راه ایران هستم».

این سخنان را می‌توان به‌نوعی تائید ضمنی تمایل او برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده دانست.

مهم‌ترین چالش پیش‌روی آقای احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری، گذر از سد تائید صلاحیت‌ شورای نگهبان است.

در انتخابات سال ۱۳۹۶، شورای نگهبان صلاحیت آقای احمدی‌نژاد را رد کرده است. آقای خامنه‌ای نیز در همان سال و در یکی از سخنرانی‌های درس خارج فقه خود گفت که از احمدی‌نژاد خواسته وارد این رقابت‌ها نشود.

دلیل رد صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات پیشین به‌صورت رسمی اعلام نشد و ممکن است شورای نگهبان در اجرای فرامین مستقیم علی خامنه‌ای او را رد صلاحیت کرده باشد.

در سال‌های گذشته، احمدی‌نژاد و معاونانش، برادران لاریجانی در مجلس، دولت و قوه قضائیه را به فساد اقتصادی و سیاسی متهم کرده بودند. ستاره بخت خانواده لاریجانی‌ها در یک‌سال گذشته با سرعتی فراوان، افول کرده است که این می‌تواند چشم‌اندازی امیدبخش برای احمدی‌نژاد و یارانش برای بازگشت مجدد به قدرت باشد.

بیشتر از