کنترل مرزهای بریتانیا و اتحادیه اروپا تا شش ماه پس از برگزیت ممکن نیست

اداره گمرک می‌گوید برای تشریفات جدید اداری به ۵۰ هزار کارمند جدید نیاز است

انتظار می‌رود که از اول ژانویه ۲۰۲۱ کالاهایی که از بریتانیا وارد اتحادیه اروپا می‌شوند، به طور کامل در مرز کنترل شوند- PA/AFP

دولت بریتانیا اعلام کرد که تدابیر و برنامه‌های مربوط به کنترل‌های مرزی میان این کشور و اتحادیه اروپا تا دستکم شش ماه پس از دوره انتقالی برگزیت آماده نخواهد بود.

 از اول ژانویه سال آینده از موسسات واردات کالا از اروپا خواسته خواهد شد فهرست تعرفه‌هایی را که باید در ماه ژوئیه ۲۰۲۱  پرداخت شود ثبت کنندِ. 

این اعلامیه در گرماگرم هشدارهای مربوط به کمبود نیروی کار در گمرک بریتانیا برای رسیدگی به افزایش چشمگیر تشریفات اداری و ضرب الاجل برای ایجاد یک ساختار نوین مرزی صادر شده است.

گروه‌های بازرگانی همچنین هشدار داده‌اند که موسسات تجاری برای این تغییر آمادگی ندارند. به همین گونه در هفته ای که گذشت کارشناسان بازرگانی خاطرنشان کردند که شرکت ها هنوز اطلاعات لازم را در مورد عملکرد واقعی مرزها ندارند که بتوانند خود را برای آن آماده کنند. 

دولت می گوید از ماه آوریل کنترل کامل روی محصولاتی که منشاء حیوانی دارند را آغاز خواهد کرد. در این ارتباط، کلیه واردکنندگان محصولات حیوانی باید فرم های اضافی و اظهارنامه های گمرکی مورد نظر را تا سه ماه پس از ورود کالا پر کنند.

مسئولان می گویند برنامه کار را بر این أساس تنظیم کرده اند که کنترل کامل مرزی در ماه ژوئیه برقرار خواهد شد اما اگر در این روند خللی چشمگیر ایجاد شود، کنترل های گمرکی بازهم به تاخیر خواهد افتاد.

انتظار می رود اتحادیه اروپا نیز از روز اول ژانویه ۲۰۲۱  کلیه کالاهایی را که از بریتانیا به اتحادیه صادر می شود مورد کنترل کامل مرزی قرار دهد.

الکس وِیچ، مدیر سیاست بین المللی در انجمن ترابری کالا (اف تی اِی) می گوید: «اعلامیه امروز خبر خوشی برای صنایع حمل و نقل و تدارکات است.»

او افزود: «دولت به نگرانی های ما توجه داشته و برای بهبود شرایط ناشی از کووید ۱۹ جا باز کرده است و به گونه ای موثر و به موقع برای روابط جدید تجاری با اروپا برنامه ریزی کرده است.»  اکنون موسسات بازرگانی «فرصت دارند ترتیبات جدید را درک کرده و خود را برای آن آماده کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل گُوو، وزیر کابینه و مسئول نظارت بر بخش اعظم تدارکات مربوط به برگزیت می گوید: «ما امروز به اطلاع اتحادیه اروپا رساندیم که دوره انتقالی را تمدید نخواهیم کرد. لحظه تصمیم برای تمدید این دوره گذشته است. در پایان سال جاری ما کنترل قوانین و مرزهای خود را به دست خواهیم گرفت. به همین دلیل است که می توانیم مستقلا در مورد تدابیری تصمیم بگیریم که به واحد های بازرگانی که درگیر پیامد ویروس کرونا شده اند فرصت دهد خود را با شرایط جدید وفق دهند.»

«اعلامیه امروز گامی مهم در جهت آماده کردن کشور برای پایان دوره انتقالی است، اما هنوز کارهای بیشتری باید توسط  دولت و صنایع انجام شود تا مطمئن شویم آماده استفاده از فرصت ها و یک بریتانیای کاملا مستقل هستیم.»  

آقای گوو بار دیگر با تاکید بر موضع دیرینه دولت گفت بریتانیا دوره انتقالی را به منظور مذاکرات بیشتر تمدید نخواهد کرد. به این ترتیب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق بازرگانی محتمل تر می شود.  

بریتانیا در پایان روز ۳۱ دسامبر از بازار مشترک اروپا و اتحاد گمرکی با کشورهای عضو انحادیه اروپا خارج شده و به بازرگانی آزاد میان دو طرف پایان خواهد داد. دولت بریتانیا خواهان مذاکره پیرامون یک توافق بازرگانی آزاد میان طرفین است که بر أساس آن یا تمام یا بخش عمده تعرفه ها روی کالاهای بازرگانی لغو شود. اما حتی در صورت دستیابی به چنین توافقی، موسسات تجارتی همچنان موظف به مراعات بازبینی های جدید و پر کردن اظهارنامه های گمرکی خواهند بود.   

اداره گمرک بریتانیا گفته است برای تشریفات جدید اداری به ۵۰ هزار کارمند جدید نیازمند است، اما هنوز گامی موثر در این مورد برداشته نشده است.

بریتانیا در ماه ژانویه از عضویت در اتحادیه اروپا خارج شد، اما در حال حاضر درحال گذراندن دوره انتقالی است که در طول آن باید مقررات و قوانین اروپا را به طور کامل رعایت کند.

© The Independent